Transculturele behandelaspecten
transculturele gevoeligheid en de ‘condition migrante’
De Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP) is een ledenvereniging van, voor en door psychiaters. Ruim 3500 psychiaters en psychiaters in opleiding zijn lid van de vereniging.
De vereniging stelt zich ten doel “de bevordering van de psychiatrie in de breedste zin, de behartiging van de wetenschappelijke en beroepsmatige belangen van psychiaters, de bevordering en stimulering van opleiding en scholing en de bevordering en bewaking van de kwaliteit van de psychiatrie” (Statuten 2006). Vertaald in een bondige missie zet de NVvP zich in voor een goede psychiatrische patiëntenzorg in Nederland. Dit alles in de eerste plaats voor de patiënt en zijn of haar naastbetrokkenen.
transculturele gevoeligheid en de ‘condition migrante’
Basismodule TA
Elke hulpverlener weet dat de therapeutische relatie het belangrijkste instrument is voor contact en verandering. Maar hoe doe je dat: werken met en in de therapeutische relatie?
Binnen groepen spelen krachten. Deze treden spontaan op en zijn op zichzelf niet positief of negatief. Ze kunnen ten voordele van groepsleden zijn als ze adequaat worden beheerd.
Masterclass met Mark Solms
Voorafgaand aan de Dag van de Psychotherapie, georganiseerd door de NVP, zal Mark Solms op 12 december 2024 de masterclass "The neuropsychoanalytic method of diagnosis and treatment" verzorgen bij de RINO amsterdam.
Eendaagse cursus, openingsmodule. Patiënten met zwakbegaafdheid
Neem kennis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en neurobiologische verklaringsmechanismen rond de aanhoudende vermoeidheid, vaak op het niveau van uitputting, waarmee een groot aantal cliënten in zowel GGZ- als medische settings te kampen heeft.
als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen
Aan schoolpsychologen wordt regelmatig advies gevraagd over het omgaan met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de kindfactoren. Deze nascholingscursus legt juist het accent op de leerkracht als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.