Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit
agressief en destructief gedrag van kinderen stoppen
agressief en destructief gedrag van kinderen stoppen
Contextueel en multicultureel
Ben je gevallen voor de charmes van Systeemtherapie, maar weet je niet waar te beginnen?
van 6 tot 18 jaar
Executieve functies, de regelfuncties van ons gedrag, staan de laatste jaren sterk in de belangstelling. Maar wat bedoelen we ermee? En welke effecten hebben executieve functies op het leren en het gedrag van jongeren tussen 12 en 18 jaar?
interdisciplinaire benaderingen in onderwijs en zorg voor lhbtiq+ jongeren
In afgelopen jaren is er een toename van de zichtbaarheid van transgender en non-binaire personen in onze maatschappij. Op social media, in kranten en op tv komt het onderwerp meer en meer aan bod. Soms in genuanceerde vorm, maar minstens net zo vaak op polariserende wijze.
Een verdiepingscursus
Welke technieken zet je als gedragswetenschapper in bij de begeleiding van ouders, leerkrachten en andere professionals met als doel hen te helpen de ontwikkeling van de cliënt of leerling te bevorderen of een duurzame attitudeverandering te bewerkstelligen?
vervolgcursus
Op elke school zitten leerlingen die veel moeite hebben met rekenen. Ook weten we dat de rekenvaardigheden bij een deel van de leerlingen na de corona epidemie op een lager niveau ligt dan daarvoor. De aard en de oorzaken van rekenproblemen zijn divers.
van (on)macht naar kracht!
Schoolteams worstelen met gedrag van leerlingen. Leraren voelen zich in de aanpak van probleemgedrag vaak klem zitten tussen twee uitersten: aan de ene kant is er corrigeren, toespreken, dreigen, straffen, een contract opstellen in de hoop om grip te krijgen op het gedrag van de leerling.
Ouder- en kindgericht werken bij ingrijpende jeugdervaringen
Hoe ondersteun je een school na een steekpartij door een leerling, het plotseling overlijden van een leraar of een ernstig busongeluk tijdens een schoolexcursie? Wat doe je met een vraag van school over suïcidesignalen bij leerlingen of dreiging van geweld?