Zindelijkheidsproblemen: de schaamte en radeloosheid doorbreken
Diagnostiek en behandeling bij encopresis en enuresis
Diagnostiek en behandeling bij encopresis en enuresis
Ouder- en kindgericht werken bij ingrijpende jeugdervaringen
agressief en destructief gedrag van kinderen stoppen
transculturele gevoeligheid en de ‘condition migrante’
Levensvaardigheden voor het vergroten van welbevinden en veerkracht
Loop je ook aan tegen de hoge werkdruk in school, de complexe gedragsvragen van leerlingen, to-do list die oneindig is, en weet je ook wel dat je het anders zou willen, maar weet je niet hoe?
interdisciplinaire benaderingen in onderwijs en zorg voor lhbtiq+ jongeren
In afgelopen jaren is er een toename van de zichtbaarheid van transgender en non-binaire personen in onze maatschappij. Op social media, in kranten en op tv komt het onderwerp meer en meer aan bod. Soms in genuanceerde vorm, maar minstens net zo vaak op polariserende wijze.
vervolgcursus
Op elke school zitten leerlingen die veel moeite hebben met rekenen. Ook weten we dat de rekenvaardigheden bij een deel van de leerlingen na de coronapandemie op een lager niveau ligt dan daarvoor. De aard en de oorzaken van rekenproblemen zijn divers.
van (on)macht naar kracht!
Schoolteams worstelen met gedrag van leerlingen. Leraren voelen zich in de aanpak van probleemgedrag vaak klem zitten tussen twee uitersten: aan de ene kant is er corrigeren, toespreken, dreigen, straffen, een contract opstellen in de hoop om grip te krijgen op het gedrag van de leerling.
Tweedaagse cursus
Voor getraumatiseerde kinderen zijn er in Nederland nu evidence based traumabehandelingen beschikbaar, zoals EMDR en TF-CBT. In de literatuur en klinische praktijk valt op dat er een doelgroep kinderen is die niet goed in traumabehandeling komt.
als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen
Aan schoolpsychologen wordt regelmatig advies gevraagd over het omgaan met kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. De focus ligt dan al snel op de kindfactoren. Deze nascholingscursus legt juist het accent op de leerkracht als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen.