RINO SUMMERSCHOOL Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie BLENDED

Intensieve online stoomcursus CGT

Intensieve BLENDED basiscursus VGCt 100-uur (11 dagen online contactonderwijs + 7 e-learningmodules)
Startdata
-
1623.25.01
€ 2.795,00
Data en accreditaties
Data
Maandag 14 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Dinsdag 15 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Woensdag 16 juli 2025 van 09:30 tot 12:30
Zaterdag 19 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Maandag 21 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Dinsdag 22 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Woensdag 23 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Zaterdag 26 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Maandag 28 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Dinsdag 29 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Woensdag 30 juli 2025 van 09:30 tot 16:30
Online | Onderwijs - | Zoom

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

Met deze intensieve stoomcursus CGT bieden we je de kans om de basiscursus Cognitieve Gedragstherapie VGCt in korte tijd af te ronden! In 14 dagen leer je de fundamenten van de cognitieve gedragstherapie en heb je deze aan het einde van de zomervakantie in de vingers! De cursus bestaat uit 11 online bijeenkomsten van 6 uur en 7 e-learning modules die elkaar in snel tempo opvolgen. Hierbij word je begeleid door onze zeer ervaren docent, Steven Strietman. 

Doelgroep

(Basis)psychologen met een afgeronde wo-opleiding sociale wetenschappen of een gelijkwaardige master/doctoraal. Ook kan je met een hbo master (MSc) en een registratie artikel 14 in de Wet BIG instromen. Deze basiscursus is onderdeel van het registratietraject Cognitief Gedragstherapeut van de VGCt. Kijk voor meer informatie over de instroomeisen op de site van de VGCt.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces;
  • Leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, in ieder geval de theorieën over klassieke en operante conditionering en het cognitieve model;
  • Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en instandhoudende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten;
  • Opbouwen, onderhouden en afsluiten van een CGt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie;
  • Ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en -analyses;
  • Het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder tenminste registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures;
  • De uitvoering van behandelingen volgens evidence based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, maar in ieder geval angst- en stemmingsstoornissen en een derde probleemgebied naar keuze.

Doelstelling

Na afloop van de cursus:

  • heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;
  • kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
  • kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;
  • kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;
  • kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven.
  • kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;
  • kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een patiënt met een angststoornis, een patiënt met een stemmingsstoornis en een patiënt met een derde probleemgebied naar keuze;
  • kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de patiënt het meest aangewezen is;
  • kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;
  • kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.

Werkvormen

  • theoretische en praktijkgerichte uitleg
  • literatuurstudie en -besprekingen
  • e-learning modules
  • demonstratie (door docent en d.m.v. videofragmenten)
  • oefenen van vaardigheden in rollenspel
  • het uitvoeren van huiswerkopdrachten met betrekking tot een eigen casuïstiek en/of eigen klacht
  • casuïstiek bespreken

Literatuur

Zelf aanschaffen:

  • Bögels S.M. & Oppen P. van. (2019) Cognitieve therapie: theorie en praktijk. Bohn Stafleu van Loghum. ISBN: 9789036820202.
  • Keijsers, G., Minnen, A. van, Verbraak, M., Hoogduin, C. & Emmelkamp, P. (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten, deel 1, 2 en 3. Amsterdam: Boom. ISBN 9789058759313 (set van 3 delen).
  • Korrelboom, K. & Broeke, E. ten (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum: Uitgeverij Coutinho. ISBN: 9789046903810.

Aanbevolen:

  • Broeke, E. ten, Heiden, C. van der; Meijer, S; Hamelink (2022). H. Cognitieve therapie; de basisvaardigheden. Boom. ISBN: 9789024437214 

Deel deze cursus:

Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten

Trefwoorden