Diagnostiek en behandeling van dyscalculie
Van inzicht naar impact
Heb jij in je werk te maken met kinderen die moeite hebben met rekenen? Of wil je meer leren over hoe je kinderen met dyscalculie effectief kunt onderzoeken en ondersteunen?
In de Jeugdwet staat dat een beroepsregistratie verplicht is voor het leveren van verantwoorde zorg. Alle psychologen werkzaam in het jeugddomein moeten daarom geregistreerd zijn in het BIG-register of het Kwaliteitsregister Jeugd. Als je een registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP hebt, sta je automatisch in het Kwaliteitsregister Jeugd. Hieronder lees je meer over de registratie tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP.
Voor de registratie Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP (K&J-psycholoog NIP) volg je een tweejarig postmastertraject. Die bestaat uit werkervaring, supervisie, scholing en casusverslagen. Het niveau van de registratie is vergelijkbaar met de eisen voor het BIG-register voor gz-psychologen. Deze is gebaseerd op de vakbekwaamheidsnorm voor zelfstandig werken met cliënten. Inschrijving in het NIP register geeft recht op het voeren van de merkenrechtelijk beschermde titel Registerpsycholoog NIP / Kinder- & Jeugd. Om je kennis en vaardigheden actueel te houden moet je je elke vijf jaar herregistreren.
Je kunt een postmasteropleiding volgen of kiezen voor een individueel registratietraject. Heb je een relevante erkende postmasteropleiding of ben je orthopedagoog-generalist BIG-geregistreerd? Dan kun je vrijstellingen krijgen.
Van inzicht naar impact
Heb jij in je werk te maken met kinderen die moeite hebben met rekenen? Of wil je meer leren over hoe je kinderen met dyscalculie effectief kunt onderzoeken en ondersteunen?
effectief inzetten in je behandeling
Interpersoonlijke communicatietheorie, een beschrijvend (in plaats van een ‘voorschrijvend’) model, blijkt heel krachtig in de theorievorming over de therapeutische relatie.
Een krachtig gesprek dat gezinnen in beweging zet.
Lange wachttijden in de jeugd-ggz kunnen leiden tot verergering van klachten en verminderd vertrouwen in de zorg.
beoordelingsschalen voor kwaliteit van de relatie
Izmir (8 maanden) huilt in haar bedje. Het is elf uur ‘s avonds. Moeder heeft haar om half acht naar bed gebracht. Izmir heeft het naar haar zin gehad in haar badje, maar tijdens het aankleden begint ze te huilen.
Een kindertekening vertelt vaak meer dan duizend woorden
Het zijn de eerste cadeautjes voor ouders: kindertekeningen! Maar wat kunnen we met dat eerste gekras? Zegt het iets over de ontwikkeling van een kind? Of over de beleving? In iedere levensfase van een kind kunnen tekeningen een verhaal vertellen.
Basiskennis voor alle hulpverleners
Waar gaat seksueel misbruik eigenlijk over? Hoezo plegen mensen seksueel misbruik? Waarom kan het zoveel schade aanrichten? En waar liggen de sleutels voor herstel? Deze en vele andere vragen worden tijdens de masterclass beantwoord.
bij kinderen en jongeren
Eendaagse basiscursus voor professionals in de VG-zorg
Termen uit de ggz roepen bij veel medewerkers in de verstandelijk gehandicaptenzorg koudwatervrees op. Toch is het niet alleen nuttig maar ook nodig wanneer de medewerkers een zekere basiskennis over psychiatrie bezitten.
voor hulpverleners die werken met chronisch getraumatiseerde kinderen
Hoe kunnen we getraumatiseerde kinderen het best helpen herstellen en (opnieuw) vertrouwen geven in zichzelf en in anderen? De therapeuten die Tem je Draak hebben bedacht, ontwikkelden een speels groepsaanbod, zodat kinderen van en met elkaar kunnen werken aan herstel.