Algemene informatie opleiding

Algemene informatie opleiding

De tweejarige postacademische opleiding schoolpsycholoog leidt psychologen en (ortho)pedagogen op voor het werken op het snijvlak van zorg en onderwijs. Het werkterrein van de schoolpsycholoog strekt zich uit over de volle breedte van individuele (leer)problematiek tot en met het (mede) bepalen van bovenschools beleid. Daarbij beslaat het de volledige onderwijsketen, van basisonderwijs tot en met hoger onderwijs, inclusief het middelbaar beroepsonderwijs, en alles wat daartussen zit. Binnen dit spectrum krijgt de schoolpsycholoog te maken met zeer verschillende niveaus van vragen, variërend van preventie en signalering tot behandeling en verwijzing.

Met de intreding van de wet Passend Onderwijs hebben schoolbesturen een zorgplicht. De positie van de school als vangnet voor psychosociale problematiek van leerlingen (en hun ouders) is daarmee een feit geworden. De schoolpsycholoog vervult in dit kader een belangrijke rol. Immers, vroegtijdige signalering en behandeling van problemen in en rond de school kan uitval en de druk op de jeugdzorg aanzienlijk beperken. Naast Passend Onderwijs is per 1 januari 2015 ook de zorg voor jeugd volgens de Jeugdwet van start gegaan, waardoor de wettelijke samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg voor kinderen tot 18 jaar een feit geworden is.

Wat bereik je met deze postacademische opleiding?

De postacademische opleiding schoolpsycholoog biedt een combinatie van theoretische kennis en praktische vaardigheden waarmee de schoolpsycholoog binnen dit brede werkterrein professioneel kan handelen én op het eigen handelen kan reflecteren. Het profiel van de schoolpsycholoog bevat competenties op het gebied van zowel onderwijsbegeleiding als jeugdgezondheidszorg, zodat de schoolpsycholoog de spil kan vormen tussen onderwijs- en GGZ-instellingen.

Voor wie is de schoolpsycholoog opleiding bedoeld?

De opleiding is bedoeld voor psychologen en (ortho)pedagogen die werkzaam zijn in diverse vormen en instellingen van onderwijsbegeleiding en in de jeugdzorg.

Accreditatie

De opleiding schoolpsycholoog is door het NIP geaccrediteerd als opleidingsroute tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Dat betekent dat cursisten zich na afronding van de opleiding kunnen laten inschrijven in het register Kinder- & Jeugdpsycholoog NIP, Dit geldt ook voor cursisten die (ortho)pedagoog zijn.

De opleiding Schoolpsycholoog is voor de onderdelen cursorisch onderwijs en literatuurstudie / praktijkopdrachten voor 75% geaccrediteerd door de NVO (Nederlandse Vereniging van Orthopedagogen en Onderwijskundigen). Voor de werkervaring en supervisie is de opleiding geheel geaccrediteerd.

LET OP: Met het oog op de toekomstige opname van de Orthopedagoog Generalist (OG) in het BIG-register kunnen zich op korte termijn wijzigingen voordoen m.b.t. de accreditatieregeling. Zodra we meer informatie hebben hierover (verwacht eind zomer 2019) zal dit op deze pagina bekend gemaakt worden of neem contact op met de NVO.

Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ)

De inwerkingtreding van de Jeugdwet betekent een verandering in de beroepsregistratie van kinder- en jeugdpsychologen en pedagogen. De Jeugdwet stelt beroepsregistratie als eis voor het leveren van verantwoorde zorg, en verwijst daarbij naar twee leidende registers: het BIG-register en het Kwaliteitsregister Jeugd. Het Kwaliteitsregister Jeugd is onafhankelijk en wordt beheerd door de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJeugd). De stichting is opgericht door de beroepsverenigingen NIP, NVO en NVMW en is door de ministers van VWS en VenJ erkend. 

In de wetgeving is opgenomen dat het Kwaliteitsregister Jeugd de registratienormen van de beroepsverenigingen overneemt. Dat betekent dat de afgestudeerden aan de opleiding Schoolpsycholoog zich in kunnen laten registreren als Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP in het Kwaliteitsregister Jeugd op postmasterniveau. 

