Ons onderwijs is volledig online. Lees meer informatie.

Hoger onderwijs in coronatijd

26 Feb 2021

Tot en met 15 maart 2021 vinden er geen fysieke onderwijsactiviteiten plaats en is er sprake van afstandsonderwijs bij hogescholen en universiteiten. RINO amsterdam valt als opleidingsinstituut onder hoger onderwijs. Dat betekent dat onze aanpak, waarin wij ons onderwijs volledig online aanbieden, ongewijzigd blijft.

Het afstandsonderwijs is een gevolg van de sinds 16 december 2020 geldende lockdown. Het kabinet versoepelt stap voor stap. Omdat in het hoger onderwijs grote behoefte is aan meer ruimte voor fysiek onderwijs heeft het kabinet op 23 februari aangegeven dat ze kijkt of in een volgende fase het hoger onderwijs heropend kan worden.

Voor het vormgeven van de aanpak houdt RINO amsterdam o.a. de pagina Veelgestelde vragen over het coronavirus en het hoger onderwijs in de gaten.

Op de pagina www.rino.nl/corona-update vind je alle informatie verzameld op 1 plek.

Tot en met 15 maart 2021 vinden er geen fysieke onderwijsactiviteiten plaats en is er sprake van afstandsonderwijs bij hogescholen en universiteiten.

Onderwijs volledig online tijdens lockdown

03 Feb 2021

Update n.a.v. persconferentie 23 februari: ons onderwijs blijft volledig online plaatsvinden, zolang de lockdown duurt. Lees ook het nieuwsbericht Hoger onderwijs in coronatijd.

Update 2 februari 2021 | Situatie rondom corona blijft ernstig, lockdown wordt verlengd tot en met minimaal 2 maart. Onze aanpak, bestaande uit volledig online onderwijs, blijft ongewijzigd.

Kijk op www.rino.nl/corona voor meer informatie en eerder geplaatste berichten over onderwijs in coronatijd.

Update 12 januari 2021 | De lockdown is verlengd tot ten minste 9 februari. Ons onderwijs blijft volledig online plaatsvinden.

Op maandag 14 december 2020 kondigde premier Rutte een vergaande lockdown aan en dat heeft gevolgen voor ons onderwijs. Het uitgangspunt: "Als we minder mensen ontmoeten, is er minder kans om anderen te besmetten en kan het coronavirus zich lastiger verspreiden." Op 12 januari werd de lockdown verlengd tot ten minste 9 februari.

Dat betekent voor RINO amsterdam dat ons onderwijs van tot en met te minste 9 februari volledig online plaatsvindt. Daarna bepalen we of er in specifieke gevallen weer uitzonderingen gemaakt kunnen worden, binnen de dan geldende regels.

Volg je als cursist bij ons onderwijs in deze periode of geef je les als docent? Dan informeren we jou persoonlijk.

 

 

Update n.a.v. persconferentie 23 februari: ons onderwijs blijft volledig online plaatsvinden, zolang de lockdown duurt.

Willemijn Scholten: plaatsvervangend hoofdopleider PT-opleiding

02 Feb 2021

Met ingang van 1 februari 2021 is Willemijn Scholten gestart als plaatsvervangend hoofdopleider van de psychotherapie opleiding van RINO amsterdam. Ze gaat samenwerken met hoofdopleider PT en KP-opleiding prof. Marleen Rijkeboer en Loes Marquenie, plaatsvervangend hoofdopleider KP-opleiding.

Willemijn heeft veel ervaring op het gebied van lesgeven en het ontwikkelen van psychotherapie-onderwijs. Ze is psychotherapeut en onderzoeker bij GGZ inGeest. Haar specialisatie is de behandeling van mensen met complexe angst- en dwangstoornissen en ze doet onderzoek naar terugval en terugvalpreventie bij angststoornissen. Ze is ook hoofdredacteur van het tijdschrift GZPsychologie (www.gzpsychologie.nl).

Met ingang van 1 februari 2021 is Willemijn Scholten gestart als plaatsvervangend hoofdopleider van de psychotherapie opleiding van RINO amsterdam.

Het leven is een gedoetje | In memoriam Max Guldner

24 Dec 2020

Het schrijven van een In memoriam begint met bij het ophalen van herinneringen. Op onze oproep om te delen wat Max voor jou heeft betekend, kwamen veel reacties. Onder het bericht op LinkedIn en via de mail gaven mensen, die hem kenden, woorden aan de gedachten die het plotselinge verlies met zich meebracht. Lees het nieuwsbericht over het plots overlijden.

Zoals iedereen zijn ook wij diep geraakt door het overlijden van onze gewaardeerde collega, vriend, opleider, supervisor, inspirator en docent dr. Max Güldner. Wij zijn Max zeer dankbaar voor wat hij voor RINO amsterdam heeft betekend. Max was gul in het delen van zijn wijsheid en ervaring en heeft enorm veel betekend voor onze cursisten en voor de GZ-opleiding Kind & Jeugd. Zijn bijdrage zal nog lang merkbaar zijn.

Zijn inspirerende uitspaken resoneren nog steeds in de hoofden van de mensen die hij heeft begeleid. 'Wees in het leven zo aangepast als nodig, en zo onaangepast als maar kan'. Eén van vele uitspraken van Max die studenten is bijgebleven.

Ook bij studenten die hij maar kort heeft lesgegeven heeft hij een levenslange indruk gemaakt. Hij gaf mensen vertrouwen in zichzelf en bood tevens ruimte om fouten te maken. “Wees mild voor de cliënt, maar ook mild voor jezelf”, aldus Max.

Uit een selectie uit de verzameling aan herinneringen blijkt de wisselwerking die Max had met iedereen die op zijn pad kwam. Met humor relativeerde hij serieuze zaken en over zijn kennis en kunde was hij bescheiden. Max, we gaan je missen!

“Zijn warme uitstraling, vriendelijkheid, mooie zinnen en mijmeringen, doortastendheid en met humor precies op de juiste knop weten te drukken om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken.”

“Max was de rustige denker in dat geheel met heel vaak ook pretoogjes als hij een droge opmerking maakte, die van zijn gevoel voor humor getuigde. Een warm mens is heen gegaan.”

“Je hebt me geïnspireerd met je manier van denken en werken. Je uitspraken, die ik nog regelmatig gebruik, zijn memorabel en tegelwaardig. Vooral 'het is maar een gedachte..' en 'het leven is soms een gedoetje' zijn bij mij blijven hangen. Heel veel mensen zullen je gaan missen. Bij mij zal je doorleven in de kindtherapieën. Het leven is nu even een gedoetje, maar tegelijk is dat maar een gedachte.”

“Jouw passie, professionaliteit, maar vooral jouw kunde in combinatie met je bescheidenheid zal ik nog lang in mijn herinnering houden.“

“Er zijn van die docenten die je altijd bij blijven, ook als je al jaren geleden een opleiding hebt gedaan. Zo’n docent was Max. Door zijn geheimzinnigheid, humor en charme bleef je als opleideling de hele les geboeid. Hij wist opleidelingen uit te dagen na te denken over psychoanalytische thema’s waar we nooit eerder bij stil hadden gestaan. De sfeer tijdens zijn lessen was uniek en niet te beschrijven.”

 

Het schrijven van een In memoriam begint met bij het ophalen van herinneringen. Op onze oproep om te delen wat Max voor jou heeft betekend, kwamen veel reacties.

Gratis webinar: de groep als instrument | 18 januari

18 Dec 2020

Vergroot jouw kennis over groepsprocessen. In een gratis webinar van anderhalf uur geeft groepsdynamica-expert Willem de Haas tips hoe je op professionele wijze groepsbehandeling of het leiden van een zorgteam effectiever en makkelijker kan maken.

Aan de hand van zijn net verschenen boek toont hij voorbeelden van professionele technieken waarmee de zorgprofessional die situaties effectief kan beïnvloeden. Marjolein Koementas - de Vos is de host van de avond. Tot slot is er ruimte voor vragen uit de praktijk. 

Gratis webinar: de groep als instrument

Professionele technieken voor het leiden van behandelingsgroepen en zorgteams  

18 januari 2021 19:30-21:00

 

Korting op boek Groepsbehandeling en teambegeleiding in de zorg
Speciaal voor de deelnemers aan dit webinar is er een exclusieve kortingsactie: 12,5% korting op het boek van €47,95 voor € 41,95. Na afloop van het webinar komt de kortingscode beschikbaar waarmee je jouw bestelling kunt plaatsen bij Boom uitgevers Amsterdam.

Programma
Introductie door Marjolein Koementas-de Vos, plaatsvervangend hoofdopleider bij de GZ-opleiding
Kort interview met Willem de Haas door Agatha Hollander Hoofddocent groepstherapie PPO Groningen. 

Webinar met Thema’s
●    Sturing voordat de groep (of het team) begint
●    Processen sturen en benutten
●    De groep doet niet wat ie moet doen
●    Cohesie bevorderen en benutten
●    Rollen gebruiken voor de sturing
●    Lastige processen ombuigen of stoppen
●    De drie sturingstechnieken
●    Groepen die moeten

Vragen uit de praktijk

Het boek Groepsbehandeling en teambegeleiding in de zorg (november 2020, 2e herziene editie) is bedoeld voor alle professionals uit de zorg die op zoek zijn naar praktische kennis en vaardigheden bij het opzetten en leiden van behandelingsgroepen en zorgteams. In deze volledig herziene editie komt de kerndoelstelling van het boek nog beter tot zijn recht dankzij de verbeterde wetenschappelijke onderbouwing en een nog concretere toepassing van de groepsdynamica. Het boek koppelt gedegen theoretische uitleg aan zeer concrete technieken en praktische tips.

Over de spreker

Willem de Haas is klinisch psycholoog en psychotherapeut. Hij is expert op het gebied van groepen en groepsdynamica en heeft vele jaren ervaring als groepsbehandelaar en teamleider in de ggz. Hij is docent groepsdynamica en groepstherapie bij RINO amsterdam en bij het PPO te Groningen. Daarnaast verzorgt hij via zijn eigen trainings- en adviesbureau lezingen, workshops en trainingen op het gebied van groepsdynamica, groepsbehandeling en de organisatie van zorgteams.

Webinar in het kort

  • Maandag 18 januari 2021
  • Van 19:30 – 21:00 uur
  • Voor iedereen die te maken heeft met groepen of teams in de zorg
  • Achteraf terug te kijken als je er niet bij kunt zijn
  • 12,5% korting op het boek Groepsbehandeling en teambegeleiding in de zorg: van €47,95 voor € 41,95
  • Gratis

 


 

Vergroot jouw kennis over groepsprocessen.

Inspirator en opleider Max Güldner plots overleden

11 Dec 2020

Woensdagochtend 9 december 2020 bereikte ons het verdrietige bericht dat Max Güldner, onze gewaardeerde collega, vriend, opleider, supervisor, inspirator en docent, tijdens het lesgeven vanuit huis, overleden is aan een hartstilstand. Lees het In memoriam waarin we herinneringen delen.

Op Max's verzoek is hij in alle stilte door zijn vrouw Hellen begraven, op woensdag 16 december 2020 om 9.00 uur.

Geef uit nagedachtenis steun
Hellen heeft de wens geuit dat in plaats van bloemen of advertenties geld kan worden geschonken aan twee dingen waar Max en zij zich heel erg voor inzetten: Stichting Abigail  of  Bomen in de woestijn.

Met dankbaarheid voor je aandacht, wensen we ook jou sterkte,

mede namens Hellen Güldner, Jan van der Maas en Lies Ruiter.

NB: Het e-mailadres van Max wordt niet meer gebruikt.

 

Woensdagochtend 9 december 2020 bereikte ons het verdrietige bericht dat Max Güldner, onze gewaardeerde collega, vriend, opleider, supervisor, inspirator en docent, tijdens het lesgeven vanuit huis

Nieuwe plaatsvervangend hoofdopleider: Marjolein Koementas - de Vos

23 Nov 2020

Op 1 december 2020 startte Marjolein Koementas-de Vos als plaatsvervangend hoofdopleider bij de GZ-opleiding. Wat haar achtergrond is en hoe zij tegen de rol en de opleiding van GZ-psychologen aankijkt, dat lees je in onderstaand interview.

Kun je ons iets meer vertellen over jouw achtergrond?

“In tegenstelling tot wat gebruikelijk is, startte ik al vlot na mijn master Psychologie met de GZ-opleiding. Dat voelde als een logische volgende stap om mijn kennis en vaardigheden te vergroten. Inmiddels zijn er plannen om een aansluiting Master-GZ mogelijk te maken, wat ik een positieve ontwikkeling vind.

Door de GZ-opleiding werd mijn nieuwsgierigheid voor complexe psychische problemen alleen maar groter en toen ik de mogelijkheid kreeg om de opleiding tot klinisch psycholoog bij GGZ Noord-Holland-Noord te volgen, heb ik dat gelijk gedaan. Die opleiding volgde ik bij RINO amsterdam. Inmiddels werk ik sinds 2015 als klinisch psycholoog en psychotherapeut en als hoofddocent. Ook ben ik VGCt supervisor, groepstherapeut-NVGP, leadexpert Diagnostiek en promovenda.”

 

Waarom is opleiden voor jou zo belangrijk?

"Naast mijn werk als clinicus heb ik altijd affiniteit gehad met opleiden. Eerst als practicumdocent aan de universiteit en later als docent bij RINO amsterdam. Met name de GZ-opleiding ken ik goed vanuit verschillende rollen: als supervisor, werkbegeleider, praktijkopleider en (hoofd)docent. Ik haal veel voldoening uit het samenwerken met opleidelingen en collega’s, die zich inzetten voor een optimaal leerklimaat om zo de psychologische zorg te verbeteren.

Als plaatsvervangend hoofdopleider GZ ga ik mij, samen met Marrie Bekker, hoofdopleider GZ, richten op het verder ontwikkelen van de opleiding die toekomstbestendig is. Daarbij vestigen we de aandacht op Evidence-based, Ehealth en Diversiteit (EED) en spelen we in op recente ontwikkelingen vanuit de wetenschap en de praktijk, onder andere de aankomende veranderingen van de beroepenstructuren. Ik kijk ernaar uit om deze uitdaging aan te gaan."

Welke mogelijkheden zie jij in het bevorderen van het herstel van cliënten?

"De GGZ maakt allerlei ontwikkelingen door: In het land zijn er kritische geluiden over de wachttijden en is de administratieve druk voor professionals hoog. Dit zijn zeker belangrijke onderwerpen, maar mijn aandacht gaat vooral uit naar de directe zorg voor patiënten. Hoe kunnen we samen begrijpen wat er met een patiënt aan de hand is en welke mogelijkheden zijn er binnen en buiten de GGZ om het herstel te bevorderen? Met “we” bedoel ik niet alleen de hulpverleners, maar juist ook de patiënt en zijn omgeving."

Hoe zie jij de rol van de GZ-psycholoog daarin?

"De rol van psychologen in het bevorderen van herstel bestaat onder andere uit het uitvoeren van diagnostiek, het bieden van evidence based behandelingen en het routinematig evalueren van de behandelvoortgang. Er liggen kansen voor psychologen om samen met de patiënt, zijn omgeving én andere disciplines te kijken wat echt nodig is. Wat kan de patiënt zelf doen, binnen zijn mogelijkheden en welke ondersteuning kan vanuit de omgeving komen? De rol van regiebehandelaar vind ik goed passen bij psychologen, omdat zij bij uitstek worden opgeleid om processen te observeren, knelpunten te signaleren en passend te interveniëren waar nodig. Dit kan op het niveau van de patiënt, maar ook op team- en organisatieniveau."

Je bent naast opleider ook onderzoeker. Kun je iets meer vertellen over jouw promotieonderzoek?

"Al jaren werk ik met plezier met groepen, vooral omdat de kracht van een groep tot waardevolle nieuwe inzichten en veranderingen kan leiden die jij als individuele hulpverlener niet voor elkaar kan krijgen. Als groepstherapeut is het een uitdaging om de verschillende processen te bevorderen en tegelijkertijd de individuele voortgang te monitoren.

Mijn promotieonderzoek gaat over Feedback in Groepstherapie en heeft als doel om behandeluitkomsten te verbeteren door een eenvoudige interventie waarbij de behandelvoortgang van individuele deelnemers te gevolgd wordt met actieve betrokkenheid van de groep.

Bij feedback wordt de behandelvoortgang op frequente basis gemonitord en teruggekoppeld aan de behandelaar en/of de patiënt. Het gebruik van voortgangsfeedback leidt tot betere therapie-uitkomsten, met name bij patiënten die onvoldoende van de behandeling kunnen profiteren. Interessant is dat met name patiënten positief zijn over het gebruik: het biedt inzicht in het eigen proces en het stelt ze in staat om van elkaar te leren."

Noot van de redactie
Wil je meer weten over het onderzoek? Lees dan het artikel in het Tijdschrift Groepen verscheen een artikel over feedback in groepstherapie (Koementas-de Vos, 2019).

 

Op 1 december 2020 startte Marjolein Koementas-de Vos als plaatsvervangend hoofdopleider bij de GZ-opleiding.

Aantal contactmomenten beperken door online onderwijs

04 Nov 2020

Op dinsdag 3 november was er weer een persconferentie. Premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge spraken over dat het ons samen gelukt is om de stijging van het aantal besmettingen te doorbreken. Toch zijn er nieuwe en strengere maatregelen nodig.

RINO amsterdam blijft gehoor geven aan de oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven. Door het aantal contactmomenten en reisbewegingen van en naar ons opleidingsinstituut tot een minimum te beperken, zorgen we voor minder risico op overdracht van het virus.

Ons onderwijs blijft dus voorlopig online. Alleen als het echt niets anders kan, en als dit mogelijk is binnen de maatregelen, plannen we een offline moment in.

Bekijk onze Corona update pagina voor alle informatie rondom onderwijs in tijden van corona.

 

Op dinsdag 3 november was er weer een persconferentie.

Het kernconflict in de Affectfobie-therapie: een routekaart voor de behandeling

26 Okt 2020

In het nascholingsmagazine PsyXpert, editie 2020-3 is het nascholingsartikel ‘Het kernconflict in de Affectfobietherapie’ verschenen, geschreven door dr. Quin van Dam, klinisch psycholoog, psychodynamisch psychotherapeut.

Aan de hand van klinische illustraties toont hij hoe het psychodynamisch werkmodel van de Affectfobietherapie (AFT) therapeuten helpt om de klinische data uit de intake te ordenen en een behandelplan op te stellen.

Met behulp van de conflict- en personendriehoek van Malan brengt de behandelaar in kaart welke intra- en interpersoonlijke kernconflicten bepalend zijn in de problematiek van de patiënt, hoe deze samenhangen met diens geschiedenis en herhaald worden in huidige relaties – ook die met de therapeut. Daarmee biedt het AFT-werkmodel niet alleen een aanvulling op de DSM 5-diagnose, maar ook een heldere route voor de behandeling.

De kernconflicten worden besproken met de patiënt, om zo te bepalen of de hypothesen kloppen en de behandeling op koers ligt. 

Lees het artikel: Het kernconflict in de Affectfobie-therapie

Quin van Dam geeft bij RINO amsterdam de cursus Affectfobietherapie (AFT) vervolgopleiding en geeft een dagdeel van de cursus De dood bespreekbaar maken in de behandelkamer van de GGZ

Wil je na het lezen van het artikel ook de toets maken om een accreditatiepunt te behalen? Kijk voor de mogelijkheden op PsyExpert.nl

In het nascholingsmagazine PsyXpert, editie 2020-3 is het nascholingsartikel ‘Het kernconflict in de Affectfobietherapie’ verschenen, geschreven door dr.

Online onderwijs zo lang als het nodig is

15 Okt 2020

Na de persconferentie van dinsdag 13 oktober blijft onze aanpak ongewijzigd. Ons onderwijs vindt voorlopig – gelet op de strengere maatregelen - en tot zo lang als het nodig is vooral online plaats. 

In sommige gevallen, als de aard van het onderwijs dat wenselijk of nodig maakt, plannen we een offline moment in. Maar alleen wanneer de kwaliteit of de continuïteit van het onderwijs in het gedrang komt en als dit mogelijk is binnen de geldende maatregelen. Op onze site vind je vanaf nu op de pagina www.rino.nl/corona-update actuele en eerder gedeelde berichten over ons onderwijs in coronatijd.

Na de persconferentie van dinsdag 13 oktober blijft onze aanpak ongewijzigd.

Contact