Zindelijkheidsproblemen: de schaamte en radeloosheid doorbreken
Diagnostiek en behandeling bij encopresis en enuresis
De LV POH-GGZ acht het van belang dat er een Kwaliteitsregister voor POH's-GGZ is. Het Kwaliteitsregister borgt de kwaliteit van de nascholingen, het behoud van deskundigheid van de POH-GGZ en maakt dit transparant en toetsbaar. Hiervoor is het Reglement Kwaliteitsregister LV POH-GGZ opgesteld.
Per jaar dient een POH-GGZ gemiddeld 30 accreditatiepunten te behalen om na 5 jaar opnieuw te kunnen worden geregistreerd. Per 5 jaar geldt een puntenaantal van minimaal 150 punten in totaal.
De 30 accreditatiepunten bestaan uit tenminste 15 punten geaccrediteerde nascholing of opleiding voor POH-GGZ.
De andere 15 punten zijn voor intervisie/supervisie en eventueel voor andere beroepsgebonden activiteiten, zoals deelname aan een kwaliteitswerkgroep, werkconferentie of het organiseren van een netwerkbijeenkomst. Geaccrediteerde nascholingen van gelijkwaardige beroepsverenigingen kunnen ook onder deze punten opgenomen worden.
Bekijk de website van POH-GGZ >
Diagnostiek en behandeling bij encopresis en enuresis
Levensvaardigheden voor het vergroten van welbevinden en veerkracht
Loop je ook aan tegen de hoge werkdruk in school, de complexe gedragsvragen van leerlingen, to-do list die oneindig is, en weet je ook wel dat je het anders zou willen, maar weet je niet hoe?
CPTSS en persoonlijkheidsproblematiek bij mensen met zwakbegaafdheid
(Langdurige) blootstelling aan traumatische gebeurtenissen laat vaak sporen na, zeker wanneer we het hebben over vroegkinderlijk trauma.
Neem kennis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en neurobiologische verklaringsmechanismen rond de aanhoudende vermoeidheid, vaak op het niveau van uitputting, waarmee een groot aantal cliënten in zowel GGZ- als medische settings te kampen heeft.
voor hulpverleners die werken met chronisch getraumatiseerde kinderen
Hoe kunnen we getraumatiseerde kinderen het best helpen herstellen en (opnieuw) vertrouwen geven in zichzelf en in anderen? De therapeuten die Tem Je Draak hebben bedacht, ontwikkelden een speels groepsaanbod, zodat kinderen van en met elkaar kunnen werken aan herstel.
Interdisciplinair en systeemgericht werken rondom jongeren met ernstige gedragsproblemen
Je kent ze wel: de jongeren (vooral jongens) die uitvallen uit het onderwijs, op straat hangen, blowen, zich agressief of delinquent gedragen, en niet of slechts heel kort in de hulpverlening te zien zijn.
effectief inzetten in je behandeling
Interpersoonlijke communicatietheorie, een beschrijvend (in plaats van een ‘voorschrijvend’) model, blijkt heel krachtig in de theorievorming over de therapeutische relatie.
sleutelkenmerk van goede behandel- en samenwerkingsrelaties van de OG'er en GZ-psycholoog
Autonomieproblemen zijn geassocieerd met een veelheid aan typen psychische stoornissen, verstoorde relaties, en andere vormen van (on)welbevinden en stress.
Tweedaagse cursus
Voor getraumatiseerde kinderen zijn er in Nederland nu evidence based traumabehandelingen beschikbaar, zoals EMDR en TF-CBT. In de literatuur en klinische praktijk valt op dat er een doelgroep kinderen is die niet goed in traumabehandeling komt.