Marjo Boer is opleider en (leer)supervisor in post-hbo leergangen ervaringsdeskundigheid en supervisiekunde. Eerder verzorgde zij ook beroepsopleidingen ervaringsdeskundigheid in het mbo. Ze geeft supervisie in diverse beroepscontexten. Verder heeft ze nascholingstrajecten ontwikkeld voor o.a. supervisoren, intervisoren, GGz-agogen, leidinggevenden, bestuurders, adviseurs, ervaringsdeskundigen en medewerkers van Veilig Thuis. Ze was tot december 2020 bestuurslid bij de VvEd. Verder was ze projectleider bij het project het ontwikkelen van een Kwaliteitssysteem voor Ervaringsdeskundigen’ (KvE) en adviseur bij diverse organisaties over de inzet van ervaringsdeskundigheid.
Lees hier ook het interview met docenten Marjo, Klazine en Irene over ervaringsdeskundigheid.
wat motiveert je als docent?
Vanaf 1998 ben ik betrokken als docent/supervisor/ontwikkelaar bij het opleiden van ervaringsdeskundigen en supervisoren. Beide vakgebieden richten zich op ervaringsleren. Juist het verweven van ervaringskennis met professionele praktijkkennis en wetenschappelijke inzichten is heel empowerend. Ervaringsdeskundige ondersteuning heeft elan en veerkracht die aanstekelijk werkt voor mensen in moeilijke levensomstandigheden. Dat ken ik uit eigen ervaring. Mensen voelen zich dieper begrepen. Het begeleiden van professionals in het ontwikkelen van hun ervaringskennis is daarom heel zinvol, ieders autonomie raakt versterkt. Een ervaringsdeskundigheid die congruent ontwikkeld is heeft een groot effect voor alle betrokkenen. Het spreekt me zeer aan om ook vanuit eigen ervaringen een vrije ruimte te creëren voor leren, onderzoeken en ontdekken. Je eigen spoor te vinden. Het volgende citaat van Rebecca Solnit geeft me doorzettingsvermogen in het werk: Geloof in je eigen kracht en invloed. Want de geschiedenis leert dat zelfs de allerkleinste daden van verzet nog tientallen jaren kunnen doorwerken. Verzet je en hou vol: het verliezen van hoop is geen optie.
hoe ziet de toekomst eruit voor je vakgebied?
De kracht van ervaringskennis wordt toenemend als belangrijk gezien in diverse werkvelden in verwevenheid met de andere kennisbronnen. Ik verwacht dat we als beroepsgroep in de loop van de tijd steeds meer wijsheid gaan ontwikkelen, geestkracht en moed. In combinatie met een gezonde dosis zelfkritiek en zelfreflectie voorzie ik een steeds sterkere beroepsgroep.
publicaties
Boer, M & Pijl, K van der. (2019). Beroepsregistratie, een spannende opgave. Tijdschrift voor participatie en herstel, 1, 15-25
Boer, M., Karbouniaris, S. & Wit, M, de. (2018). Van levenservaring naar ervaringsdeskundigheid. Oud-Turnhout / ’s-Hertogenbosch: Gompel&Svacina.
Boer, M., Hoonhout, M. & Oosting, J. (2015). Supervisiekunde meerperspectivisch. Deventer: Vakmedianet.
Boer, M. & Van Duin, C. (2013). De eyeopener: een cyclisch model voor ervaringsdeskundigheid. Tijdschrift voor Begeleidingskunde, 4 (3), 33-39
Training and Employment of Consumer Provider Employees in Dutch Mental Health Care. Psychiatric Rehabilitation Journal, Boston University Volume 34 Number 1 2010
Begeleiders ervaringsdeskundigheid in GGz-teams, MGv 2009
Wat wil jij? Studeren met psychische problemen; Antwerpen Garant 2009
Werken met begeleiders in de GGz met ervaringsdeskundigheid; Utrecht Trimbos 2008
‘Zand erover? De uitvaart meer in eigen hand’; Amsterdam Schorer 1988