Melissa is sinds afronding van haar studie (research master child development and education, klinische route) werkzaam als orthopedagoog/psycholoog en onderzoeker bij Levvel (voorheen Spirit en de Bascule). Momenteel werkt Melissa bij het therapeutische pleegzorgteam van Levvel in Amsterdam. Binnen het therapeutische pleegzorgteam ligt haar specialisatie bij de diagnostiek en behandeling bij (complexe) trauma en hechting gerelateerde problematiek met aandacht voor pleegzorg gerelateerde thema's. Melissa is een van de auteurs/mede-ontwikelaars van de Tem je Draak training. Melissa probeert naast haar klinische werkzaamheden, met een voet in wetenschappelijk onderzoek te staan en hecht zij waarde aan de brug tussen wetenschap en de praktijk.
Waarom werk je in de GGZ en waar haal je de meeste voldoening uit?
Vanaf mijn studie ben ik al geïnteresseerd in trauma, pleegzorg en hechtingsgerelateerde problematiek. Ik haal veel voldoening uit het werken met de veerkrachtige kinderen, jongeren en gezinnen uit deze doelgroep waarbij we samen kunnen zoeken naar oplossingen die voor het de kinderen en hun systemen werken. Het is een eer om getuige te zijn van alle stappen die kinderen en hun systemen kunnen maken. Ik hecht er veel belang aan en ik haal er veel voldoening uit om persoonlijke aansluiting te vinden bij kinderen door telkens samen te kijken wat bij iemand past, wat voor iemand werkt en hier creatief op in te spelen en daar vanuit mijn behandelingen vorm te geven.
Waarom geef je graag les?
Met het lesgeven hoop ik enthousiaste en betrokken hulpverleners nog enthousiaster te maken voor het vak, door mijn eigen enthousiasme/passie voor het vak uit te dragen en door het aanreiken van praktische maar vooral ook creatieve handvatten voor het werken met kinderen in de klinische praktijk. Het lesgeven zie ik daarnaast ook als leerzaam, doordat de lessen tevens in het teken staan van uitwisseling, verbinding en interactie met andere hulpverleners met diverse achtergronden.
Publicaties
Zeegers, M. A. J., Potharst, E. S., Veringa, I. K., Aktar, E., Goris, M., Bögels, S., & Colonnesi, C. (2019). Evaluating Mindful with Your Baby/Toddler: Observational Changes in Maternal Sensitivity, Acceptance, Mind-Mindedness, and Dyadic Synchrony. Frontiers Psychology, 10, 753. doi:10.3389/fpsyg.2019.00753
Schlattmann, Goris, Regoli-Bakker, Lindauer (2023), Tem je draak. versterkende groepstraining voor getraumatiseerde pleegkinderen. Bohn Stafleu van Loghum