De FloorPlay-opleiding is bedoeld voor hulpverleners van kinderen tussen de 0 en 7 jaar die speciale aandacht nodig hebben, zoals bijvoorbeeld kinderen met een brede variatie aan ontwikkelingsproblematiek. Ouders kunnen deelnemen aan de e-learning, eventueel in combinatie met een praktijkdag.
De opleiding FloorPlay start met het volgen van de Blended Introductiecursus FloorPlay, waarna je de basisopleiding kan doorlopen. Wil je je scholen tot Floorplay-Specialist dan kun je je aanmelden voor de verdiepende opleiding. Bekijk hier het gehele stappenplan en de planning opleidingsroute FloorPlay.
Kom je ook naar het congres FloorPlay in verbinding op 20 november 2025?
Lees hier alles over het programma en schrijf je direct in!
Wat is de FloorPlay-methode?
FloorPlay is een op interactie- en ontwikkeling gerichte behandelmethodiek voor jonge kinderen waarbij de sociaal-emotionele ontwikkeling minder vanzelfsprekend verloopt. De doelgroep van FloorPlay is breed, alle jonge kinderen met ontwikkelingsproblemen of een bedreigde ontwikkeling, bijvoorbeeld samenhangend met een autisme spectrum stoornis, taalontwikkelingsstoornis of bredere ontwikkelingsproblematiek, kunnen profiteren van deze behandeling.
FloorPlay biedt daarnaast een ontwikkelingsgericht denkkader en gemeenschappelijke taal om transdisciplinair te werken en ingangen voor eventueel nadere diagnostiek en behandeling in kaart te brengen. Het DIR-model dat aan de basis ligt van elke behandeling kan helpen om informatie te ordenen en de focus van behandeling duidelijk te krijgen.
De methode kan op individuele basis worden gebruikt door ouders en hulpverleners. In zorginstellingen biedt het een ontwikkelings- en contactgerichte methode van bejegening van cliënten.
Bij de keuze voor de naam opleiding FloorPlay heeft RINO amsterdam zich gebaseerd op twee beroemde modellen: Floortime, het gedachtegoed van Stanley Greenspan, zoals hij dat heeft geformuleerd in zijn DIR-/Floortime-model, en het PLAY-project van Rick Solomon, een succesvol programma in de VS waarbij ouders worden getraind in de intensieve (spel)begeleiding van hun kinderen.
Met de opleiding FloorPlay heeft RINO amsterdam een eigen geïntegreerd model ontwikkeld, waarin we naast deze twee bronnen van informatie en inspiratie aansluiting zoeken bij andere theorieën en methoden. Bijvoorbeeld op het gebied van de Infant Mental Health (IMH) en de nieuwste inzichten uit de neurobiologie.
Voor mogelijkheden om FloorPlay incompany te organiseren, neem contact op met RINO amsterdam.
-
Ouders: uitleg
FloorPlay is erop gericht als ouder samen met je kind te spelen op allerlei manieren in de dagelijkse situatie, om zo de ontwikkeling van je kind te stimuleren.
Als ouder heb je als rol de actieve speelkameraad voor je kind te zijn. Je treedt in het voetspoor van je kind en je volgt je kind met het spelen. Op deze manier zie je wat je kind interesseert. Je kunt dit volgen en zo stimuleer je het kind interactie met je te hebben. Soms ben je de opbouwende helper, soms een dwarsligger.
Het spoor van het kind volgen betekent voortbouwen op zijn natuurlijke aanleg en interesses. Bijvoorbeeld: een kind gaat volkomen op in zijn spel met een speelgoedpaardje, hij gaat niet in op je uitnodiging om jouw paardje met zijn paardje te laten praten en begint in de richting van je deur te bewegen. Door bijvoorbeeld spanningsvol te tellen 1..2..3.. en daarna verwachtingsvol te wachten, gaat het kind in interactie met jou door te lachen. Als je dit meerdere keren herhaald, kan er steeds opnieuw gedeel plezier ontstaan, waardoor je het kind ontwikkelt in de speelse interactie. de deur met jouw paardje te blokkeren, daag je het kind uit om te onderhandelen met gebaren en/of woorden en zo een communicatie in te zetten.
