Mevr. J.M. Verhoeven (Jeannette)

De rode draad in de carrière van Jeannette Verhoeven is het begeleiden van mensen in ontwikkel- of professionaliseringsprocessen. Jeannette is begonnen als beeldend therapeute in de psychiatrie. Daar betrof het met name mensen, die om een of andere reden, niet gemakkelijk mee konden in de maatschappij. Daarna is zij gaan werken als docent/onderwijsontwikkelaar op een HBO-vaktherapie opleiding en is zij geschoold als supervisor en begeleidingskundige. Ze ging steeds vaker teams of groepen collega's begeleiden in onderwijsontwikkelprocessen. Momenteel werkt zij als gedragwetenschappelijk docent aan de VU-huisartsenopleiding en begeleidingskundige (vaktherapeut, ACT-trainer, supervisor) vanuit eigen praktijk “meekijken gewenst!” te Utrecht. Aandachtsgebied is ervaringsgericht begeleiden van clienten (oefeningen ensceneren) in therapie, coaching of supervisie waarbij zij gebruik maakt van het gedachtegoed uit ACT! = Acceptance Commitment Therapy (zowel bij de huisartsen als op de RINO, als in eigen praktijk).

Waarom werkt u in de GGZ? Wat drijft u?

Ik vind het leuk om parallel aan mijn eigen werk, mensen te begeleiden bij hun professionele ontwikkeling in de hulpverlening. Dit zijn mensen met een groot hart voor anderen, die met comlexe patienten werken en af en toe wel wat 'meekijken' kunnen gebruiken. Aandachtsgebieden hierbinnen zijn: ervaringsgericht werken, zelfgestuurd leren, ACT (en SOLK).

Waarom geeft u graag les?

Ik vind het interessant om cursisten te begeleiden in hun ontwikkeling en zowel theorie als akelig concrete vaardigheidsoefeningen aan te bieden, waardoor cursisten zin krijgen om het 'geleerde' morgen in de praktijk toe te gaan passen. ik vind het belangrijk dat we ook de 'moeilijke patiëntengroepen' bedienen en zet me in om professionals die met deze patiënten werken te ondersteunen. Zo ben ik aangesloten bij Volte, en ondersteun ik huisartsen en andere professionals die in achterstandswijken in lastige omstandigheden werken.

Hoe ziet uw vakgebied er in de toekomst uit? En, ik welk ander specialisme zou u uzelf nog graag verder willen bekwamen/verdiepen?

Toen ik overstapte naar de huisartsenwereld, dacht ik te gaan stoppen met het opleiden van vaktherapeuten, maar eea blijkt juist heel goed met elkaar te combineren. Overkoepelend thema is ervaringsgericht leren, en beide werelden bestuiven elkaar merk ik. Zeker omdat ik samenwerk met een collega PMT docent, van wie ik elke keer dat we de cursus verzorgen, weer leer en door geïnspireerd raak.