De praktijkondersteuner huisarts geestelijke gezondheidszorg (POH-GGZ) signaleert, diagnosticeert, intervenieert en ondersteunt bij psychische problemen in samenwerking met de huisarts. Bij RINO amsterdam kun je een geaccrediteerd POH-GGZ certificaat behalen door middel van een modulair opleidingsaanbod.
De opleidingsroute bestaat uit 120 uur (20 dagen) cursorisch onderwijs. Dit zijn de startmodules, verplichte verdiepingsmodules en verdiepende keuzemodules (algemene modules of gericht op Kinderen en Jeugd), gericht op de competenties van de praktijkondersteuner huisartsenpraktijk (GGZ / POH-GGZ).
De RINO volgt hiermee de opleidingseisen geformuleerd in het functie- en competentieprofiel gepubliceerd door het Landelijke Overleg POH-GGZ en de opleidingseisen zoals aangehouden door de Landelijke Vereniging POH-GGZ. De opleiding praktijkondersteuner GGZ is daarom ook een geaccrediteerde opleiding.
Informatieavond opleidingsroute POH-GGZ
Wil jij praktijkondersteuner worden, maar wil je eerst nog wat weten over de opleidingsroute en hoe alles in zijn werk gaat in de praktijk? Informatieavond voor de opleidingsroute POH-GGZ
Instroomeisen opleiding praktijkondersteuner huisarts GGZ
Om in te stromen in de opleiding heb je een relevante afgeronde vooropleiding (op HBO- of WO-niveau) nodig. Toelaatbaar tot de opleiding POH-GGZ zijn:
bestaande opleidingen:
- Sociaal psychiatrische verpleegkunde (SPV);
- Bachelor verpleegkunde (HBO-V);
- Bachelor Social Work (BSW), alle uitstroomprofielen;
- Verpleegkundig specialist GGZ (VS GGZ);
- Master Psychologie;
- Bachelor Toegepaste psychologie (HBO).
oude opleidingen:
- Maatschappelijk Werk & Dienstverlening (MWD);
- Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH);
- Opleiding tot GGZ-agoog;
- Inservice B opgeleide verpleegkundigen met 2 jaar relevante werkervaring en aanvullende scholingen waarmee zij aantonen te beschikken over een HBO werk- en denkniveau.
Daarnaast is tenminste 2 jaar aantoonbare relevante GGZ ervaring een voorwaarde om deel te nemen aan de POH-GGZ opleiding. Daarbij gaat het om een gevarieerde, liefst ambulante ervaring, in de ggz met (individuele) behandel- en begeleidingscontacten. Te denken valt aan:
- ambulant werk in de generalistische basis ggz of gespecialiseerde ggz;
- maatschappelijk/psychosociaal werk en hulpverlening;
- sociaal psychiatrische verpleegkunde (ambulant in de ggz).
Bekijk de meest recente instroomeisen voor de opleiding tot praktijkondersteuner op de website van de Landelijke Vereniging POH-GGZ.
Aanmeldingsprocedure opleidingsroute POH-GGZ
Om je aan te melden voor het opleidingstraject POH-GGZ stuur je je cv en motivatie naar pohggz@rino.nl. De opleidingscommissie beoordeelt je aanvraag en geeft een vrijblijvend schriftelijk studieadvies. Dit studieadvies is een jaar geldig. Kun je op basis van behaalde certificaten aantonen dat je beschikt over competenties, die overlappen met onderdelen in het opleidingstraject? Stuur dan een kopie van deze certificaten mee, samen met je cv en motivatie. Mogelijk kan je voor bepaalde modules van de opleiding vrijstellingen krijgen.
Je kan starten met de opleiding wanneer je een positief studieadvies hebt ontvangen en je een stage- of werkplek als POH-GGZ hebt, die voldoet aan de voorwaarden. Je kan je aanmelding bevestigen door een mail naar ons te sturen en je aan te melden voor de startmodule 'Werken in de huisartsenpraktijk'.
Praktijkervaring tijdens opleiding
De RINO verzorgt het cursorisch onderwijs. De deelnemers zelf dragen zorg voor het opdoen van de verplichte praktijkervaring gedurende 1 academisch jaar (45 weken, 8 uur per week) in een huisartsenpraktijk. Deze praktijkervaring moet aan een aantal regels voldoen. Zo moet de begeleiding van minstens 1 uur per week gegeven worden door een ervaren POH-GGZ. In de startmodule van de opleiding POH-GGZ wordt aandacht besteed aan de integratie van de opleiding en de praktijk.
