Effectief leerkrachtgedrag bewerkstelligen

door effectief begeleidersgedrag

driedaagse cursus
Startdata
- (vol)
224.25.01
€ 850,00
Data en accreditaties
Data
Donderdag 27 maart 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 15 mei 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 19 juni 2025 van 09:00 tot 12:00
Accreditaties
NVO SKJ - (Ortho)pedagoog Toegekend  
herregistratie 18 punten
behandeling 10 punten
diagnostiek 6 punten
extra literatuur 16 punten
overig 2 punten
NIP K&J - Kinder- en Jeugdpsycholoog Toegekend  
herregistratie 18 punten
behandeling 10 punten
diagnostiek 6 punten
extra literatuur 16 punten
overig 2 punten
Registerplein Toegekend  
herregistratie 26 punten
- (vol)
224.25.02
€ 895,00
Data en accreditaties
Data
Donderdag 03 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 10 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 02 oktober 2025 van 09:00 tot 12:00
Accreditaties
NVO SKJ - (Ortho)pedagoog Toegekend  
herregistratie 18 punten
behandeling 10 punten
diagnostiek 6 punten
extra literatuur 16 punten
overig 2 punten
NIP K&J - Kinder- en Jeugdpsycholoog Toegekend  
herregistratie 18 punten
behandeling 10 punten
diagnostiek 6 punten
extra literatuur 16 punten
overig 2 punten
Registerplein Toegekend  
herregistratie 26 punten
-
224.25.03
€ 895,00
Data en accreditaties
Data
Maandag 27 oktober 2025 van 09:30 tot 16:30
Maandag 17 november 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 18 december 2025 van 09:00 tot 12:00
Accreditaties
NVO SKJ - (Ortho)pedagoog Toegekend  
herregistratie 18 punten
behandeling 10 punten
diagnostiek 6 punten
extra literatuur 16 punten
overig 2 punten
NIP K&J - Kinder- en Jeugdpsycholoog Toegekend  
herregistratie 18 punten
behandeling 10 punten
diagnostiek 6 punten
extra literatuur 16 punten
overig 2 punten
Registerplein Toegekend  
herregistratie 26 punten
Online | Onderwijs - | Zoom

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

Aan schoolpsychologen en orthopedagogen wordt regelmatig advies gevraagd over het omgaan met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de kindfactoren. Deze nascholingscursus legt juist het accent op de leerkracht als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen. Effectief leerkrachtgedrag op het gebied van klassenmanagement, differentiatie, professionele opvoedrelaties beïnvloeden en pedagogisch klimaat laat kinderen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten om op deze manier naar hun eigen gedrag te kijken en, indien gewenst, hun gedrag te veranderen?

Doelgroep

Orthopedagogen en (school)psychologen werkzaam binnen een onderwijssetting. Ook als locatiedirecteur, teamleider zorg, ondersteuningscoördinator, leerlingbegeleider/docent, etc. ben je van harte uitgenodigd om mee te doen (hbo masterniveau). Laat het ons dan van te voren even weten; dan past de docent het programma erop aan. 

Doelstelling

Na afloop van deze online cursus ben je in staat om leerkrachten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag ten behoeve van het optimaal functioneren van hun leerlingen. Juist als dat lastig is en je verschillende vormen van weerstand tegenkomt.  

Inhoud

  • Technieken voor observatie van leerkrachtstijlen en pedagogisch aanbod; 
  • Van 'probleemleerling' naar 'ik heb een probleem met een leerling'.
  • In 6 stappen van weerstand naar reflectie op professioneel handelen.
  • Differentiatie in je begeleidersvaardigheden afhankelijk van de vraag, het doel en het type docent waarmee je in gesprek bent;  
  • Motiveren voor zelfreflectie en gedragsverandering; 
  • Het gedrag van de leerkracht als sleutel tot verandering van het gedrag van de leerling. Ten aanzien van Klassenmanagement; pedagogisch klimaat;  relatie docent-leerling.

Werkwijze 

Deze cursus wordt online gegeven. In de cursus wisselen theorie en interactieve werkvormen elkaar af. Je gaat aan de slag met voorbeelden uit je eigen praktijk.  

Opbouw  

De cursus start met twee interactieve en enthousiasmerende online lesdagen. Hierna doorloop je zelfstandig de e-learning 'Belang van leerkracht-leerling relatie' van Mirella van Minderhout en Helma Koomen, hoogleraar Professionele Pedagogische Relaties van de UvA. Deze e-learning duurt minimaal 3 uur. Ook voer je een observatie uit, in navolging van de richtlijnen van de cursus. Na enkele maanden volgt een laatste online sessie van drie uur met de groep.  

Toetsing 

Na afloop maak je naar aanleiding van de ervaringen met observatie en een gesprek met een leraar, een reflectie op jouw ervaringen en professioneel handelen tijdens dit gesprek en de manier van observeren.   

Literatuur  

Verschuren, K., Koomen H., Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding  (2016) 6edruk, Garant Uitgeverij, ISBN 9789044134438.

Reviews van oud-cursisten

“Geweldig! Zeer verfrissend. Eentje die eigenlijk iedereen binnen het onderwijs zou moeten volgen. Heeft me geïnspireerd."

“Mirella heeft ons in haar enthousiasme helemaal meegenomen en heeft mij echt geactiveerd om aan de slag te gaan."