Interpersoonlijke psychotherapie (IPT) bij depressie
van de acute fase tot terugvalpreventie
van de acute fase tot terugvalpreventie
Executieve functies, de regelfuncties van ons gedrag, staan de laatste jaren sterk in de belangstelling. Maar wat bedoelen we ermee? En welke effecten hebben executieve functies op het leren en het gedrag van jongeren tussen 12 en 18 jaar?
In de Nederlandse praktijk ligt de nadruk op het verwerken van trauma door blootstelling van de patiënt aan het oorspronkelijke trauma (exposure behandeling en EMDR). Hierbij wordt minder ingegaan op de interpersoonlijke context en gevolgen die een heftige impact kunnen hebben.
Acceptance and Commitment Therapy voor vaktherapeuten
Levensvaardigheden voor het vergroten van welbevinden en veerkracht
Loop je ook aan tegen de hoge werkdruk in school, de complexe gedragsvragen van leerlingen, to-do list die oneindig is, en weet je ook wel dat je het anders zou willen, maar weet je niet hoe?
interdisciplinaire benaderingen in onderwijs en zorg voor lhbtiq+ jongeren
In afgelopen jaren is er een toename van de zichtbaarheid van transgender en non-binaire personen in onze maatschappij. Op social media, in kranten en op tv komt het onderwerp meer en meer aan bod. Soms in genuanceerde vorm, maar minstens net zo vaak op polariserende wijze.
Leren omgaan met hobbels en hindernissen bij het begeleiden vanuit ACT-perspectief
Autist en puber... of puber en autist?
een effectieve derde generatie gedragstherapie
Interdisciplinair en systeemgericht werken rondom jongeren met ernstige gedragsproblemen
Je kent ze wel: de jongeren (vooral jongens) die uitvallen uit het onderwijs, op straat hangen, blowen, zich agressief of delinquent gedragen, en niet of slechts heel kort in de hulpverlening te zien zijn.