Achtergrond schoolpsycholoog opleiding

In De Psycholoog is de gastcolumn met de titel ‘Geen schoolpsychologie? Hoezo?’ uitgekomen geschreven door  dr. Margot Taal: (De Psycholoog, maandblad Nederlands Instituut van Psychologen,  jaargang 51, nr 2, februari 2016). 

Meer informatie over de schoolpsycholoog in internationaal verband vindt u via de International School Psychology Association (ISPA) en Network of European Psychologist in the Educational System (NEPES).

De opleiding schoolpsycholoog is een tweejarige opleiding die bestaat uit:

  • Cursorisch onderwijs;
  • Praktijkwerkzaamheden;
  • Supervisie.

 


 

 

 

   Nascholing

Aanmelden opleiding

Aanmelden schoolpsycholoog opleiding

De eerstvolgende postacademische opleiding Schoolpsycholoog in Amsterdam start in januari 2020.

De opleiding Schoolpsycholoog in Nijmegen start in augustus 2019. Heb je interesse om de opleiding schoolpsycholoog in Nijmegen te volgen? Kijk voor meer informatie op de website van Radboud CSW Nijmegen.

Toelatingseisen schoolpsycholoog opleiding

Voor de opleiding komen in aanmerking psychologen en (ortho)pedagogen, die een universitaire studie hebben voltooid en  werkzaam zijn in diverse vormen en instellingen van onderwijsbegeleiding, in scholen en in de jeugdzorg. Je dient in het bezit te zijn van de Basisaantekening Psychodiagnostiek (BAPD van het NIP) of de diagnostische aantekening van het NVO. Verder dien je werkzaam te zijn als gedragswetenschapper in een geschikte praktijkplaats.

Brochure & aanmeldingsformulier schoolpsycholoog opleiding

Lees meer informatie in de brochure opleiding Schoolpsycholoog 2020.

Om je aan te melden vul je het aanmeldingsformulier opleiding Schoolpsycholoog 2020 in.

Selectie van aanmeldingen voor de schoolpsycholoog opleiding

Je aanmelding wordt beoordeeld door een selectiecommissie bestaande uit de hoofdopleiders en/of een lid van de adviescommissie voor de opleiding. Op basis van het aanmeldingsformulier, inclusief een motivatiebrief, wordt een selectie gemaakt voor een gesprek.

Kosten voor de schoolpsycholoog opleiding

De kosten voor de opleiding 2019 Nijmegen bedragen € 18.750,-. De kosten voor de opleiding 2020 in Amsterdam bedragen eveneens € 18.750,-. De kosten voor aan te schaffen boeken bedragen ongeveer € 600,-  en de kosten voor supervisie ongeveer € 80,- tot  € 110,- per uur. De opleidingskosten kunnen eventueel in termijnen worden betaald.

Lesdag opleiding Schoolpsycholoog

De opleiding omvat één dag per week theoretisch onderwijs gedurende twee jaar bij RINO amsterdam. Op donderdag van 14.00 tot 21.00 met een uur pauze van 17.00 - 18.00 uur. 


 

 

 

   Nascholing

Advies op maat

Telefonische afspraak postmaster schoolpsycholoog opleiding

De postacademische opleiding Schoolpsycholoog gaat jaarlijks in januari van start. De opleiding is bedoeld voor gedragswetenschappers (psychologen en (ortho)pedagogen) die een universitaire studie hebben voltooid en werkzaam zijn in diverse vormen en instellingen van onderwijsbegeleiding en in de jeugdzorg.

Na het afronden van de postacademische opleiding Schoolpsycholoog kun je je laten registreren bij het NIP (Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP) en/of bij het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).

Heb je vragen over de opleiding? Dan kun je voor het inplannen van een telefonische afspraak contact opnemen met drs. Ineke Hol via inekehol@rino.nl.

Programma opleiding

Programma schoolpsycholoog opleiding

De opleiding beslaat één volle dag per week theoretisch onderwijs en in principe vier dagen per week (bezoldigd) werk in de praktijk en heeft een duur van twee jaar. Cursisten kunnen eventueel minder dan 32 uur per week in de praktijk werken, maar dan wel minimaal 24 uur. In dat geval loopt het praktijkgedeelte en de supervisie van de opleiding door na afloop van de afronding van het theoretisch deel.

