Algemene informatie opleiding

Algemene informatie opleiding

De tweejarige postacademische opleiding schoolpsycholoog leidt psychologen en (ortho)pedagogen op voor het werken op het snijvlak van zorg en onderwijs. Het werkterrein van de schoolpsycholoog strekt zich uit over de volle breedte van individuele (leer)problematiek tot en met het (mede) bepalen van bovenschools beleid. Daarbij beslaat het de volledige onderwijsketen, van basisonderwijs tot en met hoger onderwijs, inclusief het middelbaar beroepsonderwijs, en alles wat daartussen zit. Binnen dit spectrum krijgt de schoolpsycholoog te maken met zeer verschillende niveaus van vragen, variërend van preventie en signalering tot behandeling en verwijzing.

Met de intreding van de wet Passend Onderwijs hebben schoolbesturen een zorgplicht. De positie van de school als vangnet voor psychosociale problematiek van leerlingen (en hun ouders) is daarmee een feit geworden. De schoolpsycholoog vervult in dit kader een belangrijke rol. Immers, vroegtijdige signalering en behandeling van problemen in en rond de school kan uitval en de druk op de jeugdzorg aanzienlijk beperken. Naast Passend Onderwijs is per 1 januari 2015 ook de zorg voor jeugd volgens de Jeugdwet van start gegaan, waardoor de wettelijke samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg voor kinderen tot 18 jaar een feit geworden is.

Wat bereik je met deze postacademische opleiding?

De postacademische opleiding schoolpsycholoog biedt een combinatie van theoretische kennis en praktische vaardigheden waarmee de schoolpsycholoog binnen dit brede werkterrein professioneel kan handelen én op het eigen handelen kan reflecteren. Het profiel van de schoolpsycholoog bevat competenties op het gebied van zowel onderwijsbegeleiding als jeugdgezondheidszorg, zodat de schoolpsycholoog de spil kan vormen tussen onderwijs- en GGZ-instellingen.

Voor wie is de schoolpsycholoog opleiding bedoeld?

De opleiding is bedoeld voor psychologen en (ortho)pedagogen die werkzaam zijn in diverse vormen en instellingen van onderwijsbegeleiding en in de jeugdzorg.

Accreditatie

De opleiding schoolpsycholoog is door het NIP geaccrediteerd als opleidingsroute tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Dat betekent dat cursisten zich na afronding van de opleiding kunnen laten inschrijven in het register Kinder- & Jeugdpsycholoog NIP, Dit geldt ook voor cursisten die (ortho)pedagoog zijn.

LET OP: Op 9 juli 2019 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het voorstel om de Orthopedagoog Generalist op te nemen in het BIG-register. Meer informatie vind je op de website van de NVO.

Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ)

De inwerkingtreding van de Jeugdwet betekent een verandering in de beroepsregistratie van kinder- en jeugdpsychologen en pedagogen. De Jeugdwet stelt beroepsregistratie als eis voor het leveren van verantwoorde zorg, en verwijst daarbij naar twee leidende registers: het BIG-register en het Kwaliteitsregister Jeugd. Het Kwaliteitsregister Jeugd is onafhankelijk en wordt beheerd door de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJeugd). De stichting is opgericht door de beroepsverenigingen NIP, NVO en NVMW en is door de ministers van VWS en VenJ erkend. 

In de wetgeving is opgenomen dat het Kwaliteitsregister Jeugd de registratienormen van de beroepsverenigingen overneemt. Dat betekent dat de afgestudeerden aan de opleiding Schoolpsycholoog zich in kunnen laten registreren als Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP in het Kwaliteitsregister Jeugd op postmasterniveau. 

Achtergrond schoolpsycholoog opleiding

In De Psycholoog is de gastcolumn met de titel ‘Geen schoolpsychologie? Hoezo?’ uitgekomen geschreven door  dr. Margot Taal: (De Psycholoog, maandblad Nederlands Instituut van Psychologen,  jaargang 51, nr 2, februari 2016). 

Meer informatie over de schoolpsycholoog in internationaal verband vindt u via de International School Psychology Association (ISPA) en Network of European Psychologist in the Educational System (NEPES).

De opleiding schoolpsycholoog is een tweejarige opleiding die bestaat uit:

  • Cursorisch onderwijs;
  • Praktijkwerkzaamheden;
  • Supervisie.

