Elk jaar organiseert RINO amsterdam het Schoolpsychologencongres. Het aankomend Schoolpsychologencongres vindt plaats op 21 maart 2025. Dit jaarlijks evenement is gericht op het delen van kennis en expertise op het gebied van schoolpsychologie.
Tijdens het congres worden er lezingen gegeven door experts uit de branche en zijn er verschillende workshops waarbij de deelnemers de kans krijgen om hun vaardigheden te versterken en te verdiepen. Het congres is bedoeld voor iedereen die werkzaam is in de schoolpsychologie, zoals schoolpsychologen, onderwijsprofessionals en studenten die geïnteresseerd zijn in het vakgebied.
Het doel van het congres is om de kwaliteit van de professionele ondersteuning van leerlingen te verbeteren door het bieden van de laatste ontwikkelingen en inzichten op het gebied van schoolpsychologie. Het schoolpsychologencongres biedt daarom een unieke kans om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en om te netwerken met andere professionals in de branche.
Tijdens het Schoolpsychologencongres inspireren we je om de basis binnen je school of samenwerkingsverband te versterken! Een goede samenwerking tussen leerlingen, ouders, leerkrachten, directie, bestuur, SWV en zorgprofessionals is voor het creëren van dit fundament in scholen essentieel. De Schoolpsycholoog is bij uitstek geschikt om hierbij een spilfunctie te vervullen.
Opleiding Schoolpsycholoog
De tweejarige postacademische masteropleiding Schoolpsycholoog leidt psychologen en (ortho)pedagogen op voor het werken op het snijvlak van zorg en onderwijs. Het werkterrein van de schoolpsycholoog strekt zich uit over de volle breedte van individuele (leer)problematiek tot en met het (mede) bepalen van bovenschools beleid. Daarbij beslaat het de volledige onderwijsketen, van basisonderwijs tot en met hoger onderwijs, inclusief het middelbaar beroepsonderwijs, en alles wat daartussen zit.
De postacademische opleiding Schoolpsycholoog start in januari 2024 in Amsterdam.
Deze tweejarige opleiding bestaat uit:
- Cursorisch onderwijs;
- Praktijkwerkzaamheden;
- Supervisie.
Sensorische informatieverwerking bij kinderen
achtergronden, diagnostiek en behandeling
Sensorische informatieverwerking speelt een essentiële rol in de sensomotorische en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen.
Autisme in de puberteit
Autist en puber... of puber en autist?
Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen
van 6 tot 18 jaar
Depressie en suïcidaliteit bij adolescenten (12-20 jaar)
diagnostiek en behandeling
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit
agressief en destructief gedrag van kinderen stoppen
Stress en veerkracht op school
Het ligt voor het oprapen, pak jij het op?
alleen incompany aan te vragen
Ingrijpende gebeurtenissen in de thuis- of schoolsituatie, bijvoorbeeld geweld, het overlijden van een ouder of een ernstig ongeluk tijdens een excursie hebben effect op het welbevinden van kinderen en jongeren.
Schoolverzuim in de praktijk
De oorzaken en aanpak van schoolverzuim bij kinderen en jongeren
In het onderwijs en de jeugdhulpverlening hebben professionals regelmatig te maken met kinderen, jeugd en adolescenten die om verschillende redenen (angst, somberheid, een eetstoornis, etc.) niet naar school kunnen of durven gaan en deels of volledig thuis komen te zitten.
Kwaad en kwetsbaar
Interdisciplinair en systeemgericht werken rondom jongeren met ernstige gedragsproblemen
Je kent ze wel: de jongeren (vooral jongens) die uitvallen uit het onderwijs, op straat hangen, blowen, zich agressief of delinquent gedragen, en niet of slechts heel kort in de hulpverlening te zien zijn.