zeventiendaagse cursus (11 dagen contactonderwijs & 6 dagen e-learning)
|
Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.
InteresselijstIn deze basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (CGT) maak je kennis met de fundamentele kennis en vaardigheden met betrekking tot de toepassing van gedragstherapeutische theorie, functionele analyse en behandelplannen.
Ook worden een aantal basistechnieken intensief geoefend. De cursus is opgezet als een 100-urige basiscursus conform de eisen van de VGCt. Deze cursus heeft een blended karakter, wat inhoudt dat 60% contactonderwijs wordt afgewisseld met 40% e-learning modules.
Bekijk opleidingsroute CGT BLENDED >
Doelgroep
Deze CGt-cursus is onderdeel van de opleiding tot GZ-psycholoog Ouderen. Heb jij je master psychologie en/of gezondheidswetenschappen behaald en werk je binnen de ggz, bijvoorbeeld binnen de ouderenzorg? Dan is deze CGt-cursus geschikt voor jou.
Werk je bij een praktijk(opleidings)instelling BIG die aangesloten is bij RINO amsterdam? Je komt in aanmerking voor een korting op de cursusprijs. Geef dit aan in het opmerkingenveld bij je inschrijving.
Inhoud
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, zoals theorieën over klassieke en
operante conditionering en het cognitieve model - Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model over de
oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag d.m.v.:- Het verzamelen van informatie d.m.v. het gebruik van vragenlijsten en andere monitoringinstrumenten
- Holistische theorie/casusconceptualisatie
- Functie- en betekenisanalyses
- Opstellen van meetbare behandeldoelen
- Ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en
analyses en beschikbare wetenschappelijke literatuur - Evalueren van de behandeling en hierbij gebruik maken van evaluatie-instrumenten en metingen
- Aanpassen van de behandeling op grond van evaluatie, met daarbij aandacht voor de meest
voorkomende problemen bij de uitvoer van het cognitief gedragstherapeutisch proces - Terugvalpreventie
- Opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cognitieve gedragstherapiebehandeling en een
therapeutische werkrelatie - Toepassing van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, taakconcentratietraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures
- De uitvoering van behandelingen op basis van evidence based interventies bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, in ieder geval angstklachten, stemmingsstoornissen en een derde probleemgebied naar keuze
Leerdoelen
Na afloop van de cursus:
- Heb je inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken
- Kun je leermodellen toepassen in de eigen praktijk
- Kun je het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen
- Kun je betekenisanalyses en functieanalyses ontwerpen
- Kun je interventiestrategieën ontwerpen en interventies selecteren die aansluiten bij de probleemselectie, doelstelling van de behandeling en probleemanalyse
- Kun je de kenmerken van verschillende angstklachten en stemmingsstoornissen beschrijven
- Kun je biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angstklachten en stemmingsstoornissen benoemen
- Kun je op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij angstklachten, stemmingsstoornis en een derde probleemgebied
- Kun je vaststellen welke interventies, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt de beste zijn
- Kun je op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen en een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten
- Kun je een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken
Werkvormen
- Theoretische en praktijkgerichte uitleg
- Literatuurstudie en -besprekingen
- E-learning modules
- Demonstratie (door docent en d.m.v. videofragmenten)
- Oefenen van vaardigheden in rollenspel
- Het uitvoeren van huiswerkopdrachten met betrekking tot een eigen casuïstiek en/of eigen klacht
- Casuïstiek bespreken
Literatuur
Zelf aanschaffen:
- Bögels S.M. & Oppen P. van. (2019) Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Bohn Stafleu van Loghum. ISBN: 9789036820202.
- Keijsers, G., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C. & Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten, deel 1, 2 en 3. Amsterdam: Boom. ISBN 9789058759313 (set van 3 delen).
- Korrelboom, K. & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Uitgeverij Coutinho. ISBN: 9789046903810.
- Oude Voshaar, R., Mast, R., Stek, M., Vandenbulcke M. & Verhey, F.M. (Red) (2018), Handboek Ouderenpsychiatrie, Utrecht: De Tijdstroom. ISBN 9789058983145
Aanbevolen:
- Broeke, E. ten, Heiden, C. van der; Meijer, S; Hamelink (2022). H. Cognitieve therapie; de basisvaardigheden. Boom. ISBN: 9789024437214
Korting
Werk je bij een praktijk(opleidings)instelling BIG die aangesloten is bij RINO amsterdam? Dan kom je in aanmerking voor een korting op de cursusprijs. Geef dit aan in het opmerkingenveld bij je inschrijving.
Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten