Nieuwe corona-maatregelen vanaf 13 november 2021. Lees meer informatie.

Algemene informatie opleiding

Direct aanmelden? Download hier het Aanmeldformulier opleiding 2022.

De tweejarige postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog leidt psychologen en (ortho)pedagogen op voor het werken op het snijvlak van zorg en onderwijs. Het werkterrein van de schoolpsycholoog strekt zich uit over de volle breedte van individuele (leer)problematiek tot en met het (mede) bepalen van bovenschools beleid. Daarbij beslaat het de volledige onderwijsketen, van basisonderwijs tot en met hoger onderwijs, inclusief het middelbaar beroepsonderwijs, en alles wat daartussen zit. Binnen dit spectrum krijgt de schoolpsycholoog te maken met zeer verschillende niveaus van vragen, variërend van preventie en signalering tot behandeling en verwijzing.

Met de intreding van de wet Passend Onderwijs hebben schoolbesturen een zorgplicht. De positie van de school als vangnet voor psychosociale problematiek van leerlingen (en hun ouders) is daarmee een feit geworden. De schoolpsycholoog vervult in dit kader een belangrijke rol. Immers, vroegtijdige signalering en behandeling van problemen in en rond de school kan uitval en de druk op de jeugdzorg aanzienlijk beperken. Naast Passend Onderwijs is per 1 januari 2015 ook de zorg voor jeugd volgens de Jeugdwet van start gegaan, waardoor de wettelijke samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorg voor kinderen tot 18 jaar een feit geworden is.

Wat bereik je met deze postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog?

De postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog biedt een combinatie van theoretische kennis en praktische vaardigheden waarmee de schoolpsycholoog binnen dit brede werkterrein professioneel kan handelen én op het eigen handelen kan reflecteren. Het profiel van de schoolpsycholoog bevat competenties op het gebied van zowel onderwijsbegeleiding als jeugdgezondheidszorg, zodat de schoolpsycholoog de spil kan vormen tussen onderwijs- en GGZ-instellingen.

Voor wie is de opleiding bedoeld?

De opleiding is bedoeld voor psychologen en (ortho)pedagogen die werkzaam zijn in diverse vormen en instellingen van onderwijsbegeleiding en in de jeugdzorg.

Accreditatie

De postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog is door het NIP geaccrediteerd als opleidingsroute tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Dat betekent dat cursisten zich na afronding van de opleiding kunnen laten inschrijven in het register Kinder- & Jeugdpsycholoog NIP. Dit geldt ook voor cursisten die (ortho)pedagoog zijn.

Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ)

De inwerkingtreding van de Jeugdwet betekent een verandering in de beroepsregistratie van kinder- en jeugdpsychologen en pedagogen. De Jeugdwet stelt beroepsregistratie als eis voor het leveren van verantwoorde zorg, en verwijst daarbij naar twee leidende registers: het BIG-register en het Kwaliteitsregister Jeugd. Het Kwaliteitsregister Jeugd is onafhankelijk en wordt beheerd door de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJeugd). De stichting is opgericht door de beroepsverenigingen NIP, NVO en NVMW en is door de ministers van VWS en VenJ erkend. 

In de wetgeving is opgenomen dat het Kwaliteitsregister Jeugd de registratienormen van de beroepsverenigingen overneemt. Dat betekent dat de afgestudeerden aan de postacademische opleiding Schoolpsycholoog zich in kunnen laten registreren als Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP in het Kwaliteitsregister Jeugd op postmasterniveau. 

Achtergrond postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog

In De Psycholoog is de gastcolumn met de titel ‘Geen schoolpsychologie? Hoezo?’ uitgekomen geschreven door  dr. Margot Taal: (De Psycholoog, maandblad Nederlands Instituut van Psychologen,  jaargang 51, nr 2, februari 2016). 

Meer informatie over de schoolpsycholoog in internationaal verband vindt u via de International School Psychology Association (ISPA) en European Federation of Psychologists’ Association (EFPA)  (NEPES).

De postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog is een tweejarige opleiding die bestaat uit:

  • Cursorisch onderwijs;
  • Praktijkwerkzaamheden;
  • Supervisie.

 

Beluister hier de podcast waarin (oud-)cursisten en hoofdopleiders je meer vertellen over het werkveld en de postmaster opleiding bij RINO amsterdam.

Informatie over aanmelden
 
De postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog in Amsterdam start in januari 2022.
 

Toelatingseisen postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog 

Voor de opleiding komen in aanmerking psychologen en (ortho)pedagogen, die een universitaire studie hebben voltooid en  werkzaam zijn in diverse vormen en instellingen van onderwijsbegeleiding, in scholen en in de jeugdzorg. Je dient in het bezit te zijn van de Basisaantekening Psychodiagnostiek (BAPD van het NIP) of de diagnostische aantekening van het NVO. Verder dien je werkzaam te zijn als gedragswetenschapper in een geschikte praktijkplaats.

Brochure & aanmeldingsformulier postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog

Lees meer informatie in de brochure Opleiding Schoolpsycholoog 2022.

Vul het aanmeldingsformulier (zie menu links op deze pagina) in en meld je aan voor de opleiding die startin januari 2022 in Amsterdam.

Selectie van aanmeldingen voor de postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog

Je aanmelding wordt beoordeeld door een selectiecommissie bestaande uit de hoofdopleiders en/of een lid van de adviescommissie voor de opleiding. Op basis van het aanmeldingsformulier, inclusief een motivatiebrief, wordt een selectie gemaakt voor een gesprek.

Kosten voor de postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog

De kosten voor de postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog met startdatum in januari 2022 bedraagt € 19.700,-. De kosten voor aan te schaffen boeken bedragen ongeveer € 900,-  en de kosten voor supervisie ongeveer € 80,- tot  € 110,- per uur. De opleidingskosten kunnen eventueel in termijnen worden betaald.

Lesdag postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog

De opleiding omvat één dag per week theoretisch onderwijs gedurende twee jaar bij RINO amsterdam. Op donderdag van 14.00 tot 21.00 met een uur pauze van 17.00 - 18.00 uur. 

 


 

 

Aanmeldformulier

Je kunt je voor de postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog, die van start gaat in januari 2022, aanmelden tot 1 november 2021, dit in tegenstelling tot 15 oktober wat op het aanmeldformulier genoemd wordt. Daarna kun je je in overleg met de coördinator van de opleiding: Ineke Hol (inekehol@rino.nl) eventueel ook nog aanmelden als er plaats is.

Download het Aanmeldformulier opleiding 2022

Advies op maat

Telefonische afspraak postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog

De postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog gaat jaarlijks in januari van start. De opleiding is bedoeld voor gedragswetenschappers (psychologen en (ortho)pedagogen) die een universitaire studie hebben voltooid en werkzaam zijn in diverse vormen en instellingen van onderwijsbegeleiding en in de jeugdzorg.

Na het afronden van de postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog kun je je laten registreren bij het NIP (Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP) en/of bij het Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ).

Heb je vragen over de opleiding? Dan kun je voor het inplannen van een telefonische afspraak contact opnemen met drs. Ineke Hol via inekehol@rino.nl.

Programma opleiding

Programma postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog

De opleiding beslaat één volle dag per week theoretisch onderwijs en in principe vier dagen per week (bezoldigd) werk in de praktijk en heeft een duur van twee jaar. Cursisten kunnen eventueel minder dan 32 uur per week in de praktijk werken, maar dan wel minimaal 24 uur. In dat geval loopt het praktijkgedeelte en de supervisie van de opleiding door na afloop van de afronding van het theoretisch deel.

Cursorisch onderwijs opleiding

Het programma van de opleiding is zo opgebouwd dat niveaus van het schoolsysteem en de totale activiteitencyclus van de schoolpsycholoog aan bod komen.

Systemische niveaus (doelgroepen):

  • Leerling en ouders;
  • Leraar en groep;
  • School;
  • Bestuur / Samenwerkingsverband;
  • Ketenpartner(s).

Activiteitencyclus:

  • Signaleren;
  • Analayseren;
  • Adviseren;
  • Interveneren;
  • Evalueren.

Binnen dit kader zijn tien inhoudelijke blokken geformuleerd, waarin de verschillende niveaus en activiteiten verweven zijn. Handelingsgericht werken (HGW), handelingsgerichte diagnostiek (HGD), begeleiding en coaching zijn methodieken die in alle blokken terugkomen. Meer informatie over het programma vind je in de brochure opleiding Schoolpsycholoog (pagina 6).

  1. Beroepsprofiel en veelgestelde begeleidingsvragen;
  2. Ontwikkelingsproblematiek en -behoeften;
  3. Leer- en ontwikkelingsproblemen;
  4. Methodieken;
  5. Capaciteiten en intelligentie;
  6. Communicatie en professionele verantwoording;
  7. Ouders en school;
  8. Sociaal-emotioneel leren;
  9. Onderwijs, -innovatie & -begeleiding;
  10. Leraren: effectief handelen.


Praktijktraining als psycholoog op school

Een belangrijk onderdeel van de opleiding zijn de praktijkplaatsen op scholen in het regulier en speciaal basis- en voortgezet onderwijs, middelbaar en hoger beroepsonderwijs en bij onderwijsbegeleidingsdiensten. Cursisten werken hier in een team of samenwerkingsverband waar gekwalificeerde, postacademisch opgeleide psychologen en/of (ortho)pedagogen deel van uitmaken (Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP, NVO Orthopedagoog-Generalist, Gezondheidszorgpsycholoog BIG).

In totaal moet het praktijkdeel van de opleiding 2790 uur beslaan; bij een werkweek van 32 uur duurt het praktijkdeel twee jaar, bij een kortere werkweek (minimaal 24 uur) evenredig langer.

De praktijkplaatsen bieden een brede en gevarieerde werkomgeving met:

  • Cliënten in verschillende leeftijdsfasen;
  • Diversiteit in problematiek (gedrag, werkhouding, leren);
  • Een breed scala aan activiteiten: van vroegtijdige onderkenning en probleemherkenning tot handelingsgerichte diagnostiek op verschillende niveaus (leerling, leraar en klas, ouders, school, samenwerkingsverband), preventie en interventie;
  • Variëteit van interventievormen (kortdurende behandeling, procesbegeleiding, consultatieve leerlingbegeleiding (CLB), advisering, coaching op uiteenlopende niveaus).

Praktijkplaatsen bieden bovendien een leerklimaat waarin regelmatige supervisie en systematische evaluatie plaatsvindt en gewerkt wordt volgens de beroepscode van het NIP/NVO.

Supervisie door in supervisorenregister opgenomen schoolpsychologen

Gedurende de gehele opleiding (praktijkgedeelte van de opleiding) vindt supervisie plaats, in totaal 90 uur.

De postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog is door het NIP geaccrediteerd als opleidingsroute tot Kinder- & Jeugdpsycholoog NIP. De accreditatie geldt als de supervisie wordt gegeven door twee verschillende in het NIP supervisorenregister opgenomen supervisoren.

 


 

 

Organisatie opleiding

Organisatie postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog

De postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog wordt aangeboden door de RINO in Amsterdam, in samenwerking met het Radboud CSW Nijmegen, in Nijmegen.

Hoofdopleiders postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog

Hoofdopleider voor beide vestigingen is dr. Helen Bakker.

Plaatsvervangend hoofdopleider in Amsterdam is dr. Hanneke Visser - van Balen.

Plaatsvervangend hoofdopleider in Nijmegen is drs. Odeth Bloemberg.

Coördinatie postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog

De coördinator van de postmaster (WO) opleiding Schoolpsycholoog in Amsterdam is drs. Ineke Hol. De administratie is in handen van Sarah Becht.

Nascholing

 

     

Resultaten 1-10 van de 25

Sociale vaardigheidstraining met groepen kinderen of (LVB) jongeren

in behandelsetting en in onderwijssituatie

27 Sep 2021 - 13 Dec 2021
(vierdaagse cursus)
Deze cursus is reeds gestart.

Na afloop van de cursus Sociale vaardigheidstraining met groepen kinderen of groepen pubers wordt men in staat geacht om binnen de eigen werksituatie sociale vaardigheidstrainingen te geven aan groepen kinderen in de leeftijd van 6 tot 18 jaar.

Deze cursus is reeds gestart. Er zijn nog andere data beschikbaar waarvoor inschrijven wel mogelijk is.

Overige startdata
Wordt gepland in het voorjaar van 2022. Inschrijven is onder voorbehoud.

Effectief leerkrachtgedrag bewerkstelligen

als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen

11 Okt 2021 - 06 Dec 2021
(driedaagse cursus)
Deze cursus is reeds gestart.

Gedragsverandering bewerkstelligen bij leerkrachten

Deze cursus is reeds gestart. Er zijn nog andere data beschikbaar waarvoor inschrijven wel mogelijk is.

Overige startdata
In het voorjaar 2022, de data volgen.

Hoogbegaafdheid in Perspectief vanuit Opvoeding, Onderwijs & Zorg

kinderen en jongeren met een hoog ontwikkelingspotentieel zien en begrijpen

01 Nov 2021 - 29 Nov 2021
(tweedaagse cursus)
Deze cursus is reeds gestart.

Hoogbegaafdheid is een begrip dat vaak nog onvoldoende wordt begrepen. Het is geen stoornis (diagnose) en ook geen probleem. Het is als mogelijk verklarende factor mee te nemen in de begeleiding van jonge mensen met ontwikkelingspotentie.

Deze cursus is reeds gestart. Er zijn helaas nog geen andere data beschikbaar.

Mocht u vragen hebben neemt u dan contact op met rino.nl

Nader te bepalen

Ook vluchtelingenkinderen hebben recht op onderwijs. Hoe pak je de psychosociale ondersteuning van deze kinderen het beste aan, vanuit je rol als leerkracht of schoolpsycholoog?

Overige startdata
11 Mrt 2022

Effectief leerkrachtgedrag bewerkstelligen

als ingang tot gedragsverandering bij leerlingen

In het voorjaar 2022, de data volgen.
(driedaagse cursus)

Gedragsverandering bewerkstelligen bij leerkrachten

Oplossingsgericht werken in het onderwijs

Begeleiding en coaching van leerlingen, leerkrachten, ouders en teams

Data nader te bepalen, inschrijven is vrijblijvend.
(vijfdaagse cursus)

Aan het eind van deze training beschikt men over kennis van de belangrijke vooronderstellingen van het oplossingsgerichte model en de verschillen met probleemgerichte benadering. Men is in staat om de belangrijke interventies en technieken van de oplossingsgerichte werkwijze toe te passen bij het...

Sociale vaardigheidstraining met groepen kinderen of (LVB) jongeren

in behandelsetting en in onderwijssituatie

Wordt gepland in het voorjaar van 2022. Inschrijven is onder voorbehoud.
(vierdaagse cursus)

Na afloop van de cursus Sociale vaardigheidstraining met groepen kinderen of groepen pubers wordt men in staat geacht om binnen de eigen werksituatie sociale vaardigheidstrainingen te geven aan groepen kinderen in de leeftijd van 6 tot 18 jaar.

Kinderen scheiden ook! 3.0

kinderen en ouderschap na scheiding

Wordt gepland in voorjaar 2022 Inschrijven is vrijblijvend
(driedaagse cursus)

Na afloop van de cursus zijn de deelnemers in staat om de negatieve effecten van een problematische echtscheiding op kinderen te herkennen en weten zij hoe zij ouders en kinderen zo goed mogelijk kunnen adviseren en begeleiden.

Motiverende gespreksvoering

samen werken aan gedragsverandering

Inschrijven als belangstellende is mogelijk onder voorbehoud nieuwe data. Locatie: offline of online ook nog niet bekend.
(tweedaagse cursus)

Deze workshop beoogt een aantal handvatten te geven voor de gespreksvoering, waardoor de kans groter wordt dat de cliënt tot gedragsverandering komt.

Contact