Raadpleeg de modelovereenkomst, wanneer er sprake is van een stageplek waarbij een stageovereenkomst moet worden afgesloten.
Nascholingscursussen POH-GGZ
Alle modules uit de opleidingsroute zijn ook als nascholingscursus te volgen. Een overzicht met het volledige aanbod aan geaccrediteerde nascholingscursussen vind je op onze website
Meer weten over de opleidingsroute POH-GGZ?
Bekijk in onderstaand overzicht alle stappen uit de opleidingsroute. Voor meer informatie en/of een individueel studieadvies kun je contact opnemen met de coördinatoren door een mail te sturen aan pohggz@rino.nl. U kunt ook bellen naar 020 6250803 voor meer informatie met één van de coördinatoren van de opleiding POH-GGZ.
De totale opleiding (zonder vrijstellingen) duurt 20 dagen en bestaat uit:
- startmodule (5 dagen)
- verplichte modules algemeen (9 dagen)
- verplichte modules reguliere route (3 dagen)
- keuzemodules ( 3 dagen )
Cursisten die werkzaam zijn als POH-GGZ Kind en Jeugd volgen:
- startmodule (5 dagen)
- verplichte modules algemeen (9 dagen)
- verplichte modules kind & jeugd (2 halve dagen)
- keuzemodules (5 dagen).
Wat betreft de keuzemodules kan de cursist kiezen uit de algemene keuzemodules of de modules gericht op kinderen en jongeren.
let op: bij de meeste modules zie je meerdere uitvoeringsdata staan. Als je je na het verkrijgen van een positief opleidingsadvies hebt ingeschreven voor de startmodule, krijg je een overzicht van de uitvoeringen die horen bij de betreffende opleidingsroute.
Werken in de huisartsenpraktijk (cursus, intervisie, praktijkbegeleiding en E-Health)
Startmodule opleiding POH GGZ
Psychopathologie en Psychofarmacologie
voor POH-GGZ
Motiveren tot ACTiveren voor POH-GGZ!
begeleiden van voornemen naar doen
Kind, gezin en systeem in de huisartsenpraktijk
Deze module is onderdeel van de opleiding POH-GGZ. De module bestaat uit 2 onderdelen:
KOP - Kortdurende psychologische interventies
bij milde tot matig ernstige psychische klachten
Geprotocolleerde behandelingen zijn effectief. Overheid en financiers eisen steeds meer transparantie en verwachten dat de toetsing van kwaliteit en resultaat in het behandelproces wordt geïntegreerd.
Ondersteunen thuiswonende ouderen
voor POH GGZ, huisartsen en hulpverleners in wijkteams
Ernstig Psychiatrische Aandoeningen (EPA) in de huisartsenpraktijk
signaleren en begeleiden van chronisch psychiatrische patienten
Cliënten met een ernstig psychiatrische stoornis zijn kwetsbaar voor een recidief, bijvoorbeeld in de vorm van een psychose.
Ouderen in de huisartsenpraktijk
Nederland vergrijst en van ouderen en hun familie wordt de komende jaren verwacht dat zij de zorg die nodig is langer thuis organiseren. Deze ambulantisering van ouderen vraagt om een goede afstemming tussen huisarts en POH-GGZ.
Ernstig psychiatrische aandoeningen (EPA) in de huisartsenpraktijk
De keuzemodules richten zich op specifieke problematiek die je naar eigen inzicht kunt kiezen in overleg met de praktijkbegeleider en/of huisarts.
Basiscursus Laag IQ in de ggz: herkenning, afstemming en maatwerk
Openingsmodule
De borderline persoonlijkheidsstoornis: het is niet zo zwart wit
Cursus suïcidepreventie
risicotaxatie en rapportage
Aanhoudende lichamelijke klachten (ALK, ter vervanging van SOLK*)
wat zit er nu eigenlijk tussen de oren?
Cliënten met aanhoudende lichamelijke klachten (ALK) stuiten op veel onbegrip uit hun omgeving. Artsen, psychologen en andere behandelaars maken deel uit van die omgeving; ze zitten vaak met hun handen in het haar bij deze omvangrijke cliëntencategorie.
Inleiding in slaap en CGT-i
kennis, diagnostiek en behandeling
Een lichaamsgerichte benadering van stress en emotionele ontregeling in de behandelkamer
Transdiagnostische aanpak om het vermogen tot zelfregulatie te ontwikkelen
Als professional in de zorg kun je regelmatig te maken krijgen met problemen van mensen waarbij naast de lichamelijke of psychische klachten een disfunctionele stressreactie speelt.
