Opleiding IMH Specialist

Bij de RINO Amsterdam kunt u de tweejarige opleiding Infant Mental Health volgen.

In de tweejarige opleiding Infant Mental Health van de RINO wordt aan alle fasen aandacht besteed, van conceptie tot en met de kleuterleeftijd. Binnen de opleiding komen zowel actuele ontwikkelingen in de theorievorming aan de orde als ook klinische vaardigheden. Centraal staat het op een systematische manier leren kijken naar baby’s in relatie met hun ouders/gezin. De hiervoor gebruikte methodiek is de baby-observatie: het wekelijks observeren van een baby in de thuissituatie. De eigen attitude en beleving van de observator zijn een belangrijke factor in het observatieproces.
De opleiding Infant Mental Health sluit aan bij de meest recente internationale inzichten én bij de Nederlandse organisatie van het zorgaanbod voor ouders en jonge kinderen. Om die reden wordt de opleiding ook steeds doorontwikkeld en geactualiseerd. De opleiding is erkend door de DAIMH (Dutch Association for Infant Mental Health) en leidt tot het specialistisch lidmaatschap van deze vereniging.

Meer informatie over de opleiding Infant Mental Health


 

 

 

   Nascholing

Nascholing IMH

Naast de specialistische opleiding IMH opleiding, biedt RINO Amsterdam verschillende cursussen aan op het gebied van IMH:

 

     

Resultaten 1-10 van de 17

Ernstige somatische ziekte in het gezin: de steen in het water

gezinsbegeleiding bij acute, chronische of terminale somatische ziekte

15 Nov 2018 - 29 Nov 2018
(tweedaagse cursus)

Na afloop van deze cursus weten de deelnemers hoe kinderen de ziekte begrijpen, hoe ze daarop reageren en wat ze nodig hebben. Er is aandacht voor de impact op het gezin als geheel. Tevens komt de vraag aan bod in hoeverre men als hulpverlener kan bijstaan en wat dat betekent voor het hulpverlenen....

Psychosomatische klachten bij baby’s en peuters

signaal van een bedreigde ontwikkeling bij jonge kinderen

Cursus wordt gepland in Najaar 2019
(driedaagse cursus)

Veel spugen, niet willen eten, aanhoudend huilen, niet slapen, moeilijk gedrag of obstipatie: deze problemen bij jonge kinderen van nul tot vier jaar gaan vaak samen met onderliggende problemen zoals een verstoorde ouder-kindrelatie.

01 Jun 2018 - 06 Jul 2018
(5 vrijdagen)
Deze cursus is reeds gestart.

De psychopathologie van (zeer) jonge kinderen komt in deze cursus uitgebreid aan de orde.

Deze cursus is reeds gestart. Er zijn nog andere data beschikbaar waarvoor inschrijven wel mogelijk is.

Overige startdata
23 Nov 2018
23 Nov 2018 - 01 Feb 2019
(5 vrijdagen)

De psychopathologie van (zeer) jonge kinderen komt in deze cursus uitgebreid aan de orde.

Sensorische informatieverwerking bij kinderen

achtergronden, diagnostiek en behandeling

10 Sep 2018 - 08 Okt 2018
(driedaagse cursus)
Inschrijven onder voorbehoud

Een introductie in achtergronden, diagnostiek en behandeling.

Overige startdata
28 Jan 2019

Sensorische informatieverwerking bij kinderen

achtergronden, diagnostiek en behandeling

28 Jan 2019 - 04 Mrt 2019
(driedaagse cursus)

Een introductie in achtergronden, diagnostiek en behandeling.

Overige startdata
10 Sep 2018

Infant Mental Health

tweejarige specialistische opleiding 0 - 5 jaar

Cursus wordt gepland in Voorjaar 2020
(tweejarige opleiding)

Infant Mental Health: de opleiding

Diagnostiek met FEAS

bij kinderen van 0 tot 5 jaar en hun ouders

03 Nov 2018 - 24 Nov 2018
(driedaagse cursus)
Nog enkele plaatsen beschikbaar.

In deze verdiepingscursus leren de deelnemers hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van de diagnostische instrumenten.

Infant Mental Health

tweejarige specialistische opleiding 0 - 5 jaar

23 Mrt 2018 - 14 Mrt 2020
(tweejarige opleiding)
Deze cursus is reeds gestart.

Infant Mental Health: de opleiding

Deze cursus is reeds gestart. Er zijn nog andere data beschikbaar waarvoor inschrijven wel mogelijk is.

Overige startdata

Gestructureerde speldiagnostiek

bij kinderen tussen 3 en 12 jaar

03 Nov 2018 - 01 Dec 2018
(driedaagse cursus)

Aan het eind van de cursus zijn de deelnemers in staat de GOrS als diagnostisch instrument zelfstandig uit te voeren, een observatieverslag te maken en speldiagnostische gegevens te benutten in de behandeling van het kind en de begeleiding van de ouders.

Contact