Diagnostiek en behandeling van dyscalculie
Van inzicht naar impact
Heb jij in je werk te maken met kinderen die moeite hebben met rekenen? Of wil je meer leren over hoe je kinderen met dyscalculie effectief kunt onderzoeken en ondersteunen?
Van inzicht naar impact
Heb jij in je werk te maken met kinderen die moeite hebben met rekenen? Of wil je meer leren over hoe je kinderen met dyscalculie effectief kunt onderzoeken en ondersteunen?
Een krachtig gesprek dat gezinnen in beweging zet.
Lange wachttijden in de jeugd-ggz kunnen leiden tot verergering van klachten en verminderd vertrouwen in de zorg.
Een kindertekening vertelt vaak meer dan duizend woorden
Het zijn de eerste cadeautjes voor ouders: kindertekeningen! Maar wat kunnen we met dat eerste gekras? Zegt het iets over de ontwikkeling van een kind? Of over de beleving? In iedere levensfase van een kind kunnen tekeningen een verhaal vertellen.
Basiskennis voor alle hulpverleners
Waar gaat seksueel misbruik eigenlijk over? Hoezo plegen mensen seksueel misbruik? Waarom kan het zoveel schade aanrichten? En waar liggen de sleutels voor herstel? Deze en vele andere vragen worden tijdens de masterclass beantwoord.
Eendaagse basiscursus voor professionals in de VG-zorg
Termen uit de ggz roepen bij veel medewerkers in de verstandelijk gehandicaptenzorg koudwatervrees op. Toch is het niet alleen nuttig maar ook nodig wanneer de medewerkers een zekere basiskennis over psychiatrie bezitten.
Traumasensitief kijken naar ouderschap
Als kinderen traumatische ervaringen meemaken kan dat een groot effect hebben op hun welzijn en functioneren, maar ook op dat van hun ouders.
Ouders en begeleiders grip geven bij escalaties met hun kind of cliënt
Het gedachtengoed van Verbindend Gezag | Geweldloos Verzet kun je gebruiken bij behandeling van ernstige gedrags- of opvoedingsproblemen. Prof. Haim Omer (Tel Aviv) is de grondlegger van dit gedachtengoed.
door effectief begeleidersgedrag
Aan schoolpsychologen en orthopedagogen wordt regelmatig advies gevraagd over het omgaan met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de kindfactoren. Deze nascholingscursus legt juist het accent op de leerkracht als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.
100-urige basiscursus VGCt
In deze basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (CGT) Kinderen & Jeugd maak je kennis met de fundamentele kennis en vaardigheden met betrekking tot de toepassing van gedragstherapeutische theorie, functionele analyse en behandelplannen.
van (on)macht naar kracht!
Schoolteams worstelen met gedrag van leerlingen. Leraren voelen zich in de aanpak van probleemgedrag vaak klem zitten tussen twee uitersten: aan de ene kant is er corrigeren, toespreken, dreigen, straffen, een contract opstellen in de hoop om grip te krijgen op het gedrag van de leerling.