Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie Ouderen BLENDED

zeventiendaagse cursus
Startdata
- (gestart)
1466.23.01
€ 2.700,00
Data en accreditaties
Data
Donderdag 14 september 2023 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 28 september 2023 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 05 oktober 2023 van 12:30 tot 16:30
Donderdag 07 maart 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 21 maart 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 04 april 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 11 april 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 05 september 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 12 september 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 19 september 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 26 september 2024 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
VGCT - (Cognitief) gedragstherapeuten Toegekend  
herregistratie 100 punten
- (gestart)
1466.24.03
€ 2.700,00
Data en accreditaties
Data
Donderdag 28 maart 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 11 april 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 25 april 2024 van 12:30 tot 16:30
Donderdag 09 januari 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 23 januari 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 06 februari 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 13 februari 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 03 april 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 10 april 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 17 april 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 24 april 2025 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
VGCT - (Cognitief) gedragstherapeuten Toegekend  
herregistratie 100 punten
- (gestart)
1466.24.01
€ 2.700,00
Data en accreditaties
Data
Donderdag 25 april 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 23 mei 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 30 mei 2024 van 12:30 tot 16:30
Donderdag 16 januari 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 30 januari 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 06 maart 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 13 maart 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 08 mei 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 15 mei 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 22 mei 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 10 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
VGCT - (Cognitief) gedragstherapeuten Toegekend  
herregistratie 100 punten
- (vol)
1466.24.02
€ 2.700,00
Data en accreditaties
Data
Donderdag 12 september 2024 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 26 september 2024 van 09:00 tot 17:00
Donderdag 03 oktober 2024 van 12:30 tot 16:30
Donderdag 13 maart 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 20 maart 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 03 april 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 17 april 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 24 april 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 04 september 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 11 september 2025 van 09:30 tot 16:30
Donderdag 18 september 2025 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
VGCT - (Cognitief) gedragstherapeuten Toegekend  
herregistratie 100 punten
RINO amsterdam | Leidseplein 5 - | AMSTERDAM

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

In deze basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (CGT) maak je kennis met de fundamentele kennis en vaardigheden met betrekking tot de toepassing van gedragstherapeutische theorie, functionele analyse en behandelplannen.

Ook worden een aantal basistechnieken intensief geoefend. De cursus is opgezet als een 100-urige basiscursus conform de eisen van de VGCt. Deze cursus heeft een blended karakter, wat inhoudt dat 60% contactonderwijs wordt afgewisseld met 40% e-learning modules.

Bekijk opleidingsroute CGT BLENDED >

Doelgroep

Deze CGt-cursus is onderdeel van de opleiding tot GZ-psycholoog Ouderen. Heb jij je master psychologie en/of gezondheidswetenschappen behaald en werk je binnen de GGZ, bijvoorbeeld binnen de ouderenzorg? Dan is deze CGt-cursus geschikt voor jou.

Werk je bij een praktijk(opleidings)instelling BIG die aangesloten is bij RINO amsterdam? Dan kom je in aanmerking voor een korting op de cursusprijs. Geef dit aan in het opmerkingenveld bij je inschrijving.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen aan bod: 

  • Leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, in ieder geval de theorieën over klassieke en
    operante conditionering en het cognitieve model; 
  • Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model over de
    oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag d.m.v.: 
    • Het verzamelen van informatie d.m.v. het gebruik van vragenlijsten en andere monitoringinstrumenten;
    • Holistische theorie/casusconceptualisatie;
    • Functie- en betekenisanalyses; 
  • Opstellen van meetbare behandeldoelen; 
  • Ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en
    cognitief gedragstherapeutische analyses en beschikbare wetenschappelijke literatuur;
  • Evalueren van de behandeling en hierbij gebruik maken van evaluatie-instrumenten en metingen;
  • aanpassen van de behandeling op grond van de evaluatie, met daarbij aandacht voor de meest
    voorkomende problemen bij de uitvoer van het cognitief gedragstherapeutisch proces;
  • Terugvalpreventie;
  • Opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cognitieve gedragstherapie behandeling en een
    adequate therapeutische werkrelatie;
  • Het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder minimaal
    registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, taakconcentratietraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures;
  • De uitvoering van behandelingen op basis van evidence based interventies bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, maar in ieder geval angstklachten, stemmingsstoornissen en minimaal een derde probleemgebied naar keuze.

Leerdoelen

Na afloop van de cursus:

  • Heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken; 
  • Kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
  • Kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
  • Kan de cursist betekenisanalyses en functieanalyses ontwerpen;
  • Kan de cursist interventiestrategieën ontwerpen en interventies selecteren die aansluiten bij de probleemselectie, doelstelling van de behandeling en probleemanalyse;
  • Kan de cursist de kenmerken van de verschillende angstklachten en stemmingsstoornissen beschrijven Kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angstklachten en stemmingsstoornissen benoemen; 
  • Kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij angstklachten, stemmingsstoornis en minimaal een derde probleemgebied naar keuze; 
  • Kan de cursist vaststellen welke interventies, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen zijn; 
  • Kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten; 
  • Kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken. 

Werkvormen

  • theoretische en praktijkgerichte uitleg
  • literatuurstudie en -besprekingen
  • e-learning modules
  • demonstratie (door docent en d.m.v. videofragmenten)
  • oefenen van vaardigheden in rollenspel
  • het uitvoeren van huiswerkopdrachten met betrekking tot een eigen casuïstiek en/of eigen klacht
  • casuïstiek bespreken

Literatuur

Zelf aanschaffen:

  • Bögels S.M. & Oppen P. van. (2019) Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Bohn Stafleu van Loghum. ISBN: 9789036820202.
  • Keijsers, G., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C. & Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten, deel 1, 2 en 3. Amsterdam: Boom. ISBN 9789058759313 (set van 3 delen).
  • Korrelboom, K. & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Uitgeverij Coutinho. ISBN: 9789046903810.
  • Oude Voshaar, R., Mast, R., Stek, M., Vandenbulcke M. & Verhey, F.M. (Red) (2018), Handboek Ouderenpsychiatrie, Utrecht: De Tijdstroom. ISBN 9789058983145

Aanbevolen:

  • Broeke, E. ten, Heiden, C. van der; Meijer, S; Hamelink (2022). H. Cognitieve therapie; de basisvaardigheden. Boom. ISBN: 9789024437214 

Korting

Werk je bij een praktijk(opleidings)instelling BIG die aangesloten is bij RINO amsterdam? Dan kom je in aanmerking voor een korting op de cursusprijs. Geef dit aan in het opmerkingenveld bij je inschrijving.

Deel deze cursus:

Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten

Trefwoorden