Kinderen met onbegrepen lichamelijke klachten

een integratief behandelmodel

tweedaagse cursus
286.17.02

Deze cursus is reeds gestart. Er zijn nog andere data beschikbaar waarvoor inschrijven wel mogelijk is.

Overige startdata
01 Mrt 2018
€ 565,-
Inclusief lunches en literatuurklapper.
2 vrijdagen van 9.30 - 16.30 uur

Soms raken kinderen ernstig geïnvalideerd door lichamelijke klachten, waarvoor geen duidelijke oorzaak gevonden wordt. Niet zelden is er sprake van langdurig schoolverzuim, ligt het kind de hele dag thuis op bed en is er nauwelijks meer contact met leeftijdgenootjes. Vaak is er al sprake geweest van veel medische onderzoeken en zijn er tal van professionals bezocht zonder dat de klachten zijn verminderd. Soms hebben ook al psychologische behandelingen plaats gehad zonder enig effect. Wat nu?

toelichting

De afdeling Sociale kindergeneeskunde van het Emma Kinderziekenhuis, AMC heeft samen met de Bascule enkele jaren geleden een speciale afdeling (Psy Med Unit) opgericht waar kinderen met ernstige 'onbegrepen' lichamelijke klachten vanuit een integratief model behandeld worden. Vanaf de intake, door een kinderarts en psycholoog/kinder- en jeugdpsychiater, wordt gewerkt aan het opheffen van de dichotomie tussen lichaam en geest en wordt een verklaringsmodel geboden waarbij gebruik wordt gemaakt van recente neurobiologische kennis.
De behandelwijze, waarbij ook de ouders nauw betrokken worden, is zeer succesvol gebleken. De integratieve werkwijze staat centraal in deze cursus.

doelgroep

GZ-psychologen K&J, orthopedagogen, klinisch psychologen K&J, kinderpsychotherapeuten, kinderpsychiaters, kinderartsen, jeugdartsen en ziekenhuispsychologen.

doelstelling

De deelnemers beschikken na afloop van de cursus over voldoende handvatten om de vaak complexe gesprekken met ouders en kinderen aan te gaan en het integratieve model in hun eigen behandelpraktijk van kinderen en hun ouders toe te passen.

inhoud

functionele klachten bij kinderen: zoals buikpijn, hoofdpijn, vermoeidheid, pijnstoornissen, duizeligheid en flauwvallen;
inzicht in het eigen handelen met betrekking tot functionele klachten;
hoe maken we 'onbegrepen' klachten begrepen;
de neurobiologie van functionele klachten;
bruikbaarheid van het integratieve model in de praktijk van de deelnemers;
uitleg van het integratieve model aan de patiënt en ouders.

werkwijze

De deelnemers gaan zelf aan de gang met casuïstiek, zowel die van de docenten als die van henzelf, en maken dan al doende kennis met het diagnostische- en behandelmodel dat binnen de Psy med Unit van het AMC ontwikkeld is. Dit model gaat uit van de eenheid van lichaam en geest en zoekt de oplossingen voor de langdurige en ernstige problematiek van de kinderen niet langer in óf een medische behandeling óf een psychotherapeutische. Ook zullen de nieuwste inzichten op het gebied van de neurobiologie, die dit integratieve model ondersteunen, uitgebreid aan de orde komen.

accreditatie

Ter info voor Medisch Specialisten KNMG: De meeste geneeskundige specialisten kunnen vanaf 1 mei 2016 geaccrediteerde nascholing buiten het eigen vakgebied volgen, ten behoeve van de herregistratie op een ander vakgebied.
Artsen mogen in de pilotperiode maximaal 25% accreditatiepunten halen op een ander vakgebied. Die punten tellen dan ook mee voor de herregistratie. Zie ook www.knmg.nl

Accreditaties

Herkwalificatie Klinisch Psycholoogtoegekend11 punten
K&J - NIPtoegekend9 uren
K&J - NIP herregistratietoegekend12 uren
Landelijke Vereniging POH-GGZtoegekend12 punten
Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde (NVK)toegekend11 punten
NVO Orthopedagoog-Generalisttoegekend9 uren
NVO Orthopedagoog-Generalist herregistratietoegekend12 uren
Deel deze cursus:

Vragen

020 625 08 03

Ik heb een vraag

Docent

Mw. drs. E.H.A.J. Kohnhorst (Ellen) - docenten - 188022240

Mw. Kohnhorst is psychotherapeut.

Lees verder

Andrieke Knottnerus is Kinderarts, Sociale Pediatrie in het Spaarne Ziekenhuis Hoofddorp.

Lees verder

Deze opleiding incompany volgen meer weten

Contact