Effectief leerkrachtgedrag bewerkstelligen
als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen
RINO amsterdam | Leidseplein 5 | Amsterdam
Deze cursus is vol. Er zijn nog andere data beschikbaar waarvoor inschrijven wel mogelijk is.
Aan schoolpsychologen wordt geregeld advies gevraagd over het omgaan met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de kindfactoren. Deze nascholingscursus legt juist het accent op de leerkracht als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.
Effectief leerkrachtgedrag op het gebied van klassenmanagement, differentiatie en pedagogisch klimaat laat kinderen optimaal functioneren. Hoe motiveer je leerkrachten om op deze manier naar hun eigen gedrag te kijken en, indien gewenst, hun gedrag te veranderen?
doelgroep
Orthopedagogen en (school)psychologen werkzaam binnen het basis of het voorgezet onderwijs.
doelstelling
Na afloop van deze cursus zijn de deelnemers in staat om leerkrachten te begeleiden in het sturen van hun eigen gedrag, ten behoeve van het optimaal functioneren van hun leerlingen.
inhoud
- klassenmanagement en pedagogisch klimaat;
- instrumenten voor observatie van leerkrachtstijlen en interactiestijlen;
- variaties in didactische en instructie modellen. Wat vragen zij van de leerkracht en wat zijn de effecten op de leerlingen;
- groepsdynamica in de klas;
- motiveren voor zelfreflectie en gedragsverandering;
- het gedrag van de leerkracht als sleutel tot verandering van het gedrag van de leerling;
- preventieve interventies;
- specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen bezien in het licht van klassenmanagement, pedagogisch klimaat en leerkrachtstijl.
u dient (zelf of via de bibliotheek) te beschikken over
Verschuren, K., Koomen H. Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding (2016), Garant Uitgeverij, ISBN: 9789044134438.
Accreditaties
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Heb je eerder een cursus bij ons gevolgd? Activeer nu je account.
Heb je al een account? Log dan in.
Docent
Mirella van Minderhout is orthopedagoog en onderwijskundige. In haar werk als senior onderwijsadviseur bij onderwijsbegeleidingsdienst Eduniek richt zij zich voornamelijk op diagnostiek en behandeling, vanuit de registratie als NVO-Orthopedagoog-Generalist, en op het begeleiden van schoolveranderingsprocessen, als trainer/onderwijskundige.
Lees verder