Doelstelling
De opleiding beoogt BIG-geregistreerde psychotherapeuten, psychiaters, artsen, medisch specialisten, klinisch psychologen, GZ-psychologen en Orthopedagogen-Generalist, die beschikken over relevante werkervaring o het gebied van psychotherapeutische technieken en de integratie tussen lichamelijke en niet-lichamelijke aspecten van gezondheid en ziekte, op te leiden tot Seksuoloog NVVS.
Dat wil zeggen dat men na afloop van de opleiding in staat wordt geacht om, vanuit een multidisciplinair denkkader:
- seksuele problemen te onderkennen, ook als deze niet primair als zodanig gebracht worden;
- in samenwerking met andere disciplines probleemverheldering, functionele analyse en diagnostiek van seksuele problemen uit te voeren;
- de meest voorkomende seksuele problemen te behandelen in de multidisciplinaire beroepspraktijk, met gebruikmaking van verschillende psychotherapeutische en specifiek seksuologische behandelmethoden.
- adequaat te verwijzen en/of samen te werken als seksuologische problematiek met complexe psychische, relationele of sociale cq lichamelijke co-morbiditeit de eigen competentie te boven gaat.
Voor het bereiken van de leerdoelen zal in de opleiding vooral aandacht besteed worden aan toepassing en integratie van reeds aanwezige en nieuw geleerde vaardigheden en therapeutische methoden in de seksuologische hulpverlening. Gewerkt wordt vanuit een systeemtheorietisch en gedragstherapeutisch kader.
Zowel het docentencorps als de cursusgroep wordt multidisciplinair samengesteld. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de expertise van verschillende basisdisciplines en de specifieke werkervaring van de verschillende deelnemers. Op deze manier wordt 'multidisciplinair werken' ook al binnen de opleiding als model gehanteerd, met vanzelfsprekend ook enige differentiatie op basis van de eigen basisdiscipline. Verdere differentiatie vindt plaats in het traject na de opleiding.
Als u aan de overige registratieverplichtingen hebt voldaan kunt u een tot enkele jaren na afloop van de opleiding in aanmerking komen voor opname in het register van de Nederlandse Vereniging Voor Seksuologie. Voorwaarde hiervoor is, naast met goed gevolg afsluiten van het cursorische deel van de opleiding, 1300 uren relevante werkervaring, waarvan 900 contacturen, onder supervisie (30 uren) van door de NVVS erkende supervisoren. Klik hier voor meer informatie.
Kennis
Met betrekking tot kennis komen onder meer aan de orde:
- theorieën over seksualiteit;
- psychologische, biologische, relationele en culturele aspecten van seksueel functioneren;
- biologische en psychologische theorieën met betrekking tot seksuele ontwikkeling;
- seksuele anatomie en fysiologie;
- gynaecologische en urologische pathologie en pathofysiologie.
Ingebed in dit theoretisch kader komen ondermeer de volgende specifieke onderwerpen aan de orde:
- Seksualiteit in verschillende levensfasen
- Specifieke seksuele klachten bij mannen
- Specifieke seksuele klachten bij vrouwen
- Relationele aspecten van seksueel functioneren en disfunctioneren
- Parafilieën
- Seksueel geweld en trauma
- Forensische seksuologie
- Onbegrepen genitale klachten
- Seksualiteit en ziekte of handicap
- Seksualiteit en psychofarmaca/medicijnen
- Genderidentiteitsstoornissen
- Anticonceptie en vruchtbaarheid
- Interculturele en religieuze aspecten
Vaardigheden
Met betrekking tot vaardigheden wordt ondermeer aandacht besteed aan:
Algemene vaardigheden zoals:
- Praten over seks, voorlichting, preventie en counseling
- Multidisciplinaire samenwerking
- Integratie van specifieke seksuologische kennis in een systeemtheoretische / gedragstherapeutische werkwijze
- Integratie van specifieke seksuologische vaardigheden in de eigen beroepspraktijk.
- Hanteren van principes van evidence-based werken; verrichten van literatuursearches.
- Presenteren van referaten, therapieverslagen.
Diagnostische vaardigheden zoals:
- Seksuele anamnese
- Diagnostiek van disfuncties en DSM-IV classificatie.
- Afnemen van disfunctievragenlijsten
- Interpretatie van uitkomsten van psychofysiologisch onderzoek
- Begeleiden en/of uitvoeren van lichamelijk seksuologisch onderzoek, afhankelijk van de eigen professionele competentie
- Somatische diagnostische methoden en de interpretatie daarvan
- Psychiatrisch diagnostische methoden en de interpretatie daarvan.
Therapeutische vaardigheden zoals:
- Initiëren en/of uitvoeren van specifieke seksuologische, psychotherapeutische, psychosomatische en/of somatische behandelingen, gerelateerd aan de eigen discipline
- Stellen van indicaties voor psychotherapeutische, medicamenteuze en 'technisch' seksuologische mehandelmethoden
- Interdisciplinair consulteren
- Adequaat verwijzen.
Professioneel gedrag
Met betrekking tot professioneel gedrag zal specifiek aandacht worden besteed aan:
- Het hanteren van de beroepscodes van psychotherapeuten, artsen en seksuologen
- Het verwerven van inzicht in de effecten van eigen referentiekaders, normen, waarden en (voor)oordelen ten aanzien van seksualiteit op het eigen professioneel functioneren
- Inzicht in de potentiële gevaren van seksueel gekleurde overdrachts- en tegenoverdrachtsverschijnselen, herkennen van risico's van grensoverschrijding
- Het leren hanteren van de grenzen aan de eigen professionele competentie.
E-learning
E-learning speelt een centrale rol in het programma en vormt als instrument voor zelfstudie een essentieel onderdeel van de opleiding. De digitale leeromgeving gebruiken we voor het plaatsen van actuele literatuur, opgeven en inleveren van huiswerk, voeren van discussies, stellen van vragen over casuistiek, bijhouden van cijfers, plaatsen van presentaties, etc.
Verwacht wordt dat de deelnemers beschikken over e-mail en internet en zo mogelijk reeds enige ervaring hebben met het maken van powerpoint-presentaties en het verrichten van literatuursearches.
Nascholing