leren interviewen op 2 niveaus van persoonlijkheidsfunctioneren driedaagse cursus
|
Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.
InteresselijstEr is toenemende aandacht voor meer dimensioneel kijken naar persoonlijkheidsfunctioneren. Het vaststellen of er sprake is van een persoonlijkheidsstoornis kan worden voorafgegaan door het dimensioneel én kwantitatief vaststellen van structureel persoonlijkheidsfunctioneren. Maar hoe doe je dat dan?
Sinds het onderkennen van persoonlijkheidsstoornissen als een aparte groep stoornissen in de DSM zijn er interviews ontwikkeld om dit soort stoornissen te classificeren. De SCID-5-P is de interviewversie met bijbehorende handleiding en instructies, passend bij de DSM 5.0. Tien persoonlijkheidsstoornissen, onderverdeeld in 3 clusters, staan hier centraal. Binnen het alternatieve dimensionele model voor persoonlijkheidsstoornissen is een semi-gestructureerd interview ontwikkeld voor persoonlijkheidsfunctioneren waarin de onderliggende persoonlijkheidsstructuur van iemand zichtbaar wordt gemaakt: de STIP 5.1. Dit interview richt zich op het Zelf en de Ander. De Ander betreft het interpersoonlijke functioneren. Deze zogeheten 2 kernconcepten zijn opgedeeld in identiteit en zelfsturing respectievelijk empathie en intimiteit, die samen ‘de’ 4 elementen vormen.
In de training leer je beide interviews afnemen én scoren.
doelgroep
Deze training richt zich op psychologen basis-, GZ- en Klinisch (Neuro)-psychologen BIG en psychiaters.
inhoud
Er zal veel worden geoefend met afnemen en met scoren.
STiP 5.1
Op de eerste en (grotendeels) tweede dag zullen de kernconcepten, elementen en aspecten van de STiP 5.1 uitgebreid worden behandeld. Er zal worden geoefend met de afname en met het scoren. Ook zullen twee vragenlijsten, namelijk de Level of Personality Functioning Scale (LPFS) en de Personality Inventory for the DSM-5 (PID-5) voor het A- resp. B-criterium van het Alternatieve Model voor Persoonlijkheidsstoornissen (AMPS) worden besproken.
SCID-5-P
Aansluitend op het werken met de STiP 5.1 zal vervolgens het classificeren van persoonlijkheidsstoornissen aan bod komen. Ook hier zal worden geoefend met afname en scoring, evenals het aanreiken van meer contextuele informatie rond persoonlijkheidsstoornissen. De uitgelichte persoonlijkheidsstoornissen zullen in het Alternatief DSM-5 Model voor Persoonlijkheidsstoornissen (AMPS) als eigenstandig type blijven bestaan.
doelstelling
Na afloop van de training:
- Kunnen deelnemers zelfstandig een STiP 5.1 en een SCID-5-P afnemen en scoren
- Hebben zij over de belangrijke constructen binnen de STiP 5.1 en over de persoonlijkheidsstoornissen van de SCID-5-P contextuele informatie
- Kennen deelnemers de meerwaarde van beide instrumenten en kunnen ze de STiP 5.1 en de SCID-5-P op passende wijze inzetten binnen persoonlijkheidsdiagnostiek
werkwijze
Oefenen aan de hand van video’s en rollenspelen, waarbij naast scoren ook het afnemen/interviewen wordt geoefend; interactief werken met achtergrondinformatie middels plenaire presentaties.
literatuur
- Hutsebaut, J. et al. (2015). Semi-gestructureerd Interview voor Persoonlijkheidsfunctioneren DSM-5. Kenniscentrum Persoonlijkheidsstoornissen: www.kenniscentrumps.nl (te downloaden)
- First, M.B. et al. (2017). SCID-5-P Gestructureerd klinisch interview voor DSM-5 Persoonlijkheidsstoornissen. Nederlandse vertaling van Structured Clinical Interview for DSM-5. American Psychiatric Association en Boom uitgevers Amsterdam, ISBN 978902440646 (zelf aanschaffen)
Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten