van diagnostiek naar begeleiding Eendaagse online cursus
|
Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.
InteresselijstOntdek hoe jij het verschil kunt maken voor kinderen met een hoog ontwikkelingspotentieel!
Hoogbegaafde kinderen hebben een wereld aan talenten, maar kunnen onderweg ook obstakels tegenkomen. Denk aan verkeerde diagnoses, een gebrek aan passende begeleiding of onbegrip vanuit hun omgeving. Dit kan leiden tot aanpassingsgedrag, gevoelens van eenzaamheid of zelfs schooluitval. Tijdens deze eendaagse online cursus duiken we samen in de uitdagingen én oplossingen rondom hoogbegaafdheid. Je vergroot je kennis, leert hoe je de juiste diagnose kunt stellen en ontwikkelt effectieve strategieën om een op maat gemaakt plan van aanpak te creëren. Het doel? Zorgen dat hoogbegaafde leerlingen op de basisschool de diagnostiek, begeleiding en ondersteuning krijgen die zij nodig hebben voor hun verdere ontwikkeling.
Doelgroep
Professionals die ervaring hebben met de diagnostiek en behandeling in zowel de ggz als onderwijssetting. Zowel wo als hbo-geschoolden zijn welkom.
Doelstelling
Na afloop van de cursus:
- Hebben de deelnemers kennis over nieuwe inzichten wat betreft hoogbegaafdheid.
- Weten de deelnemers hoe de diagnostiek van hoogbegaafdheid eruit kan zien.
- Zijn de deelnemers op de hoogte van veelvoorkomende uitdagingen voor leerlingen met hoogbegaafdheid zoals perfectionisme.
- Kunnen de deelnemers aan ouders, schoolmedewerkers en het kind of de jongere effectieve adviezen geven en een begeleidingsplan voor hen opstellen
Inhoud
- Modellen over hoogbegaafdheid
- Wel of geen hoogbegaafdheid vaststellen (voor- en nadelen)
- Testbatterij om het vast te stellen
- Comorbiditeit
- Psycho-educatie
- Adviezen school en ouders
- Begeleiding van het kind of de jongere
Werkwijze
- Theoretische inleiding docent.
- Videofragmenten
- Bekijken en bespreken voorbeelden.
- Discussie in groepjes.
- Bespreken casuïstiek
- Oefening met het opstellen van een handelingsplan
Toetsing
De deelnemers maken aan het einde van de cursusdag een schriftelijke multiplechoicetoets over wat die dag is behandeld.
Literatuur
De literatuur wordt via de digitale leeromgeving beschikbaar gesteld.
- Pfeiffer, S.I. (2015). Essentials of gifted Education. Measuring Intellectual and Academic Ability. Hoboken: Wiley: Pp 63 – 88.
- Van Gerven, E. (2021). Educational Paradigm Shifts and the Effects on Educating Gifted Students in the Netherlands and Flanders. Journal for the Education of the Gifted, 44(2), 171–200.
- De Heer, W. (2019). Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden of hoogbegaafden Delft: Eburon. Pp 37 – 66.
Opdracht ter voorbereiding van de bijeenkomst
- Lees de literatuur in de digitale leeromgeving.
- Vraag aan drie mensen wat hoogbegaafdheid is en wat zij denken dat hoogbegaafden nodig hebben om zo goed als kan te functioneren.
Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten