Klazine Tuinier is bachelor en master verpleegkundige en werkt inmiddels negen jaar als ervaringsdeskundige in diverse rollen. Zoals het begeleiden van mensen in hun herstel, werk en opleiding en het geven van training. In haar rol als directeur van Stichting HerstelTalent zet ze ervaringsdeskundigheid onder andere in, in overleg met gemeenten, beleidsontwikkeling, advies enzovoorts. Om haar ervaringsdeskundigheid te ontwikkelen heeft ze zelf de LEV gevolgd. Daarnaast volgde ze een opleiding systemisch werk, narratieve therapie en een opleiding tot Advanced Level WRAP Facilitator. Ook heeft ze meegedacht over de totstandkoming van het kwaliteitsregister voor ervaringsdeskundigen, de beroepscode en het herziene beroepscompetentieprofiel ervaringsdeskundigheid.
Lees hier ook het interview met docenten Klazine, Marjo en Irene over ervaringsdeskundigheid.
Waarom werk je in de (G)GZ? Wat drijft je?
Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is dat iemand je in moeilijke tijden kan steunen vanuit ervaringskennis. Hoe belangrijk het is om kansen te krijgen, wanneer dat ogenschijnlijk onmogelijk lijkt, daar draag ik graag aan bij.
Waarom geef je graag les? En waarom bij de RINO?
Lesgeven is een mooie uitdaging om bij te dragen aan een (leer)omgeving waarin mensen zich veilig voelen om hun eigen kwaliteiten te ontdekken en ontwikkelen. Het deskundige inzetten van (ervarings)kennis hoort daar voor mij helemaal bij.
Hoe ziet je vakgebied er in de toekomst uit? Welke kant gaat het op?
Ik hoop dat het de normaalste zaak van de wereld wordt dat mensen hun eigen ervaring met ingewikkelde levensomstandigheden delen en daarvoor worden gesteund in plaats van buitengesloten. De gezondheidszorg gaat wat mij betreft nog te vaak uit van alles wat er wetenschappelijk bewezen is. Het perspectief van degene die zorg ontvangt of nodig kan veel meer naar voren kan komen. Ervaringsdeskundigheid kan hierbij van waarde zijn. Daarnaast hoop ik ooit les te geven in zelfregulatie en eraan bij te dragen dat dit een vak wordt op de (basis)school.