Docentenworkshop 1 dagdeel
|
Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.
cursuscode: 1605
Workshops voor docenten RINO amsterdam
Dit is een van de drie didactische workshops die RINO amsterdam aanbiedt.Het hele proces van de didactische voorbereiding van het geven van een cursus komt in deze drie workshops aan de orde. Van het ontwerp, doelen, naar de vormgeving, werkvormen, naar afronding, toetsing . Ondanks deze logische volgorde, kunnen de workshops los van elkaar en ook in andere volgorde gevolgd worden.
Of je nu eenmalige bijeenkomsten verzorgt of een reeks lessen binnen een langere leergang, bij elke vorm van onderwijs is het waardevol om na te denken over toetsing. Dit hoeft niet altijd een klassieke toets te zijn waarbij men slaagt of zakt (zoals een tentamen), maar een vorm van evaluatie van de leerdoelen is vrijwel altijd zinvol.
Tussen eenvoudige evaluaties en formele tentamens ligt een breed scala aan mogelijkheden, die we in deze workshop zullen verkennen.
We behandelen de basisprincipes van goed cursusontwerp, waarin leerdoelen, toetsing en lesactiviteiten op elkaar worden afgestemd. Daarnaast leren we onderscheid maken tussen formatieve en summatieve toetsen en bespreken we verschillende toetsvormen.
Doelstelling
Na deze workshop kun je:
- de basisprincipes van cursusontwerp toepassen door leerdoelen, toetsing en lesactiviteiten effectief op elkaar af te stemmen;
- formatieve en summatieve toetsvormen herkennen en toepassen, afgestemd op jouw onderwijspraktijk;
- een evaluatieplan ontwerpen dat duidelijk maakt in hoeverre leerdoelen zijn behaald, met behulp van verschillende toetsvormen.
Doelgroep
Deze cursus is voor docenten/opleiders die lesgeven bij RINO amsterdam. Deze workshop is geschikt voor zowel beginnende als ervaren docenten/opleiders.
Over de docent
Hester Morssink is een ervaren en allround docententrainer in het hoger onderwijs. Haar kracht zit in het enthousiasmeren en inspireren van mensen om meer uit zichzelf en uit anderen te halen. Zij heeft ruime ervaring met opleidingsprogramma’s voor docenten in het hbo en wo. Daarnaast verzorgt zij (maatwerk)trainingen en presentaties over thema’s als het verhogen van de motivatie van studenten, het inzetten van activerende werkvormen en het doceren en toetsen van affectieve doelen in het onderwijs. Ook begeleidt zij regelmatig intervisiesessies met (beginnend) docenten.
Hester werkte van 2002 tot 2016 als docent en studieadviseur bij verschillende mediaopleidingen (hbo en wo) in Amsterdam. In 2010 rondde zij een coachopleiding af bij de School voor Coaching in Leiden. Sindsdien deed zij ervaring op met het coachen en trainen van professionals, zowel binnen en buiten het onderwijs.
Collega’s en deelnemers ervaren Hester als een krachtige en enthousiaste trainer, die ook de wat ‘drogere’ thema’s met lichtheid en plezier voor het voetlicht kan brengen. Zij is gericht op het stimuleren van verbinding, zowel tussen student en docent en tussen studenten (deelnemers) uit verschillende groepen.
Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten