Praktijkopleidersmiddag

Gedeeld opleiderschap

Op 6 februari 2025 vond de praktijkopleidersmiddag plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het thema van dit jaar was Gedeeld opleiderschap. Tijdens deze middag ging het om delen. Wat deel je wel? Wat deel je niet? Waar ligt de grens van delen? Hoe deel je het opleiderschap? 

We kijken terug op een geslaagde dag vol inspirerende workshops en ontmoetingen! 

Wil je de presentatie terugkijken of ben je benieuwd wat er in de andere sessies aan bod kwam? Neem hieronder een kijkje bij de verschillende programma onderdelen.   
 

Save the date 

Op 12 februari 2026 vindt de volgende praktijkopleidersmiddag plaats van RINO amsterdam. We hopen je ook daar te ontmoeten!

  • Voor wie: (plaatsvervangend) praktijkopleiders, werkbegeleiders en/of jaargroepopleiders van RINO amsterdam
  • Locatie: volgt!
  • Inhoudelijk programma: 13:00 - 17:00 (wijzigingen voorbehouden)
  • Borrel: 17:00-18:00

 

Heb je vragen over de praktijkopleidersmiddag voor volgend jaar of over de presentaties?
Mail naar info@rino.nl en vraag naar Anneloes.

  • Plenair - Artificial Intelligence: welke ontwikkelingen bieden kansen voor de mentale gezondheidszorg?

    Bekijk de presentatie.

    Er zijn afgelopen jaren ontzettend veel ontwikkelingen op het gebied van AI geweest. Welke hiervan kunnen, nu of binnen de komende jaren, ingezet worden om de mentale gezondheidszorg te verbeteren?  In deze voordracht worden best practices, zoals responsible AI, en kansen voor de mentale gezondheidszorg besproken, aan de hand van een aantal inspirerende voorbeelden uit inzet van AI in GGZ-instellingen en ziekenhuizen.

     

    Rosanne Turner

    Over de spreker: Rosanne Turner
    Dr. Rosanne Turner is data science onderzoeker bij de afdeling psychiatrie van het UMC Utrecht.

  • Sessie 1.1 - Je hebt het idee voor een RSV, en dan?

    Bekijk de presentatie.

    Samenwerken en uitwisselen horen inmiddels bij het opleiden. Praktijkopleidingsinstellingen zijn nog niet allemaal even ver in de implementatie hiervan, maar waarschijnlijk is inmiddels iedereen er al wel mee bezig. Hierbij speelt vaak de afweging om bij een bestaand regionaal samenwerkingsverband (RSV) aan te sluiten. Ook spelen partijen met de gedachte zelf een RSV op te zetten, al dan niet omdat er ook geen ruimte meer is bij bestaande RSV’s.  

    In deze workshop bespreken we de opzet van een RSV, waarvoor het initiatief is genomen eind 2023 en die in 2025 voor het eerst samen gaan opleiden. We kijken terug op een intensief, maar dankbaar proces met een mooi resultaat en een geheel eigen wijze waarop dit RSV is vormgegeven. De ervaringen delen we graag met collega’s. Aan bod komen onder andere: Hoe kies je je partners? Wat bindt jullie? Hoe kom je tot beleid en wat is hierbij belangrijk (en wat niet)? Welke wijze van gouvernance en organisatie kiezen we? 

     

    Francisco Steenbakkers           Astrid Huisman

    Over de sprekers: Francisco Steenbakkers en Astrid Huisman
    Francisco Steenbakkers is klinisch psycholoog-psychotherapeut, werkzaam als praktijkopleider bij FamilySupporters en regievoerder bij RSV PSY-opleidingen Zuid-Holland.

    Astrid Huisman is GZ-psycholoog, werkzaam als praktijkopleider bij Pameijer/Mozaïk, een SGGZ instelling voor cliënten met (drie)dubbele diagnose, vaak verslavingsproblematiek gecombineerd met PTSS, psychotrauma, psychotische stoornis, persoonlijkheidsstoornis, en soms ook een LVB.

     

  • Sessie 1.2 - Wat als het niet loopt? Welk pad kies je?

    Bekijk de presentatie en handout.

    Bij de start van een opleidingstraject ga je ervan uit dat iemand de eindstreep zal halen, maar wat als er hobbels onderweg zijn en iemand die eindstreep mogelijk niet haalt? Blijven wij deze opleidelingen continue steunen zodat zij de eindstreep halen, mogelijk ten onrechte c.q. ten koste van de kwaliteit? En welke tools hebben wij in handen om mensen uit de race te halen?  
    In deze workshop willen wij jullie handvatten aanreiken voor wanneer een opleidingstraject niet soepel verloopt en willen wij stil staan bij de emoties die dit in interactie kan oproepen. 

