Verbindend gezag in het onderwijs

27 Nov 2018

Werk je als schoolpsycholoog? Dan spelen er vast weleens issues over gezag tussen leerlingen en docenten. Een aanpak gebaseerd op de Nieuwe Autoriteit, ontwikkeld door Haim Omer (hoogleraar psychologie in Tel Aviv) zorgt voor een verbindend gezag.

Hoe fijn zou het zijn voor alle betrokkenen, als je tegen ongewenst gedrag kunt optreden (gezagsfunctie) en tegelijkertijd de relatie met de leerling kunt verbeteren (ankerfunctie). Meer weten? Bekijk de cursusbeschrijving en meld je aan via http://www.rino.nl/518 | start 16 januari | 3-daagse cursus op 3 woensdagen verspeid over 3 maanden.

Leer van experts
De docenten Eefke Faasen en Erik Faasen zijn broer en zus. Erik heeft een eigen trainings-en coachingpraktijk in Zwolle ( Faasen training en coaching ), maar werkt door het hele land. Eefke werkt sinds 2012 als gezondheidszorgpsycholoog in haar eigen praktijk ( Faasen praktijk voor psychologie en othopedagogiek ). Beiden zijn gespecialiseerd in verbindend gezag en geweldloos verzet.

Verbindend gezag in het onderwijs
Hoe behoud je als leerkracht of directeur het gezag en blijf je in verbinding? De druk in het onderwijs neemt toe en veel leerkrachten en directeuren worstelen met pedagogische en gezagsvraagstukken. Hoe kan je goed vorm geven aan een krachtige verbinding tussen ouders, school en leerling? Verbindend gezag® biedt een antwoord. Eefke Faasen en Erik Faasen begeleiden binnen het onderwijs klassen, teams en scholen vanuit het gedachtengoed van Verbindend gezag®.

Meer lezen?
In het tijdschrift JSW (Jeugd in School en Wereld), jaargang 4 december 2017 verscheen een artikel geschreven door Eliane Wiebenga (klinisch psycholoog en auteur van het concept Verbindend Gezag ®) en Eefke Faassen. Het artikel gaat over hoe je bij oppositioneel gedrag en agressie in de klas, een gezagsrol kunt aannnemen, zonder terug te keren naar de klassieke top-down-autoriteit: Verbindend gezag in het onderwijs.

 

nieuwsafbeelding - Verbindend gezag in het onderwijs - 161144309

Contact