ACT in het onderwijs

Levensvaardigheden voor het vergroten van welbevinden en veerkracht

vierdaagse cursus
Startdata
-
1478.25.01
€ 850,00
Data en accreditaties

Nog enkele plaatsen beschikbaar

Data
Dinsdag 13 mei 2025 van 09:30 tot 16:30
Dinsdag 27 mei 2025 van 09:30 tot 16:30
Dinsdag 17 juni 2025 van 09:30 tot 16:30
Dinsdag 01 juli 2025 van 09:00 tot 11:00
Accreditaties
NIP K&J - Kinder- en Jeugdpsycholoog Toegekend  
herregistratie 18 punten
behandeling 9 punten
NVO SKJ - (Ortho)pedagoog Toegekend  
herregistratie 18 punten
behandeling 9 punten
RINO amsterdam | Leidseplein 5 - | AMSTERDAM

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

Loop je ook aan tegen de hoge werkdruk in school, de complexe gedragsvragen van leerlingen, to-do list die oneindig is, en weet je ook wel dat je het anders zou willen, maar weet je niet hoe? Wil je ook meer weten hoe je in het onderwijs leerlingen en collega’s leren hoe ze om kunnen gaan met tegenslag en ondertussen hun hart volgen? Kom dan naar deze training om kennis te maken met ACT en de toepassingsmogelijkheden daarvan in het onderwijs.  

ACT staat voor Acceptance en Commitment Training, ontwikkeld door Steven Hayes e.a., een derde generatie gedragstherapie die erop gericht is mensen levensvaardigheden aan te leren, waardoor je om kunt gaan met tegenslagen en de kwaliteit van leven verhoogd wordt. ACT kun je leren, leven en doorgeven. Dus we beginnen bij jezelf! 

“Ik vind het een hele mooie en goede cursus. Door de vele oefeningen tijdens de cursus, ga je er echt meteen mee aan de slag. En voel je ook meteen wat het doet. Veel van deze oefeningen kan je ook meteen in je werk gebruiken." 

 

Doelgroep

schoolpsychologen, intern begeleiders, remedial teachers, zorgcoördinatoren, mentoren en leraren. 

 

Doelstelling

Na deze cursus:   

  • Heb je kennis van de positieve psychologie, psychologische flexibiliteit en veerkracht.
  • Ben je je bewust(er) van jouw eigen (onbewuste) drijfveren, overtuigingen en hoe die jou bewegen in je professionele rol.
  • Je kunt je gedachten en gevoelens van een beetje afstand bekijken. 
  • Ben je je bewust van jouw eigen processen en levensvaardigheden en die van de mensen om je heen.  
  • Kun je denken vanuit een positief psychologisch kader, waarbij psychologische flexibiliteit en veerkracht tot je basishouding behoren. 
  • Ben je  je steeds bewust van je eigen handelen, jouw rol en verantwoordelijkheden als mens en als professional in verschillende situaties
  • Ben je in staat om het welbevinden en de veerkracht van jouw leerlingen en collega’s te helpen vergroten

 

Inhoud

  • Kennisdeling en ervaringsoefeningen 
  • ​​Werken aan grondhouding door basisvaardigheden ACT die welbevinden en veerkracht vergroten 
  • ACT in onderwijs implementeren (kennis over schoolbreed werken, inbedden in de ondersteuningsstructuur en skill & will van docenten) 

 

Werkwijze

De opzet van deze cursus is actief en ervaringsgericht. We maken gebruik van afwisselende werkvormen, variërend van filmfragmenten tot en met fysieke, ervaringsgerichte oefeningen. Plezier, eigen inbreng en een rijke ervaring staan voorop. De cursusdagen zijn eens per week, zodat er ruimte is om het geleerde in de praktijk toe te passen en het geleerde beter kan beklijven.   

 

Follow up

Gedurende de cursus leer je ACT kennen op een ervaringsgerichte wijze. Het is de bedoeling dat je die kennis ook in je eigen praktijk blijft toepassen. Daarom is er enkele weken na afloop van de cursus nog een (verplichte) follow up om ervaringen uit te wisselen, te verdiepen en te borgen.  

 

Toetsing

We sluiten elke dag af met een werkvorm waarbij we alle theorie en toepassingen vertalen naar de eigen praktijk: wat neem je hieruit mee? Wat ga je komende week/weken anders/meer/minder doen?  

 

Aan te schaffen literatuur 

Coachen 3.0: acceptatie en commitment, door Sergio van der Pluijm en Jaantje Thiadens, 2021. 


"Hele fijne sfeer tijdens de cursus. Goede afwisseling van theorie en oefeningen. Ik heb er veel aangehad, zowel persoonlijk als in mijn werk en ga er zeker mee door."