Autist en puber... of puber en autist? Tweedaagse cursus van 9.30 - 16.30 uur.
Dag 1 is online via Zoom en dag 2 is offline |
Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.
InteresselijstAls jongeren met autisme of een verwante contactstoornis in de puberteit komen, beleven zij vaak een ontwikkelingscrisis. Vrijwel altijd hebben zij al eerder een ontwikkelingscrisis meegemaakt, rond de start van de basisschool. Hoewel deze tweede crisis misschien mede hierdoor logisch en voorspelbaar is, geeft het henzelf, ouders, scholen, leerplicht en regelmatig ook behandelaren een machteloos gevoel.
comorbide problematiek
Bij de overgang naar middelbaar onderwijs en jongvolwassenheid moet de puber zich heroriënteren ten aanzien van positie in het gezin, op school en daarbuiten. Dit gaat vaak gepaard met moeilijkheden die niet alleen met autisme te maken hebben, maar ook met puberteit en oplaaiende comorbide problematiek.
Deze cursus biedt behandelaren handvatten om deze cliënten te begeleiden bij de complexe ontwikkeling. Er wordt aandacht besteed aan het aanpakken van de problemen op een manier die past bij jongeren die om structuur en stabiliteit van hun omgeving vragen, maar die in deze levensfase juist de taak hebben regie over hun eigen leven te krijgen en angstig zijn deze regie te verliezen.
doelgroep doelstelling
De workshop is bedoeld voor (GZ-)psychologen, orthopedagogen, schoolpsychologen, maatschappelijk werkenden en anderen die met jongeren met aanverwant autisme in de levensfase van de puberteit werken.
Cursisten kunnen na deze cursus beter stilstaan bij hun positie als behandelaar. Ze zijn in staat ruimte te creëren om na te denken en behandel(on)mogelijkheden te overwegen, daar waar de jongeren en hun omgeving vaak schreeuwen om een snelle verbetering.
inhoud
Onderwerpen die onder meer aan bod komen in de cursus, zijn:
- motivatie;
- verwerkingsproblemen;
- aanpassen in de nieuwe rol;
- oplaaiende angst;
- schoolweigering;
- stemmingsproblemen;
- emotieregulatieproblemen;
- toename van dwang;
- trauma;
- gedragsproblemen;
- psychotische kenmerken;
- samenwerken met gezinnen en instanties.
werkwijze
Aan de hand van sprekende voorbeelden van (niet) geslaagde interventies, ook van de deelnemers, wordt aan alle cursusdagen vorm gegeven.
Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten