Dhr. M. Schroder (Matté)

Matté Schroder is afgestudeerd pedagogoog bij Fontys Pedagogiek. Hij is sinds 2007 werkzaam als Pedagogisch Behandelaar en FloorPlay Specialist op de Vroegbehandeling Communicatief Meervoudig Beperkt bij Koninklijke Kentalis in Breda. Hij heeft veel ervaring opgedaan in het werken op de groep met (jonge) kinderen en het coachen van ouders. In 2020 startte Matté zijn website www.playfulpoets.nl met de gedichten over spel en FloorPlay.

Sinds 2020 is Matté docent FloorPlay bij de Kentalis Academie, coacht hij collega's op het gebied van FloorPlay en is een kartrekker voor het Landelijk Expertise Team FloorPlay van Kentalis. In 2021 is Matté verkozen tot "Vroegwerker van het Jaar" door de achterban van VakbladVroeg vanwege zijn inspanningen voor het jonge kind op innovatieve wijze. De manier van werken met ouder en kind middels FloorPlay, aangevuld met veel enthousiasme en het schrijven van speelse gedichten maakte dat hij deze titel gekregen heeft. Vanaf het najaar van 2022 is hij toegevoegd aan de docentenpoule van RINO Amsterdam.

Motivatie als hulpverleer

"Ik krijg onzettend veel voldoening wanneer ik zelf aan het FloorPlay'en ben op mijn behandelgroep, een lach op het gezicht van het kind toveren maakt mijn dag al snel goed. In het coachen van de ouder ben ik vooral gemotiveerd te kijken naar wat er al goed gaat en kan door middel van klein kijken de ouder in zijn kracht zetten. Het is prachtig om te zien hoe je de band tussen ouder en kind kan zien opbloeien door FloorPlay, dat geeft mij energie. In de dagelijkse praktijk leer ik over het belang spelen, vooral door zélf te doen en in het moment er van te genieten. Uit de mooie, maar soms ook lastige momenten wordt de inspiratie voor de gedichten gevonden. Mijn opgedane kennis deel ik graag met ouders en professionals."

Motivatie als docent

"Het kunnen vertellen over de kracht van FloorPlay op enthousiaste wijze heeft geleid tot het lesgeven en sinds de start merk ik dat ik hierin andere professionals kan helpen de methodiek uit te leggen en te vertalen naar praktisch handelen in coachingen en in behandelsettingen. Vooral het positief kijken en het zoeken naar het plezier (Don't teach, have fun) is een herkenbare eigenschap van mijn manier van lesgeven."

Publicaties