Kijk voor meer informatie op www.stichtingfloorplay.nl.
e-learning FloorPlay
Ouders die geïnteresseerd zijn in een eerste kennismaking met de methode FloorPlay en met de theoretische basis van het DIR-model dat eraan ten grondslag ligt, kunnen deelnemen aan de e-learning FloorPlay.
Ouders zijn welkom om zich in te schrijven voor:
- E-learning online module
- E-learning online module + lespraktijkdag op locatie
- E-learning online module + praktijklesdag online
-
Opleiding tot FloorPlay-begeleider
Voor hulpverleners die vooral zelf FloorPlay willen toepassen in interactie met een kind, bijv. als pedagogisch behandelaar in een behandelgroep of als vaktherapeut (bijv. Speltherapeut, psychomotore therapeut) hebben we de opleiding FloorPlay-begeleider*. FloorPlay-begeleiders werken vaak samen met FloorPlay-specialisten. De FloorPlay-begeleider is in staat een goede inschatting te maken van het ontwikkelingsniveau van een kind, rekening houdend met het individueel biologisch profiel, de ontwikkeling op de mijlpalen en hierop in de interactie aan te sluiten met FloorPlay.
Opleidingseisen FloorPlay-begeleider
- Bekijk de opleidingsroute van de Opleiding FloorPlay>>
- Voor informatie over de instroomeisen, zie de basis opleiding FloorPlay >>
Registers FloorPlay-begeleider
RINO amsterdam houdt twee registers bij;
*De naam ‘FloorPlay-coach’ is veranderd in ‘FloorPlay-begeleider’. Deze keuze is gemaakt omdat er veel verwarring ontstond rondom de term ‘coach’, terwijl de FloorPlay-coach in de eerste plaats FloorPlay zelf als therapeut of begeleider toepast in de interactie met een kind en niet gericht is op coaching van ouders in FloorPlay. Dat laatste is voorbehouden aan de functie van FloorPlay-specialist. De naam van het ‘register FloorPlay-coach’ is dus per 1 januari 2021 gewijzigd naar het ‘register FloorPlay-begeleider’.
-
Opleiding tot FloorPlay-specialist
Voor hulpverleners die ook met ouders werken en ouders willen leren coachen in de speelse interactie met hun kind sluit de opleidingsroute Floorplay- specialist het beste aan. Zij werken in de praktijk doorgaans in verschillende functies. De FloorPlay-specialist leert in de FloorPlay opleiding om een heel FloorPlay-traject op te zetten en uit te voeren. Van uitgebreide assesment van het unieke DIR- profiel en het opstellen van het behandelplan, tot het overbrengen van de FloorPlay-methode op ouders en professionals en het praktisch begeleiden/coachen van ouders en eventueel andere betrokkenen.
1. Volg de FloorPlay-begeleider en FloorPlay-specialist
De FloorPlay-begeleiders (voorheen coach) en FloorPlay-specialisten werken in de praktijk doorgaans in verschillende functies. Een FloorPlay-specialist heeft zich verder verdiept en ontwikkeld in de FloorPlay-methode en kan ook ouders, medewerkers en FloorPlay-begeleiders begeleiden en coachen. De FloorPlay-specialist leert in de FloorPlay opleiding om een heel FloorPlay-traject op te zetten en uit te voeren. Van uitgebreide assesment van het unieke DIR- profiel en het opstellen van het behandelplan, tot het overbrengen van de FloorPlay-methode op ouders en professionals en het praktisch begeleiden/coachen van ouders en eventueel andere betrokkenen.
2. Opleiding FloorPlay-specialist
De FloorPlay-specialist volgt naast de Introductiecursus en de Basisopleiding FloorPlay ook de Verdiepende opleiding FloorPlay.
- Bekijk de opleidingsroute van de Opleiding FloorPlay>>
- Voor informatie over de instroomeisen, zie de basisopleiding FloorPlay >>
3. Register FloorPlay-specialist
RINO amsterdam houdt twee registers bij;
-
Basisliteratuur
- FloorPlay-een praktisch handboek, drs. Natasja van Kollenburg, drs. Judith Hoevenaars en dr. Claudine Dietz, uitgave van Stichting FloorPlay, 2021. Dit boek is hier te bestellen: FloorPlay - een praktisch handboek
- Als jouw kind speciale aandacht nodig heeft is de Nederlandse vertaling van dr. Stanley Greenspans boek The child with special needs, bewerkt door drs. Guy Couturier, drs. Pim Donkersloot, drs. Karin Dun en dr. Pim van der Pol.
Het boek 'Als uw kind speciale aandacht nodig heeft' kun je hier bestellen.
ImageImage -
Register FloorPlay-specialist
RINO amsterdam houdt twee registers bij; één van FloorPlay-begeleiders (voorheen register FloorPlay-coach) en één van FloorPlay-specialisten.
In het register FloorPlay-specialist zijn op dit moment al diegenen ingeschreven die de opleidingsroute (zoals die op deze website uitvoerig wordt beschreven) in zijn geheel hebben gevolgd.
Vindbaarheid
De registers kunnen worden benut door ouders en verwijzers die op zoek zijn naar coaches/begeleiders en behandelaars op FloorPlay-gebied.
-
Register FloorPlay-begeleider
De naam van Het register FloorPlay-coach is per januari 2021 gewijzigd naar: register FloorPlay-begeleider. Deze keuze is gemaakt omdat er veel verwarring ontstond rondom de term ‘coach’, terwijl de FloorPlay-coach in de eerste plaats FloorPlay zelf als therapeut of begeleider toepast in de interactie met een kind en niet gericht is op coaching van ouders in FloorPlay. Dat laatste is voorbehouden aan de functie van FloorPlay-specialist.
Het register FloorPlay-begeleider is vooral ontwikkeld voor die hulpverleners voor wie de route tot FloorPlay specialist te lang of te omvangrijk is, maar die wél prijsstellen op een officiële registratie. Of omdat de werkgever hieraan belang hecht, of omdat men aan de ouders een kwaliteitskeurmerk wil kunnen overleggen.
In het register FloorPlay-begeleider (voorheen FloorPlay-coach) worden al diegenen ingeschreven die de FloorPlay introductie en de basisopleiding FloorPlay hebben gevolgd. Het register FloorPlay-begeleider is bedoeld voor die hulpverleners die FloorPlay integreren in hun huidige begeleidings-/behandelaanbod (bijv. als vaktherapeut of groepsbegeleider) en de FloorPlay-principes toepassen in de interactie die ze zelf met het kind hebben.
Vindbaarheid
De registers kunnen worden benut door ouders en verwijzers die op zoek zijn naar begeleiders/behandelaars op FloorPlay-gebied.
Naar register FloorPlay-begeleider
-
Oorsprong & stichting
Het opleidingstraject tot FloorPlay-begeleider en FloorPlay-specialist is een initiatief van RINO amsterdam. De opleiding en workshops worden gegeven door ervaren FloorPlay-professionals en kinder- en jeugdspecialisten.
Werkgroep
In 2009 werd een werkgroep opgericht om de FloorPlay-methode (toen nog Floortime-methode) in Nederland meer bekendheid te geven door middel van cursussen, workshops en opleidingstrajecten voor ouders, begeleiders en professionals.
Om de kwaliteit van FloorPlay te kunnen waarborgen, de methodiek verder te kunnen ontwikkelen en kennis te delen met ouders en professionals, is 27 mei 2019 de Stichting FloorPlay opgericht. Het bestuur van de stichting bestaat uit: Karin Hendriks, Natasja van Kollenburg, Lies Ruiter, Judith Hoevenaars, Sandra van Campen, Lonny Franse, Kim Denteneer en Claudine Dietz.