 


 

 

 

   Nascholing

Aanmelden opleiding
 
De opleiding Schoolpsycholoog in Amsterdam start in januari 2021.
 

Toelatingseisen schoolpsycholoog opleiding

Voor de opleiding komen in aanmerking psychologen en (ortho)pedagogen, die een universitaire studie hebben voltooid en  werkzaam zijn in diverse vormen en instellingen van onderwijsbegeleiding, in scholen en in de jeugdzorg. Je dient in het bezit te zijn van de Basisaantekening Psychodiagnostiek (BAPD van het NIP) of de diagnostische aantekening van het NVO. Verder dien je werkzaam te zijn als gedragswetenschapper in een geschikte praktijkplaats.

Brochure & aanmeldingsformulier schoolpsycholoog opleiding

Lees meer informatie in de brochure opleiding Schoolpsycholoog 2020.

Eind februari 2020 vind je op deze pagina het aanmeldingsformulier en kun je je aanmelden voor de opleiding die start in januari 2021 in Amsterdam.

De opleiding Schoolpsycholoog in Nijmegen start in augustus 2021. Heb je interesse om de opleiding schoolpsycholoog in Nijmegen te volgen? Kijk voor meer informatie op de website van Radboud CSW Nijmegen.

Selectie van aanmeldingen voor de schoolpsycholoog opleiding

Je aanmelding wordt beoordeeld door een selectiecommissie bestaande uit de hoofdopleiders en/of een lid van de adviescommissie voor de opleiding. Op basis van het aanmeldingsformulier, inclusief een motivatiebrief, wordt een selectie gemaakt voor een gesprek.

Kosten voor de schoolpsycholoog opleiding

De kosten voor de opleiding gestart in januari Amsterdam bedroegen € 18.750,-. De kosten voor 2021 worden nog bekend gemaakt. De kosten voor aan te schaffen boeken bedragen ongeveer € 600,-  en de kosten voor supervisie ongeveer € 80,- tot  € 110,- per uur. De opleidingskosten kunnen eventueel in termijnen worden betaald.

Lesdag opleiding Schoolpsycholoog

De opleiding omvat één dag per week theoretisch onderwijs gedurende twee jaar bij RINO amsterdam. Op donderdag van 14.00 tot 21.00 met een uur pauze van 17.00 - 18.00 uur. 

 


 

 

 

   Nascholing

Advies op maat

Telefonische afspraak postmaster schoolpsycholoog opleiding

De postacademische opleiding Schoolpsycholoog gaat jaarlijks in januari van start. De opleiding is bedoeld voor gedragswetenschappers (psychologen en (ortho)pedagogen) die een universitaire studie hebben voltooid en werkzaam zijn in diverse vormen en instellingen van onderwijsbegeleiding en in de jeugdzorg.

Na het afronden van de postacademische opleiding Schoolpsycholoog kun je je laten registreren bij het NIP (Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP) en/of bij het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).

Heb je vragen over de opleiding? Dan kun je voor het inplannen van een telefonische afspraak contact opnemen met drs. Ineke Hol via inekehol@rino.nl.

Programma opleiding

Programma schoolpsycholoog opleiding

De opleiding beslaat één volle dag per week theoretisch onderwijs en in principe vier dagen per week (bezoldigd) werk in de praktijk en heeft een duur van twee jaar. Cursisten kunnen eventueel minder dan 32 uur per week in de praktijk werken, maar dan wel minimaal 24 uur. In dat geval loopt het praktijkgedeelte en de supervisie van de opleiding door na afloop van de afronding van het theoretisch deel.

Cursorisch onderwijs opleiding

Het programma van de opleiding is zo opgebouwd dat niveaus van het schoolsysteem en de totale activiteitencyclus van de schoolpsycholoog aan bod komen.

Systemische niveaus (doelgroepen):

  • Leerling en ouders;
  • Leraar en groep;
  • School;
  • Bestuur / Samenwerkingsverband;
  • Ketenpartner(s).

Activiteitencyclus:

  • Signaleren;
  • Analayseren;
  • Adviseren;
  • Interveneren;
  • Evalueren.

Binnen dit kader zijn tien inhoudelijke blokken geformuleerd, waarin de verschillende niveaus en activiteiten verweven zijn. Handelingsgericht werken (HGW), handelingsgerichte diagnostiek (HGD), begeleiding en coaching zijn methodieken die in alle blokken terugkomen. Meer informatie over het programma vind je in de brochure opleiding Schoolpsycholoog (pagina 6).

  1. Beroepsprofiel en veelgestelde begeleidingsvragen;
  2. Ontwikkelingsproblematiek en -behoeften;
  3. Leer- en ontwikkelingsproblemen;
  4. Methodieken;
  5. Capaciteiten en intelligentie;
  6. Communicatie en professionele verantwoording;
  7. Ouders en school;
  8. Sociaal-emotioneel leren;
  9. Onderwijs, -innovatie & -begeleiding;
  10. Leraren: effectief handelen.


Praktijktraining als psycholoog op school

Een belangrijk onderdeel van de opleiding zijn de praktijkplaatsen op scholen in het regulier en speciaal basis- en voortgezet onderwijs, middelbaar en hoger beroepsonderwijs en bij onderwijsbegeleidingsdiensten. Cursisten werken hier in een team of samenwerkingsverband waar gekwalificeerde, postacademisch opgeleide psychologen en/of (ortho)pedagogen deel van uitmaken (Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-Generalist, Gezondheidszorgpsycholoog BIG).

In totaal moet het praktijkdeel van de opleiding 2790 uur beslaan; bij een werkweek van 32 uur duurt het praktijkdeel twee jaar, bij een kortere werkweek (minimaal 24 uur) evenredig langer.

De praktijkplaatsen bieden een brede en gevarieerde werkomgeving met:

  • Cliënten in verschillende leeftijdsfasen;
  • Diversiteit in problematiek (gedrag, werkhouding, leren);
  • Een breed scala aan activiteiten: van vroegtijdige onderkenning en probleemherkenning tot handelingsgerichte diagnostiek op verschillende niveaus (leerling, leraar en klas, ouders, school, samenwerkingsverband), preventie en interventie;
  • Variëteit van interventievormen (kortdurende behandeling, procesbegeleiding, consultatieve leerlingbegeleiding (CLB), advisering, coaching op uiteenlopende niveaus).

Praktijkplaatsen bieden bovendien een leerklimaat waarin regelmatige supervisie en systematische evaluatie plaatsvindt en gewerkt wordt volgens de beroepscode van het NIP en/of NVO.

Supervisie door in supervisorenregister opgenomen schoolpsychologen

Gedurende de gehele opleiding (praktijkgedeelte van de opleiding) vindt supervisie plaats, in totaal 90 uur.

De opleiding schoolpsycholoog is door het NIP geaccrediteerd als opleidingsroute tot Kinder- & Jeugdpsycholoog NIP. De accreditatie geldt als de supervisie wordt gegeven door twee verschillende in het NIP supervisorenregister opgenomen supervisoren. Om als orthopedagoog ook in aanmerking te komen voor registratie als Orthopedagoog Generalist (NVO) is het van belang dat de supervisor ook geregistreerd staat in het supervisorenregister van de NVO.

 


 

 

 

   Nascholing

Organisatie opleiding

Organisatie opleiding Schoolpsycholoog

De academische opleiding schoolpsycholoog wordt aangeboden door de RINO in Amsterdam, in samenwerking met het Radboud CSW Nijmegen, in Nijmegen.

Hoofdopleiders opleiding Schoolpsycholoog

Hoofdopleider voor beide vestigingen is dr. Helen Bakker.

Plaatsvervangend hoofdopleider in Amsterdam is dr. Hanneke Visser - van Balen.

Plaatsvervangend hoofdopleider in Nijmegen is drs. Odeth Bloemberg.

Coördinatie opleiding Schoolpsycholoog

De coördinator van de opleiding Schoolpsycholoog in Amsterdam is drs. Ineke Hol. De administratie is in handen van Sarah Becht.

Orthopedagoog Generalist in BIG

Op 9 juli 2019 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het voorstel om de Orthopedagoog Generalist op te nemen in het BIG-register. Dit betekent dat er de komende tijd veel gaat veranderen voor NVO-leden die deze registratie hebben of nog in hun opleidingstraject zitten.

Wil je weten welke gevolgen dit eventueel voor jou heeft? Kijk dan op de site van de NVO in het Themadossier ‘OG in de BIG’.