    Deze sessie wordt ook in ronde 2 aangeboden

     

    In           Ruthie Werner

    Over de sprekers: Ingrid Wigard en Ruthie Werner

    Ingrid Wigard is klinisch psycholoog-psychotherapeut en P-opleider bij Parnassia Groep. 
    Ruthie Werner is klinisch psycholoog-psychotherapeut, jaargroepopleider GZ-opleiding en hoofddocent persoonlijkheidsstoornissen RINO amsterdam. 

  • Sessie 1.3 - Verandering in de leidinggevende rol door Artificial Intelligence

    Bekijk de presentatie.

    Noud Appelman neemt je in deze workshop mee in de veranderende rol van leidinggeven door AI. Als student toegepaste psychologie heeft hij zelf ervaren hoe het is om AI verkeerd in te zetten. Dit motiveerde hem om op zijn stage bij DITOX een cursus AI voor leidinggevenden te ontwikkelen. Zijn bevlogenheid inspireert en zet aan het denken.

     

    Noud Appelman

    Over de spreker: Noud Appelman

    Noud Appelman is Junior Consultant bij Ditox, een onderneming die organisaties ondersteunt bij het definiëren en implementeren van andere manieren van werken. Hij volgt de Bachelor Toegepaste Pscychologie aan de Hogeschool van Amsterdam

  • Sessie 1.4 - Kijkje in het curriculum van de KPPT: Psychose

    Bekijk de presentatie.

    Psychose zo gek nog niet  
    Psychotische klachten komen voor bij diverse stoornissen en kunnen worden gezien als transdiagnostische fenomenen. Wist je dat maar liefst 25% van de mensen met een borderline persoonlijkheidsstoornis stemmen hoort? Toch voelen veel psychologen zich onvoldoende uitgerust om deze symptomen effectief te behandelen, terwijl de impact hiervan groot is en de klachten nu te vaak onder behandeld blijven. 
    Cognitieve gedragstherapie bij psychose is een bewezen effectieve behandelmethode. Daarnaast blijkt traumabehandeling bij psychose niet alleen veilig, maar vaak ook essentieel en succesvol. 
     
    Tijdens deze interactieve workshop word je in sneltreinvaart meegenomen door dit vak in het curriculum van de KPPT. We bespreken de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van psychosebehandeling en geven concrete, praktische handvatten. Psychosebehandeling is allang niet meer exclusief het terrein van de psychiater – het is tijd om in actie te komen! 


    Janneke Ferwerda

    Over de spreker: Janneke Ferwerda

    Janneke Ferwerda is klinisch psycholoog en werkzaam bij POLARIS expertisecentrum trauma en persoonlijkheid. Zij is tevens supervisor VGCt.

  • Sessie 1.5 - Kijkje in het curriculum van de GZ: Critically Appraised Topic (CAT)

    Bekijk de presentatie.

    Evidence Based Practice in de GZ-opleiding: het schrijven van een Critically Appraised Topic 

    Wetenschap is een essentieel onderdeel in de BIG-opleidingen en in de klinische praktijk. In de GZ-opleiding wordt dit onder meer vormgegeven door het schrijven van een Critically Appraised Topic. Daarmee beantwoorden opleidelingen een vraag uit de klinische praktijk, aan de hand van wetenschappelijk onderzoek. Masha Spits is hoofddocent en zal in de workshop toelichten hoe dit vak in elkaar zit. Belangrijkste uitgangspunt is daarbij hoe de praktijkopleiders hun opleidelingen kunnen ondersteunen hierin én vice versa; hoe dit vak kan bijdragen aan een vergroting van kennis bij de organisaties.   

     

    Masha Spits

    Over de spreker: drs. Masha Spits 

    Masha Spits is onderzoeker en docent bij RINO amsterdam. Masha heeft een eigen onderzoeksbureau in de GGZ en verslavingszorg, samen met Suzan Oudejans, ook docent bij RINO amsterdam. Zij verzorgen zowel de CAT-lessen in de GZ-opleiding, als lessen Wetenschappelijk Onderzoek in de KP- en PT-opleiding. 

  • Sessie 2.1 - Kalibratiesessie: hoe kom je tot een valide beoordeling van de competenties van een opleideling?

    Bekijk de presentatie en handout.

    Binnen het competentiegericht opleiden is een grote rol weggelegd voor praktijkleren en portfoliotoetsing. Hiermee wordt getracht de kloof tussen theorie uit de opleiding en de praktijk zo klein mogelijk te maken. Maar, hoe kun je nou goed zien of een opleideling zich hier ook in ontwikkelt? En hoe kun je met collega’s hierover een eensluidend oordeel geven? In deze workshop gaan we door middel van een kalibratiesessie, aan de hand van een product van een opleideling, met elkaar in gesprek over de bewuste en onbewuste factoren die meewegen in een dergelijke beoordeling.  

     

    Luuk de Bakker

    Over de spreker: Luuk de Bakker

    Luuk de Bakker is toetsdeskundige bij de Interfacultaire Lerarenopleidingen van de Universiteit van Amsterdam. 

  • Sessie 2.2 - Wat als het niet loopt? Welk pad kies je?

    Bekijk de presentatie en handout.

    Bij de start van een opleidingstraject ga je ervan uit dat iemand de eindstreep zal halen, maar wat als er hobbels onderweg zijn en iemand die eindstreep mogelijk niet haalt? Blijven wij deze opleidelingen continue steunen zodat zij de eindstreep halen, mogelijk ten onrechte c.q. ten koste van de kwaliteit? En welke tools hebben wij in handen om mensen uit de race te halen?  
    In deze workshop willen wij jullie handvatten aanreiken voor wanneer een opleidingstraject niet soepel verloopt en willen wij stil staan bij de emoties die dit in interactie kan oproepen. 

    Deze sessie wordt ook in ronde 1 aangeboden

     

    In           Ruthie Werner

    Over de sprekers: Ingrid Wigard en Ruthie Werner

    Ingrid Wigard is klinisch psycholoog-psychotherapeut en P-opleider bij Parnassia Groep. 
    Ruthie Werner is klinisch psycholoog-psychotherapeut, jaargroepopleider GZ-opleiding en hoofddocent persoonlijkheidsstoornissen RINO amsterdam. 

  • Sessie 2.3 - Selectie van Kandidaten met het STARR-GZ interview

    Bekijk de presentatie en handout.

    Deze sessie gaat over het STARR-GZ interview (Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie) voor het selecteren van de juiste opleideling. Dit is een gestructureerd interview dat zich richt op concreet uitgevoerd gedrag in het verleden. Het wordt al zo’n 40 jaar gebruikt in diverse selectieprocedures en beoordelingsgesprekken. RINO amsterdam heeft de STARR toegespitst op het selecteren van een opleideling aan de hand van GZ-competenties. Er wordt niet alleen (achtergrond)informatie gegeven over het STARR-GZ interview zelf, maar bovenal praktisch te werk gegaan middels zelf oefenen. 

      

    Marjan Kroon          Ronald Rietveld

    Over de sprekers: Marjan Kroon en Ronald Rietveld

    Marjan Kroon is GZ-psycholoog en praktijkhouder van Psychologie Praktijk Amsterdam.
    Ronald Rietveld is GZ-psycholoog en psychotherapeut in opleiding bij Kick Your Habits 

  • Sessie 2.4 - Kijkje in het curriculum van de GZ: Kortdurend behandelen

    Bekijk de presentatie.

    Het vak Kortdurend behandelen heeft tot doel de opleidelingen inzicht te laten verwerven in het wat, waarom en hoe van kortdurend behandelen. Voor het efficiënt uitvoeren van diagnostiek wordt vaak het zg. KOP-model (Rijnders et al., 1999) ingezet. Dit model wordt gepresenteerd en geoefend, waarna aandacht wordt besteed aan verschillende practice- en evidence-based interventies die bruikbaar zijn binnen kortdurende behandelingen (uit de oplossingsgerichte therapie en positieve CGT, Acceptance and Commitment therapy (ACT), lichaamsgerichte technieken en MBCT). In deze workshop zullen we u wat vertellen over hoe dit vak nu wordt vormgegeven, en zullen we samen 1 of 2 oefeningen doen die in het vak aan bod komen. 

     

    Kiki Bruggink

    Over de spreker:
    Kiki Bruggink is GZ-psycholoog. Kiki werkt bij iPractice in Utrecht en Amsterdam, en in haar eigen praktijk in de weilanden aan de rand van een dorp. Ze geeft met een aantal collega’s het vak Kortdurend Behandelen in de GZ-opleiding van RINO Amsterdam. 

  • Sessie 2.5 - Kijkje in het curriculum van de OG: Verklarende Analyse

    Bekijk de presentatie en handout.

    Wegwijs in vakbekwaam redeneren, de verklarende analyse en het zeven factorenmodel.  

    In deze workshop wordt een introductie gegeven over de verklarende analyse als essentiële vaardigheid voor gedragswetenschappers. Dit doet hij aan de hand van het 7-factorenmodel, waarmee een samenhangend beeld kan worden gemaakt van de problematiek en de interactie met ongunstige en gunstige persoons- en contextfactoren. Een gedragen verklarende analyse, die samen met kind en gezin is gemaakt, wordt steeds meer gezien als een voorwaarde voor effectieve jeugdhulp. Een gemeenschappelijke visie op wat er aan de hand is en wat prioriteit heeft, vormt een noodzakelijke onderbouwing van gezamenlijke besluiten over het gewenste perspectief, doelen en werkwijze.   

     

    Harrie van Leeuwen

    Over de spreker: Harrie van Leeuwen

    Harrie van Leeuwen, is Kinder- en Jeugdpsychiater (niet praktiserend) en trainer en auteur op het gebied van vakbekwaam redeneren in de jeugdzorg inclusief jeugd GGZ en jeugd- en opvoedhulp bij Bureau Peers. Hij is docent verklarende analyse bij de OG-opleiding van RINO amsterdam.

  • Plenair - Professioneel Begeleiden: Competentieprofielen in de Praktijk

    Bekijk de presentatie.

    Valerie Hoogendoorn neemt je mee in het hoe en waarom van competentieprofielen van opleiders in de praktijk. In vogelvlucht gaan we door het Professionaliseringsplan voor opleiders, dat in het programma APV ontwikkeld is. Het basiscompetentieprofiel voor opleiders wordt besproken. Ook de profielen voor praktijkopleiders en werkbegeleiders komen aan bod. Er is aandacht voor de eigen competenties en ontwikkelpunten als opleider.

     

    Foto Valerie Hoogendoorn

    Over de spreker: Valerie Hoogendoorn

    Valerie Hoogendoorn was voorzitter van het project Professionalisering Psychologische Vervolgopleidingen (PPV) van het programma Adaptieve Psychologische Vervolgopleidingen (APV). Zij was eveneens managing director van Opleidingsinstituut PPO in Groningen. Momenteel werkt zij onder andere als secretaris van de Landelijke Opleidingsraad Psychologische BIG-beroepen en ondersteunt zij de implementatieprocessen rondom APV. Zij heeft een eigen advies - en managementbureau.

  • De dagvoorzitter

    foto

    Over de dagvoorzitter: Dr. Els van der Ven 

    Els van der Ven is hoofdopleider voor de GZ-opleiding bij Stichting PDO GGZ Amsterdam. Els is universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit Amsterdam en GZ-psycholoog bij ARQ Nationaal Psychotrauma Centrum. Ze heeft ruime ervaring op het gebied van klinisch werk, wetenschappelijk onderzoek en onderwijs. 

    Als universitair hoofddocent is zij verbonden aan de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen en de afdeling klinische, neuro- en ontwikkelingspsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de invloeden en factoren in de sociale omgeving die het ontstaan en verloop van geestelijke gezondheidsproblemen kunnen beïnvloeden. Ook heeft ze onder andere de incidentie- en prevalentiepatronen van psychose onder etnische minderheidsgroepen in Europa en de Verenigde Staten bestudeerd. Daarnaast is ze betrokken bij meerdere onderzoeken die als doel hebben de ongelijkheden binnen de geestelijke gezondheidszorg tussen landen met hoge en lage inkomens aan te kaarten. Onlangs kreeg ze nog financiering voor onderzoek naar psychische hulp voor ongedocumenteerde migranten. Deze focus op sociaalmaatschappelijke aspecten binnen de ggz biedt ook waardevolle inzichten voor de ggz in Nederland.

    Als docent en gastdocent heeft Els binnen verschillende opleidingsprogramma’s gewerkt en is ze nauw betrokken bij het begeleiden van klinische stages van studenten. 

  • Ontmoet opleiders uit het opleidingsnetwerk van RINO amsterdam

    In de afgelopen jaren hebben de regionale samenwerkingsverbanden een grote plek binnen het landschap van de (GZ) opleidingen gekregen en het aantal praktijkinstellingen dat binnen een RSV zit, is enorm gegroeid. Voor het opleidingsjaar 2025, maakt inmiddels 80% van de praktijkopleidingsinstellingen deel uit van een RSV. Breed opleiden wordt landelijk gestimuleerd, zo stelt TOP Opleidingsplaatsen bonusplekken beschikbaar stelt voor regionale samenwerkingsverbanden (RSV).

    Tijdens de pauze en na afloop is er gelegenheid om te netwerken. Medewerkers van RINO amsterdam zijn aanwezig met kennis van het opleidingsnetwerk van RINO amsterdam.  

    Wij denken graag met jou mee over de mogelijkheden voor jouw praktijkinstelling om samen te werken. Neem voor advies gerust contact op met de Opleidingsmanager van de GZ-, KP, PT en OG-opleiding. Raadpleeg onze contactroute en website om met ons in contact te komen. 

  • Contact

    Heb je vragen voor de organisatie, neem dan contact op via ons centrale nummer: (020) 625 08 03 (09.00 – 17.00) of stuur ons een e-mail aan anneloesklaassen@rino.nl.

    Anneloes Klaassen is vanuit RINO amsterdam verantwoordelijk voor de organisatie van het evenement. Zij is het aanspreekpunt voor vragen op de locatie. 

save the date