Het stellen van de juiste vraag brengt coachees tot stilte en levert inzicht op

04 mrt 2024

 “Als Career Coach bij de Amsterdam Business School van de UvA begeleid ik executive studenten bij het zetten van de volgende stap in hun carrière. Het persoonlijke contact met een diverse groep studenten met uiteenlopende culturen, achtergronden en ambities maken mijn rol enorm interessant. Iedereen bevindt zich op een ander punt in diens carrière en heeft verschillende behoeften tijdens een coachtraject. Dankzij de opleiding bij RINO amsterdam is mijn ervaring en kennis gegroeid, en deze nieuwe inzichten pas ik effectief toe in mijn gesprekken met coachees.” aldus Stephanie Wijdeveld, oud-deelnemer aan de opleiding Coachen als professie.

Wat heeft de coachopleiding jou gebracht?
“Ik heb geleerd hoe je structuur geeft aan een coachtraject en welke vragen je inzet om de blik van de coachee te verbreden. Je leert zonder oordeel te luisteren, los van aannames en je ego dat graag mensen wil helpen. De coachee weet nou eenmaal zelf alles van diens leven en kan daardoor het beste bedenken welke actie de juiste is. Tijdens de opleiding leer je welke houding je aanneemt in een gesprek en welke tools je gebruikt om een coachee tot inzichten te laten komen. Enorm handig, gezien er zoveel verschillende interventies zijn die je kunt doen en vragen die je kunt stellen. Sinds de opleiding heb ik het vertrouwen dat het gesprek een bepaalde uitkomst heeft. Hiervoor moet je ook durven loslaten en is het vooral de coachee die richting bepaalt.”

Wat pas je toe van wat je tijdens de coach opleiding hebt geleerd? 
“Ik pas veel elementen uit de opleiding toe in mijn werk. Tijdens gesprekken richt ik me op dat waar de coachee daadwerkelijk invloed op heeft . Zo stimuleer je de coachee voorbij een initieel probleem te kijken. Een oplossingsgerichte manier van coachen kan helpen een herhalende gedachtegang te doorbreken en verandering in gang te zetten. Ook ben ik sterk geïnspireerd door de module die het systeemdenken als coach bevordert, die kennis integreer ik in mijn gesprekken. Door samen met je coachee te kijken naar patronen, help je hen de moed en motivatie te vinden om dingen anders aan te pakken. Zo ondersteun ik zijn of haarontwikkeling.”

Over welke tools heb je geleerd tijdens de opleiding?
“Tijdens de initiële fase van het gesprek bepaalt de coachee wat een gesprek waardevol maakt. Om dit doel niet uit het oog te verliezen, check ik regelmatig: is dit nog steeds waarover het moet gaan? We hebben veel gewerkt met zogenoemde wondervragen, ‘stel dat’-vragen en uitzonderingsvragen. Dat zorgt ervoor dat waar mensen cognitief denken dat er geen andere optie is, er toch ruimte ontstaat voor nieuw perspectief. Het concept growth mindset kwam veelvuldig aan bod: hoe creëer je een frisse aansporing waarmee een coachee zichzelf weer in beweging weet te krijgen? We beginnen vanuit de nulmeting: waar ben ik nu en wat zijn mijn uitdagingen? Wat maakt dat ik dat doel nog niet bereikt heb? Welke opties heb ik? Hoe ziet stap één eruit? Wat ben ik bereid te doen om het doel te bereiken? Sommige vragen zijn zo groot; het kan helpen om daar met een nieuwsgierige blik naar te kijken. Hoe zou het wél kunnen lukken? Dan onderzoek je samen: hoe kun je bijvoorbeeld om hulp vragen?”

Hoe ervaren coachees dit?
“Na de opleiding weet je wat je kunt inzetten om de bewustwording van je coachee te vergroten. Dit kan helpen om sneller concrete acties te formuleren. Het is resultaatgericht. Ik stuur in het gesprek niet erg, maar bied wel structuur. En de coachee merkt dat. Ik geef niet de oplossing, omdat ik juist heb geleerd dat de coachee er het meeste aan heeft als diegene zelf komt met een volgende stap.”

Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt tijdens de opleiding?
“In het begin reflecteer je op waar je staat. Waar ben je van nature goed in als coach? Het geeft je zelfvertrouwen en bewustwording over wat er al goed gaat. Tijdens de opleiding is er veel ruimte voor oefening en intervisie. Zo heb ik  snel ervaring opgebouwd en mijn competenties vergroot. Met welke vraag of stilte is de coachee het meest geholpen? Daarop durf ik nu meer te vertrouwen. Ik  heb mijn authentieke stem als coach gevonden, en geleerd om deze effectief te benutten”.

Hoe ervaar jij nu het vak van coaching? 
“Ik ervaar meer rust, vertrouwen en creativiteit in mijn gesprekken. Het leuke vind ik dat de juiste vraag coachees even tot stilte brengt en een moment van inzicht oplevert. Ik hoor geregeld: zo heb ik er nog niet naar gekeken. Het nodigt uit om voorbij herhalende denkpatronen te stappen, nieuwe mogelijkheden te zien en haalbare acties te formuleren. Ik ben doortastender geworden als gesprekspartner, en weet hoe ik het proces kan structureren om de coachee te ondersteunen bij het maken van moedige keuzes.”

Hoe heb je de opleiding ervaren?
“De opleiding is gevarieerd en de praktische ervaring wordt goed aangevuld met uitgebreide theoretische materie vanuit verschillende invalshoeken. De combinatie van lezen, oefenen en intervisie werkte goed voor mij. Het was enorm boeiend om dit leertraject te delen met 13 professionals uit diverse branches. Dit heeft me interessante nieuwe perspectieven gegeven tijdens de intervisie. Ook de modules van de gastdocenten met elk hun eigen benadering vond ik een waardevolle toevoeging. Daarnaast was ik enorm onder de indruk van de expertise, de eigenheid en het enthousiasme van Annemarie en Jetske (de hoofddocenten, red.). Ik kan iedereen die zichzelf wil ontwikkelen als coach aanraden deze opleiding te volgen.”

Waarom ben je deze opleiding gaan volgen?
“Ik vond het belangrijk om te kiezen voor een ICF-geaccrediteerde opleiding (International Coaching Federation, red.). Deze internationale certificering is voor mij relevant, aangezien ik veel werk met internationale studenten. Ook het stuk verdieping sprak mij aan in de opleiding, net als de mogelijkheid om veel te oefenen met verschillende experts binnen het vakgebied. Deze brede ervaring en de theoretische achtergrond vanuit de opleiding hebben mij vertrouwen gegeven in mijn rol als coach.”
 

Stephanie Wijdeveld Coach opleiding RINO amsterdam

Foto: Stephanie Wijdeveld, oud-deelnemer aan de opleiding Coachen als professie

Klik hier om meer te lezen over cursusaanbod op het gebied van coaching bij RINO amsterdam.
Erkend coach worden? Schrijf je nu nog in!


Bekijk het gehele aanbod:


Nieuwsoverzicht

Deel dit artikel

Social media

Volg je ons al op social media?

RINO op Twitter