Cursorisch onderwijs opleiding

Het programma van de opleiding is zo opgebouwd dat niveaus van het schoolsysteem en de totale activiteitencyclus van de schoolpsycholoog aan bod komen.

Systemische niveaus (doelgroepen):

  • Leerling en ouders;
  • Leraar en groep;
  • School;
  • Bestuur / Samenwerkingsverband;
  • Ketenpartner(s).

Activiteitencyclus:

  • Signaleren;
  • Analayseren;
  • Adviseren;
  • Interveneren;
  • Evalueren.

Binnen dit kader zijn tien inhoudelijke blokken geformuleerd, waarin de verschillende niveaus en activiteiten verweven zijn. Handelingsgericht werken (HGW), handelingsgerichte diagnostiek (HGD), begeleiding en coaching zijn methodieken die in alle blokken terugkomen. Meer informatie over het programma vind je in de brochure opleiding Schoolpsycholoog (pagina 6).

  1. Beroepsprofiel en veelgestelde begeleidingsvragen;
  2. Ontwikkelingsproblematiek en -behoeften;
  3. Leer- en ontwikkelingsproblemen;
  4. Methodieken;
  5. Capaciteiten en intelligentie;
  6. Communicatie en professionele verantwoording;
  7. Ouders en school;
  8. Sociaal-emotioneel leren;
  9. Onderwijs, -innovatie & -begeleiding;
  10. Leraren: effectief handelen.


Praktijktraining als psycholoog op school

Een belangrijk onderdeel van de opleiding zijn de praktijkplaatsen op scholen in het regulier en speciaal basis- en voortgezet onderwijs, middelbaar en hoger beroepsonderwijs en bij onderwijsbegeleidingsdiensten. Cursisten werken hier in een team of samenwerkingsverband waar gekwalificeerde, postacademisch opgeleide psychologen en/of (ortho)pedagogen deel van uitmaken (Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-Generalist, Gezondheidszorgpsycholoog BIG).

In totaal moet het praktijkdeel van de opleiding 2790 uur beslaan; bij een werkweek van 32 uur duurt het praktijkdeel twee jaar, bij een kortere werkweek (minimaal 24 uur) evenredig langer.

De praktijkplaatsen bieden een brede en gevarieerde werkomgeving met:

  • Cliënten in verschillende leeftijdsfasen;
  • Diversiteit in problematiek (gedrag, werkhouding, leren);
  • Een breed scala aan activiteiten: van vroegtijdige onderkenning en probleemherkenning tot handelingsgerichte diagnostiek op verschillende niveaus (leerling, leraar en klas, ouders, school, samenwerkingsverband), preventie en interventie;
  • Variëteit van interventievormen (kortdurende behandeling, procesbegeleiding, consultatieve leerlingbegeleiding (CLB), advisering, coaching op uiteenlopende niveaus).

Praktijkplaatsen bieden bovendien een leerklimaat waarin regelmatige supervisie en systematische evaluatie plaatsvindt en gewerkt wordt volgens de beroepscode van het NIP en/of NVO.

Supervisie door in supervisorenregister opgenomen schoolpsychologen

Gedurende de gehele opleiding (praktijkgedeelte van de opleiding) vindt supervisie plaats, in totaal 90 uur.

De opleiding schoolpsycholoog is door het NIP geaccrediteerd als opleidingsroute tot Kinder- & Jeugdpsycholoog NIP. De accreditatie geldt als de supervisie wordt gegeven door twee verschillende in het NIP supervisorenregister opgenomen supervisoren. Om als orthopedagoog ook in aanmerking te komen voor registratie als Orthopedagoog Generalist (NVO) is het van belang dat de supervisor ook geregistreerd staat in het supervisorenregister van de NVO.

 


 

 

 

   Nascholing

Organisatie opleiding

Organisatie opleiding Schoolpsycholoog

De academische opleiding schoolpsycholoog wordt aangeboden door de RINO in Amsterdam, in samenwerking met het Radboud CSW Nijmegen, in Nijmegen.

