Persoonlijkheidsdiagnostiek
het maximale halen uit een persoonlijkheidsonderzoek
RINO amsterdam | Leidseplein 5 | Amsterdam
Deze cursus is reeds gestart. Er zijn nog andere data beschikbaar waarvoor inschrijven wel mogelijk is.
Persoonlijkheidsdiagnostiek kent diverse toepassingen in zowel beschrijvend als structureel onderzoek, met uiteenlopende onderzoeksvragen. Kritisch kunnen oordelen over zowel een aan te vragen onderzoek als ook over uitgevoerd persoonlijkheidsonderzoek is onmisbaar bij goede diagnostiek.
verantwoord diagnostisch denken en handelen
In deze cursus leert u in 5 dagen verantwoord diagnostisch denken en handelen op 6 domeinen, gebruik makend van 7 verschillende soorten informatiebronnen (methodieken). Op de eerste dag krijgt u een uitgebreid kader aangereikt en leert u werken met relevante termen binnen het werkveld persoonlijkheidsdiagnostiek. Ook leert u kritisch luisteren tussen de regels door in een willekeurig gesprek, als het gaat om de 'stevigheid' van een persoonlijkheid. Op de tweede dag staan een actieve kennismaking met Therapeutisch Psychologisch Onderzoek (TPO) én met het Ontwikkelings Profiel (OP) centraal. De derde dag is gereserveerd voor de MMPI-2-RF en de NKPV. Op dag 4 worden relevante vragenlijsten voor persoonlijkheidsonderzoek uitgelicht inclusief cultuursensitief werken. Aan bod komen in hoofdzaak COTAN-goedgekeurde tests. De laatste dag staat in het teken van rapporteren én het teruggeven van een PO aan betrokkenen. Na afloop beheerst u het hele proces van aanvraag tot en met een teruggavegesprek.
doelgroep
Psychiaters, psychotherapeuten, psychologen, bedrijfsartsen en GZ-psychologen en klinisch psychologen.
doelstelling
Na afloop van de cursus
- kunnen deelnemers hypothesegericht onderzoeksvragen rondom persoonlijkheid benaderen;
- zijn zij vertrouwd met het gehanteerde begrippenkader bij persoonlijkheidsonderzoek;
- kunnen deelnemers onderzoeksrapportage zowel op inhoud (afname vragenlijsten) als op vorm (rapportage) kritisch beoordelen;
- zijn zij in staat om via stepped assessment een persoonlijkheidsonderzoek multi-methodisch én meerdimensioneel te benaderen en in te richten;
- hebben zij een goede basis gelegd voor afname, scoring, interpretatie, rapportage én teruggave van een psychologisch onderzoek met het accent op persoonlijkheid.
inhoud
- hoe ga ik om met een aanvraag voor een PO?
- hoe kan ik in een intakegesprek al hypotheses vormen over de persoonlijkheidsstructuur?
- hoe kan ik verschillende informatiebronnen benutten?
- hoe kan ik de MMPI-2-RF inzetten bij een PO?
- hoe schrijf ik een transparant en samenhangend verslag?
werkwijze
Literatuurstudie en sterk interactief werken op de dag zelf; oefenen met hypothesevorming, met rapportage én met teruggave van een psychologisch onderzoek.
Het is niet noodzakelijk dat alle tests aanwezig zijn op uw werkplek. Wel is het voor de 2e lesdag (MMPI-2-RF) sterk aanbevolen om over de bijbehorende handleiding te kunnen beschikken.
u dient (zelf of via de bibliotheek) te beschikken over
Heijden van der, F. et al. (2015), MMPI-2-RF. Handleiding voor afname, scoring en interpretatie, Nijmegen, PEN Publishers, ISBN 9789080570658.
Accreditaties
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
|