Psychologische diagnostiek Module B

Cultuursensitief werken, indirecte methoden en differentiële/integratieve diagnostiek bij ASS & ADHD

vierdaagse cursus
Startdata
- (gestart)
1521.24.01
€ 1.050,00
Data en accreditaties
Data
Vrijdag 05 april 2024 van 09:30 tot 16:30
Vrijdag 19 april 2024 van 09:30 tot 16:30
Vrijdag 03 mei 2024 van 09:30 tot 16:30
Vrijdag 17 mei 2024 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
NVP - Kwaliteitsregister Psychotherapie Aangevraagd  
FGzPt - Klinisch Psycholoog Toegekend  
herregistratie 24 punten
RINO amsterdam | Leidseplein 5 - | AMSTERDAM

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

In deze cursus leer je cultuursensitief werken bij psychologisch onderzoek. Deze 4-daagse cursus vormt met de cursussen Psychologische diagnostiek A en B één geheel: samen bestrijken ze het verantwoord doen van psychologisch onderzoek in de volle breedte. Alle cursussen kunnen onafhankelijk van elkaar worden gevolgd.

doelgroep

Psychologen, GZ-psychologen, klinisch psychologen en psychiaters.  

inhoud

In deze cursus leer je op de eerste dag hoe cultuur invloed heeft op psychologisch onderzoek, en hoe je als diagnosticus cultuursensitiever kunt werken, niet zozeer DSM-gestuurde classificatie maar vooral psychologische diagnostiek in bredere zin. Dit zal ook worden geïllustreerd met casuïstiek.

Het werken met indirect testmateriaal staat centraal op de tweede dag. Je maakt actief kennis met in Nederland vaak gebruikte tests zoals de Zinnen Aanvul Test (ZAT), de Rorschach en de Thematische Apperceptie Test (TAT). Je leert welke  formele scoringssystemen bestaan voor deze drie tests én over de meerwaarde bij persoonlijkheidsonderzoek.

Op de derde en vierde dag staan de autismespectrumstoornis (ASS) respectievelijk AD(H)D centraal en de differentiële diagnostiek rondom deze stoornissen, in het bijzonder het persoonlijkheidsfunctioneren. Aan de hand van casuïstiek wordt een diagnostisch traject gevolgd, en zal er worden geoefend met het scoren en interpreteren van interview- en testmateriaal. Tevens krijg je een bredere kijk op de constructen autisme en AD(H)D.

doelstelling

Na afloop van deze cursus:

  • Ben je cultuursensitiever geworden in het denken en werken als diagnosticus
  • Weet je wat te doen bij een psychologisch onderzoek de te onderzoeken persoon ook culturele factoren met zich mee brengt
  • Heb je een introductie gekregen in het werken met drie verschillende indirecte methoden, en weet je hoe je jezelf verder kunt scholen
  • Kun je onderzoeksvragen naar ASS of AD(H)D én persoonlijkheid beoordelen en passend onderzoek hierbij uitvoeren
  • Heb je een bredere kijk op de constructen autisme en AD(H)D

werkwijze

Interactieve PowerPointPresentatie; diverse oefeningen rondom cultuursensitief werken en rondom afname van tests; beoordelen van testresultaten aan de hand van casuïstiek; scoren van verbatim-materiaal bij indirecte tests; beoordelen van interviewfragmenten bij ASS- en AD(H)D-onderzoek

andere modules & korting

Als je je inschrijft voor meerdere modules ontvang je korting op de cursusprijs en hoe meer modules je volgt des te meer korting je ontvangt.

  • Volg je 2 modules in de serie dan krijg je 10% korting op de cursusprijs.
  • Als je alle drie de modules volgt krijg je 15% korting op de cursusprijs.

Module A: Integratieve klantgerichte persoonlijkheidsdiagnostiek van aanvraag tot en met teruggavegesprek

Hoe zit het met psychologische referentiekaders en de toepassing ervan bij persoonlijkheidsdiagnostiek? Hoe krijg je iemand gemotiveerd voor persoonlijkheidsonderzoek? Kun je diagnostiek en behandeling tegelijk uitvoeren? Hoe kun je optimaal gebruik maken van alle beschikbare informatie? Welke vragenlijsten kun je waarvoor gebruiken bij persoonlijkheidsonderzoek? Hoe schrijf ik het allemaal op, en hoe geef ik het terug aan iemand?

Module C: Neuropsychologische diagnostiek en intelligentiediagnostiek

Wanneer doe je neuropsychologisch onderzoek? Wat kun je dan onderzoeken? Hoe ga je om met validiteit wat betreft klachtpresentatie en/of presteren op cognitieve taken? Waarom intelligentie-onderzoek doen? Wat is de meerwaarde hiervan? Hoe kun je geheugen en executieve functies onderzoeken, en hoe houden ze verband met disfunctioneren en stoornissen?      

 

Deel deze cursus:

Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten