Psychosociale ondersteuning van vluchtelingenkinderen op school
RINO amsterdam | Leidseplein 5 | Amsterdam
Kinderen zijn in Nederland leerplichtig vanaf 5 tot en met 18 jaar. Ook kinderen van vluchtelingen, met of zonder status, moeten conform het Verdrag van de rechten van het Kind onderwijs volgen. Scholen zijn bereid om veel voor deze leerlingen te doen, maar hoe pak je dit het beste aan, als leerkracht of schoolpsycholoog? Welke benadering hebben vluchtelingenkinderen nodig? Hoe zie je of ze inderdaad getraumatiseerd zijn en hoe ga je hier mee om?
ondersteuning op school
Voor veel scholen is de psychosociale ondersteuning van vluchtelingenkinderen op school een behoorlijke opgave. Vluchtelingenkinderen spreken vaak nog onvoldoende Nederlands, kunnen getraumatiseerd zijn of hebben al lang geen onderwijs meer gehad.
Welke rol kan de school spelen bij het voorkomen van langdurige traumatisering? Hoe ga je om met leerlingen die nog nauwelijks Nederlands spreken? Welke eisen mag je stellen op gebied van het leren? En wanneer is het zinvol om een leerling door te verwijzen?
Deze cursus richt zich op de psychosociale ontwikkeling van deze leerlingen. Taalverwerving en leren komt alleen zijdelings aan de orde. Er wordt een gespreksmodel voor kennismaking, psychosociale ondersteuning en volgen van de leerlingen gepresenteerd. Daarnaast wordt een model aangeboden waarmee kan worden geobserveerd welke copingstijlen de leerlingen liefst hanteren en hoe ze daarbij kunnen worden ondersteund.
Er wordt aandacht geschonken aan vluchtelingkinderen in AZC’s , in speciale klassen zowel als in het regulier onderwijs.
Doelgroep
Psychologen, (ortho)pedagogen, GZ-psychologen, K&J-psychologen (schoolpsychologen), Orthopedagoog-generaliste, die werkzaam in het onderwijs,Intern Begleiders en docenten.
Inhoud en werkvormen
- Vluchtelingenkinderen op school en effecten van schokkende gebeurtenissen, versterken van veerkracht en voorkomen van langdurige traumatisering
- Invloed van extreme stress op ontwikkeling van leerlingen
- Vluchtelingen in AZC, speciale klassen en in het regulier onderwijs
Er zal een instrument om copingstijlen te observeren en een gespreksmodel voor kennismaking, psychosociale ondersteuning en het volgen van leerlingen worden gepresenteerd.
Er zal met deze instrumenten geoefend worden.
Literatuur
KPC groep (2015). Draaiboek Vluchtelingenkinderen bij ons op school. ’s-Hertogenbosch: KPC. (18 pag.) Te downloaden.
Een gespreksmodel voor de psychosociale ondersteuning van vluchtelingenkinderen op school, Koning en Van Halem, 2016. Zie bijlage.
Alisic, E. (2012). Kinderen ondersteunen na trauma. Amsterdam: Uitgeverij Boom. (110 pag.)
Coppens, L., Schneijderberg, M. & Kregten, C. van (2016). Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Een praktisch handboek voor het basisonderwijs. Amsterdam: Uitgeverij SWP. (pag. 27 – 57, is 21 pag. verplicht, verder facultatief)
Accreditaties
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
Docent
Drs. Wil Koning is K&J psycholoog specialist NIP/Schoolpsycholoog en sinds 2003 actief op gebied van crisismanagement op scholen.
Lees verderOlanda Momcilovic is GZ-psycholoog (kinder- en jeugd) en werkzaam in Amsterdam.
Lees verderMaartje Bakker MSc is K&J-psycholoog NIP / Orthopedagoog NVO en Schoolpsycholoog, zij werkt als consulent Passend Onderwijs bij het SWV Utrecht Primair Onderwijs.
Lees verder