Enkele belangrijke data:

  • vanaf 1 januari 2020 is het niet meer mogelijk je aan te melden voor een individueel opleidingstraject
  • voor 1 januari 2023 moeten alle individuele opleidingstrajecten zijn afgerond.

Dit houdt in dat je uiterlijk voor 1 oktober 2022 alles voor het afronden van het individueel opleidingstraject OG bij de NVO ingeleverd moet hebben. De accreditatiecommissie van de NVO heeft tijd nodig om te beoordelen of je aan alle eisen voldoet om het certificaat Orthopedagoog Generalist te ontvangen. Na 1 januari 2023 kun je je niet meer inschrijven in het BIG-register.

De komende tijd zal er steeds meer informatie beschikbaar komen dus houd de site van de NVO goed in de gaten voor de meest recente ontwikkelingen.

Wij staan graag voor je klaar om vragen over (opleidingen) cursussen voor je opleidingstraject Orthopedagoog Generalist te beantwoorden en indien nodig je te adviseren.

Nascholing

 

     

Resultaten 1-10 van de 31
10 Nov 2020 - 24 Nov 2020
(tweedaagse cursus)

Deze cursus vormt een verdieping op de basiscursus ‘Omgaan met vermoedens van kindermishandeling en huiselijk geweld’. Hoe ouderschapskennis en inzicht in intergenerationele patronen van geweld en verwaarlozing kunnen helpen om de cirkel te doorbreken.

Cursus wordt gepland in Winter 2021

Ook vluchtelingenkinderen hebben recht op onderwijs. Hoe pak je de psychosociale ondersteuning van deze kinderen het beste aan, vanuit je rol als leerkracht of schoolpsycholoog?

03 Sep 2020 - 29 Okt 2020
(driedaagse cursus en een individuele supervisie sessie)

Tijdens deze cursus werk je, na een korte opfrissing van de theorie, aan een eigen plan om het oplossingsgerichte gedachtengoed te integreren en toe te passen in je eigen specifieke werksituatie.

Groepssupervisie

voor mensen die werken met de oplossingsgerichte benadering

30 Sep 2020 - 26 Mei 2021
(5 bijeenkomsten van twee en half uur)

Wil je na een cursus in de oplossingsgerichte benadering feeling blijven houden met dit gedachtegoed en je ervaringen bespreken met collega’s die hier ook mee bezig zijn ? Dan kan via deze supervisiereeks.

Oplossingsgericht werken in het onderwijs

Begeleiding en coaching van leerlingen, leerkrachten, ouders en teams

Cursus wordt gepland in Winter 2021
(vijfdaagse cursus)

Aan het eind van deze training beschikt men over kennis van de belangrijke vooronderstellingen van het oplossingsgerichte model en de verschillen met probleemgerichte benadering. Men is in staat om de belangrijke interventies en technieken van de oplossingsgerichte werkwijze toe te passen bij het...

30 Sep 2020 - 30 Sep 2020
(eendaagse cursus)

Na afloop van de cursus: - zijn de deelnemers op de hoogte van de stand van zaken met betrekking tot de diagnostiek van dyscalculie; - hebben zij de nodige bekendheid met het nieuwste test instrumentarium; - weten zij hoe je een diagnostisch dyscalculieonderzoek inricht; - kunnen zij ouders en...

15 Sep 2020 - 29 Sep 2020
(tweedaagse cursus)

Deze cursus vormt een verdieping op de basiscursus ‘Omgaan met vermoedens van kindermishandeling en huiselijk geweld’. Hoe te communiceren met ouders en kinderen over ‘moeilijke onderwerpen’ zoals mishandeling, misbruik, verwaarlozing of geweld in de thuissituatie.

Hoogbegaafdheid in het onderwijs en de GGZ

hoogbegaafden helpen leren, denken en leven

28 Okt 2020 - 25 Nov 2020
(tweedaagse cursus)

Na afloop van de cursus zijn de deelnemers in staat ook die hoogbegaafde kinderen, adolescenten en (jong) volwassenen te zien, waarbij signalering minder voor de hand ligt, omdat ze niet de prestaties laten zien die je bij hoogbegaafdheid zou verwachten.

Overige startdata
11 Mei 2020

Effectief leerkrachtgedrag bewerkstelligen

als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen

12 Jun 2020 - 03 Jul 2020
(driedaagse cursus)
Inschrijven onder voorbehoud

Gedragsverandering bewerkstelligen bij leerkrachten

Contact