Spel en FloorPlay
observeren van interactief spelgedrag
RINO amsterdam | Leidseplein 5 | Amsterdam
Deze cursus is vol. Er zijn nog andere data beschikbaar waarvoor inschrijven wel mogelijk is.
Hoewel het belang van spel voor kinderen onomstreden is, komt bij de huidige nadruk op de cognitieve ontwikkeling aandacht voor het spel steeds meer in de verdrukking. Hierdoor is minder zicht op wat 'normaal' is in het spel van kinderen en wat 'afwijkend'. Het observeren van interactief spelgedrag verbetert zicht op de ontwikkeling van een kind.
Kennis van de verschillende behandelvormen is nuttig teneinde ouders, hulpverleners en leerkrachten goed te adviseren bij eventuele verdere begeleiding.
Deze cursus is bedoeld voor hulpverleners die zich willen bekwamen in de FloorPlay methodiek en past in de opleidingsroute tot FloorPlay coach.
voorwaarde voor deelname
Wilt u deze cursus los volgen, dus niet als onderdeel van de route tot FloorPlay coach of FloorPlay specialist, dan is het verplicht dat u eerst de FloorPlay Introductie online module volgt.
doelgroep
Eerstelijnspsychologen, (GZ)psychologen, orthopedagogen, K&J-psychologen, en hulpverleners die vanuit een andere invalshoek veel te maken hebben met spel van kinderen en jeugdigen, zoals logopedisten, creatief therapeuten en degenen die zich willen bekwamen in de FloorPlay methodiek.
doelstelling
Na afloop van de cursus zijn de deelnemers in staat om, op basis van kennis over de normale en afwijkende spelontwikkeling en het observeren van de speelse interactie tussen ouder/verzorger en kind, uitspraken te doen over het D-I-R profiel en de spelontwikkeling van het kind en hebben zij praktische handvatten om ouders en kind te begeleiden middels FloorPlay.
inhoud
Normale en afwijkende spelontwikkeling, met aandacht voor de 'mijlpalen 1 tot en met 6' van het DIR/Floortime model van Greenspan;
In kaart brengen van een D-I-R profiel aan de hand van de Learning Tree;
Speldiagnostiek, waarbij verschillende manieren van observeren worden toegelicht en geoefend;
Begeleidingsvormen van spel, opstellen van een begeleidingsplan FloorPlay en praktische toepassing van FloorPlay.
werkwijze
Korte theoretische inleidingen worden afgewisseld met oefensituaties en videoanalyses.
Van de cursisten wordt verwacht dat ze eigen (video-)casuïstiek inbrengen.
FloorPlay opleidingsroute
Deze cursus past in de route tot FloorPlay specialist. Voor meer informatie hierover zie floorplay.
Accreditaties
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
Heb je eerder een cursus bij ons gevolgd? Activeer nu je account.
Heb je al een account? Log dan in.
Docent
Judith Hoevenaars is GZ-psycholoog en speltherapeut.
Lees verderNatasja is GZ-psycholoog, kinder- en jeugdpsycholoog NIP en FloorPlay specialist
Lees verder