Burn-out begrijpen, voorkomen en behandelen
in het samenspel van organisatie en individu
Burn-out lijkt laatste decennia steeds vaker voor te komen. Veelal wordt de oorzaak in het individu gezocht: de persoon moet minder perfectionistisch zijn of assertiever. Maar het is steeds de werkomgeving waar de burn-out ontstaat.
Middelengebruik en verslaving bij cliënten
signalering en eenvoudige interventies
Iedereen krijgt in zijn of haar praktijk te maken met problematisch middelengebruik of verslaving. Vanwege een nog steeds heersend stigma en gevoelens van schaamte rond dit onderwerp is de kans groot dat dit niet direct vanuit de cliënt gerapporteerd wordt.
Transculturele Gespreksvaardigheden
Werk je in de geestelijke gezondheidszorg en heb je regelmatig contact met cliënten met een migratieachtergrond, vluchtelingen of expats? Dan is deze praktische tweedaagse cursus iets voor jou.
Rouw- en verliesverwerking
bij kinderen en jongeren
De Overgang
wat je als psycholoog moet weten om goede zorg te verlenen
De overgang - een niet sexy levensfase, lang niet serieus genomen, maar vaak met een grote impact op het leven van een vrouw, haar dierbaren, haar werk en haar hobby’s. Voorheen werd het advies gegeven: 'hoort erbij, even doorzetten'.
In balans blijven als zorgprofessional
Met energie en voldoening werken in de ggz
Hoe blijf je als zorgverlener trouw aan je vak én aan jezelf? In een wereld waarin je dagelijks zorgt, luistert en begeleidt, is het een kunst om met energie en bevlogenheid te blijven werken.
Traumasensitief werken
Bijdragen aan veerkracht, heling en herstel
Mensen met traumatische of ingrijpende levenservaringen benoemen feilloos welke persoon voor hem of haar een positief verschil heeft gemaakt. Wat kunnen we van hen leren?
Ingrijpende jeugdervaringen (ACEs)
Jouw rol bij Adverse Childhood Experiences
Heb jij als professional te maken met kinderen, jongeren of volwassenen die mogelijk ingrijpende jeugdervaringen hebben meegemaakt? Wil je beter begrijpen wat Adverse Childhood Experiences (ACEs) zijn en hoe ze het leven van mensen kunnen beïnvloeden?
Burn-out begrijpen, voorkomen en behandelen
in het samenspel van organisatie en individu
Burn-out lijkt laatste decennia steeds vaker voor te komen. Veelal wordt de oorzaak in het individu gezocht: de persoon moet minder perfectionistisch zijn of assertiever. Maar het is steeds de werkomgeving waar de burn-out ontstaat.
CGT bij cliënten met een negatief zelfbeeld
Hieronder vind je een selectie van nascholingscursussen die je kan volgen om na je registratie bij de LV POH-GGZ je punten te behalen ten behoeve van de herregistratie. Veel van deze modules zijn erkend door de LV POH-GGZ als nascholing.
Slaap en slaapstoornissen: kennis, diagnostiek en behandeling
kennis, diagnostiek en behandeling
Seksuologische hulpverlening door de POH-GGZ
Aanhoudende Lichamelijke Klachten (ALK) met focus op vermoeidheid/uitputting
Verdiep je in de nieuwste wetenschappelijke inzichten en neurobiologische verklaringen over aanhoudende vermoeidheid – vaak op het niveau van uitputting – waar veel cliënten in zowel de ggz als de medische zorg mee worstelen.
Zindelijkheidsproblemen: de schaamte en radeloosheid doorbreken
Diagnostiek en behandeling bij encopresis en enuresis
Genderdiversiteit in de praktijk
interdisciplinaire benaderingen in onderwijs en zorg voor lhbtiq+ jongeren
alleen incompany aan te vragen
In afgelopen jaren is er een toename van de zichtbaarheid van transgender en non-binaire personen in onze maatschappij. Op social media, in kranten en op tv komt het onderwerp meer en meer aan bod. Soms in genuanceerde vorm, maar minstens net zo vaak op polariserende wijze.
Transculturele Gespreksvaardigheden
Werk je in de geestelijke gezondheidszorg en heb je regelmatig contact met cliënten met een migratieachtergrond, vluchtelingen of expats? Dan is deze praktische tweedaagse cursus iets voor jou.
Verslaving herkennen en (be)handelen
Verslaving is een complex probleem dat niet altijd wordt onderkend, vooral wanneer patiënten zich niet specifiek aanmelden voor verslavingszorg. In deze cursus leer je hoe je verslavingsproblematiek kan herkennen, bespreken en hoe je hiermee om kan gaan binnen de behandeling.