Kindertekeningen, diagnostiek en behandeling

Een kindertekening vertelt vaak meer dan duizend woorden

Startdata
- (gestart)
1577.25.01
€ 545,00
Data en accreditaties
Data
Woensdag 15 januari 2025 van 09:30 tot 16:30
Woensdag 29 januari 2025 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
NIP K&J - Kinder- en Jeugdpsycholoog Toegekend  
diagnostiek 4 punten
behandeling 1.5 punten
overig 0.5 punten
herregistratie 12.5 uren
NVO SKJ - (Ortho)pedagoog Toegekend  
diagnostiek 4 punten
behandeling 1.5 punten
overig 0.5 punten
herregistratie 12.5 punten

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

Het zijn de eerste cadeautjes voor ouders: kindertekeningen! Maar wat kunnen we met dat eerste gekras? Zegt het iets over de ontwikkeling van een kind? Of over de beleving? In iedere levensfase van een kind kunnen tekeningen een verhaal vertellen. Tijdens de cursus kijken we naar deze tekeningen en proberen we het verhaal erachter te zien.

Het tekenen van kinderen is – naast hun spel - een belangrijk expressiemedium. Kinderen komen in contact met eigen ervaringen, drukken deze uit en verwerken ze al tekenend en spelend. Het gebruik van kindertekeningen als instrument in diagnostiek en behandeling is wijdverbreid. Ondanks het ontbreken van eenduidige criteria wordt verwacht dat de diagnosticus of behandelaar kennis heeft van het interpreteren van kindertekeningen. Deze cursus biedt handvatten om kindertekeningen effectief te kunnen gebruiken.

 

Inhoud

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • kenmerken van tekeningen in de verschillende ontwikkelingsfasen
  • tekeningen als instrument om in gesprek te komen met het kind of de jeugdige
  • tekeningen als instrument van diagnostiek en behandeling
  • interpreteren van tekeningen aan de hand van ontwikkelingspsychologische inzichten
  • interpreteren van tekeningen aan de hand van psychodynamische overwegingen

 

Doelgroep

Hulpverleners die met kinderen en/of jeugdigen werken en die gebruik wensen te maken van kindertekeningen in het diagnostische en/of het behandelingsproces. Orthopedagogen, psychologen, artsen, speltherapeuten, schoolbegeleidingsdiensten, Raden voor Kinderbescherming etc.

 

Doelstelling

Na afloop van de tweedaagse cursus ken en heb je de mogelijkheden om (het proces van) het tekenen met kinderen en de kindertekeningen zelf, te gebruiken voor de ondersteuning van diagnostisch en therapeutisch handelen.

 

Werkwijze

Deze cursus biedt theoretische uitgangspunten in het werken met tekeningen. Daarnaast gaan de cursisten interactief aan de slag: er worden tekeningen bekeken en besproken en de deelnemers kunnen de kracht van het tekenen ook zelf actief ervaren. Dit alles om beter vanuit een stevigere positie te kunnen aansluiten bij tekenen als ervarings- en communicatiemiddel van het kind in de klinische praktijk.

 

Toetsing en literatuur

De toetsing is een presentatie van kindertekeningen. Je presenteert een eigen casus, waarbij je de opgedane kennis toepast. Literatuur is beschikbaar in de online leeromgeving.