Hoofdopleiders opleiding Schoolpsycholoog

Hoofdopleider voor beide vestigingen is dr. Helen Bakker.

Plaatsvervangend hoofdopleider in Amsterdam is dr. Hanneke Visser - van Balen.

Plaatsvervangend hoofdopleider in Nijmegen is drs. Odeth Bloemberg.

Coördinatie opleiding Schoolpsycholoog

De coördinator van de opleiding Schoolpsycholoog in Amsterdam is drs. Ineke Hol. De administratie is in handen van Sarah Becht.

Nascholing

 

     

Resultaten 1-10 van de 30

Systeemopstellingen op tafel

screenings- en intakegesprekken m.b.v duplo- en ander materiaal

02 Dec 2019 - 02 Dec 2019
(eendaagse cursus)
Deze cursus is volgeboekt.

In deze eendaagse workshop leer je hoe je poppetjes en materialen kunt inzetten aan de ‘keukentafel’ of aan welke tafel ook, met één cliënt of met meerdere mensen. Je leert het verhaal van de cliënt vanuit verschillende perspectieven te belichten.

Nieuwe autoriteit en geweldloos verzet op school

verbindend gezag als uitgangspunt

15 Jan 2020 - 04 Mrt 2020
(driedaagse cursus)

Verbindend gezag, gebaseerd op de principes van geweldloos verzet, gaat om het durven neerzetten van je gezag en grenzen stellen op een kalme, vastberaden manier. Niet vanuit macht, maar vanuit verbinding.

27 Sep 2019 - 27 Sep 2019
(eendaagse cursus)
Nog enkele plaatsen beschikbaar.

Na afloop van de cursus: - zijn de deelnemers op de hoogte van de stand van zaken met betrekking tot de diagnostiek van dyscalculie; - hebben zij de nodige bekendheid met het nieuwste test instrumentarium; - weten zij hoe je een diagnostisch dyscalculieonderzoek inricht; - kunnen zij ouders en...

Oplossingsgericht werken in het onderwijs

Begeleiding en coaching van leerlingen, leerkrachten, ouders en teams

10 Jan 2020 - 20 Mrt 2020
(vijfdaagse cursus)

Aan het eind van deze training beschikt men over kennis van de belangrijke vooronderstellingen van het oplossingsgerichte model en de verschillen met probleemgerichte benadering. Men is in staat om de belangrijke interventies en technieken van de oplossingsgerichte werkwijze toe te passen bij het...

Kom maar op - ik ben Top! No Prob, ik kom voor mezelf op!

Assertiviteitstraining op basis van het PrOP model, voor kinderen van 9 tot 16...

Cursus wordt gepland in Winter 2020
(eendaagse train-de-trainer)

In 2010 verscheen het stappenplan ‘Kortdurende psychologische interventies voor de eerste lijn’ bij kinderen en jongeren (Debruyne et al, 2010). Dit model is generalistisch en richt zich op psychische problemen bij kinderen en jongeren.

Overige startdata
Wordt gepland 2e helft 2019 Inschrijven is vrijblijvend.

Leesproblemen en dyslexie

signalering, diagnose en advisering

30 Sep 2019 - 14 Okt 2019
(driedaagse cursus)

Dyslexie is één van de meest voorkomende leerstoornissen, het is belangrijk om deze stoornis te kunnen signaleren en diagnosticeren.

04 Okt 2019 - 04 Okt 2019

Ook vluchtelingenkinderen hebben recht op onderwijs. Hoe pak je de psychosociale ondersteuning van deze kinderen het beste aan, vanuit je rol als leerkracht of schoolpsycholoog?

Transculturele behandelaspecten

transculturele gevoeligheid en de ‘condition migrante’

20 Jan 2020 - 17 Feb 2020
(driedaagse cursus)

Transculturele gevoeligheid: kennis over verschillende culturen en de ‘condition migrante’.

03 Mrt 2020 - 17 Mrt 2020
(tweedaagse cursus)

Depressieve klachten, suïcidaliteit en zelfdestructief gedrag vormen een groot probleem voor hulpverleners in de GGZ, de huisartsenzorg, de jeugdzorg en het onderwijsveld.

Overige startdata
19 Nov 2019
Contact