Opleiding IMH Specialist

Bij de RINO Amsterdam kunt u de tweejarige opleiding Infant Mental Health volgen.

In de tweejarige opleiding Infant Mental Health van de RINO wordt aan alle fasen aandacht besteed, van conceptie tot en met de kleuterleeftijd. Binnen de opleiding komen zowel actuele ontwikkelingen in de theorievorming aan de orde als ook klinische vaardigheden. Centraal staat het op een systematische manier leren kijken naar baby’s in relatie met hun ouders/gezin. De hiervoor gebruikte methodiek is de baby-observatie: het wekelijks observeren van een baby in de thuissituatie. De eigen attitude en beleving van de observator zijn een belangrijke factor in het observatieproces.
De opleiding Infant Mental Health sluit aan bij de meest recente internationale inzichten én bij de Nederlandse organisatie van het zorgaanbod voor ouders en jonge kinderen. Om die reden wordt de opleiding ook steeds doorontwikkeld en geactualiseerd. De opleiding is erkend door de DAIMH (Dutch Association for Infant Mental Health) en leidt tot het specialistisch lidmaatschap van deze vereniging.

Meer informatie over de opleiding Infant Mental Health


 

 

 

   Nascholing

Nascholing IMH

Naast de specialistische opleiding IMH opleiding, biedt RINO Amsterdam verschillende cursussen aan op het gebied van IMH:

 

     

Resultaten 1-10 van de 17

Psychosomatische klachten bij baby’s en peuters

signaal van een bedreigde ontwikkeling bij jonge kinderen

Cursus wordt gepland in Najaar 2019
(driedaagse cursus)

Veel spugen, niet willen eten, aanhoudend huilen, niet slapen, moeilijk gedrag of obstipatie: deze problemen bij jonge kinderen van nul tot vier jaar gaan vaak samen met onderliggende problemen zoals een verstoorde ouder-kindrelatie.

Observatie van ouder-kind interacties

beoordelingsschalen voor kwaliteit van de relatie

23 Mei 2019 - 23 Mei 2019
(eendaagse cursus)

Na afloop van de cursus hebben de deelnemers een beeld hoe korte spelobservaties van ouder en kind gebruikt kunnen worden om de kwaliteit van de opvoeder-kind relatie te beoordelen.

12 Dec 2018 - 14 Dec 2018
(3-day workshop)

The WMCI and its two coding schemes can be used with caregivers from pregnancy to any child age.

Infant Mental Health

tweejarige specialistische opleiding 0 - 5 jaar

23 Mrt 2018 - 14 Mrt 2020
(tweejarige opleiding)
Deze cursus is reeds gestart.

Infant Mental Health: de opleiding

Deze cursus is reeds gestart. Er zijn nog andere data beschikbaar waarvoor inschrijven wel mogelijk is.

Overige startdata
Wordt gepland 2e helft 2019, inschrijven is vrijblijvend.

Modified Interaction Guidance (MIG)

evidence-based intervention for attachment difficulties

15 Dec 2018 - 15 Dec 2018
(one-day advanced workshop)

It is strongly recommended that those participating in this workshop have previously attended workshops describing attachment theory and findings from attachment research and specific caregiver behaviours associated with disorganized attachment.

Sensorische informatieverwerking bij kinderen

achtergronden, diagnostiek en behandeling

28 Jan 2019 - 04 Mrt 2019
(driedaagse cursus)

Een introductie in achtergronden, diagnostiek en behandeling.

Overige startdata
10 Sep 2018

Ernstige somatische ziekte in het gezin: de steen in het water

gezinsbegeleiding bij acute, chronische of terminale somatische ziekte

15 Nov 2018 - 29 Nov 2018
(tweedaagse cursus)

Na afloop van deze cursus weten de deelnemers hoe kinderen de ziekte begrijpen, hoe ze daarop reageren en wat ze nodig hebben. Er is aandacht voor de impact op het gezin als geheel. Tevens komt de vraag aan bod in hoeverre men als hulpverlener kan bijstaan en wat dat betekent voor het hulpverlenen....

The AMBIANCE

assessment of atypical caregiver behaviors

10 Dec 2018 - 11 Dec 2018
(two-day course)
Nog enkele plaatsen beschikbaar.

Research findings show that the role of caregivers as attachment figure may be the most influential role in predicting socio-emotional outcome for children.

Gestructureerde speldiagnostiek

bij kinderen tussen 3 en 12 jaar

03 Nov 2018 - 01 Dec 2018
(driedaagse cursus)

Aan het eind van de cursus zijn de deelnemers in staat de GOrS als diagnostisch instrument zelfstandig uit te voeren, een observatieverslag te maken en speldiagnostische gegevens te benutten in de behandeling van het kind en de begeleiding van de ouders.

09 Okt 2018 - 30 Okt 2018
(driedaagse cursus)

De opbouw van een breed referentiekader van waaruit druk en impulsief gedrag begrepen kan worden en behandeld. Het kunnen begrijpen van de problemen van kinderen met druk gedrag en hun ouders vanuit een perspectief waarin ook betekenisgeving en relationele ervaringen mee betrokken worden: een...

Contact