Interpersoonlijke psychotherapie (IPT) bij depressie
van de acute fase tot terugvalpreventie
van de acute fase tot terugvalpreventie
agressief en destructief gedrag van kinderen stoppen
Executieve functies, de regelfuncties van ons gedrag, staan de laatste jaren sterk in de belangstelling. Maar wat bedoelen we ermee? En welke effecten hebben executieve functies op het leren en het gedrag van jongeren tussen 12 en 18 jaar?
In de Nederlandse praktijk ligt de nadruk op het verwerken van trauma door blootstelling van de patiënt aan het oorspronkelijke trauma (exposure behandeling en EMDR). Hierbij wordt minder ingegaan op de interpersoonlijke context en gevolgen die een heftige impact kunnen hebben.
interdisciplinaire benaderingen in onderwijs en zorg voor lhbtiq+ jongeren
In afgelopen jaren is er een toename van de zichtbaarheid van transgender en non-binaire personen in onze maatschappij. Op social media, in kranten en op tv komt het onderwerp meer en meer aan bod. Soms in genuanceerde vorm, maar minstens net zo vaak op polariserende wijze.
van (on)macht naar kracht!
Schoolteams worstelen met gedrag van leerlingen. Leraren voelen zich in de aanpak van probleemgedrag vaak klem zitten tussen twee uitersten: aan de ene kant is er corrigeren, toespreken, dreigen, straffen, een contract opstellen in de hoop om grip te krijgen op het gedrag van de leerling.
Autist en puber... of puber en autist?
Interdisciplinair en systeemgericht werken rondom jongeren met ernstige gedragsproblemen
Je kent ze wel: de jongeren (vooral jongens) die uitvallen uit het onderwijs, op straat hangen, blowen, zich agressief of delinquent gedragen, en niet of slechts heel kort in de hulpverlening te zien zijn.
Ouders en begeleiders grip geven bij escalaties met hun kind of client
Het gedachtengoed van Verbindend Gezag | Geweldloos Verzet kun je gebruiken bij behandeling van ernstige gedrags- of opvoedingsproblemen. Prof. Haim Omer (Tel Aviv) is de grondlegger van dit gedachtengoed.
Het ligt voor het oprapen, pak jij het op?
alleen incompany aan te vragen
Ingrijpende gebeurtenissen in de thuis- of schoolsituatie, bijvoorbeeld geweld, het overlijden van een ouder of een ernstig ongeluk tijdens een excursie hebben effect op het welbevinden van kinderen en jongeren.