het maximale halen uit een persoonlijkheidsonderzoek 5 dagen van 09.30 - 16.30 uur,
|
![]() |
Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.
InteresselijstLet op: Wil jij je STAP-budget inzetten? Vraag een STAP-aanmeldbewijs aan. Dit doe je in het opmerkingenveld bij de inschrijving. Vermeld hierbij dat de aanmelding om een STAP-inschrijving gaat en noteer je geboortedatum.
Persoonlijkheidsdiagnostiek wordt vaak ingezet, met uiteenlopende onderzoeksvragen. Kritisch kunnen oordelen over een aanvraag voor een persoonlijkheidsonderzoek - het startpunt - en vervolgens ook dit onderzoek kunnen uitvoeren, met goed ingezette informatiebronnen, leidt tot goede diagnostiek. Net zoals overigens het kritisch kunnen beoordelen van uitgevoerd onderzoek nuttig is.
verantwoord diagnostisch denken en handelen
In deze cursus leert u verantwoord diagnostisch denken en handelen, gebruik makend van zoveel mogelijk verschillende informatiebronnen (methodieken). U leert zes domeinen kennen en hanteren, en binnen elk domein hoe u informatie kunt verzamelen. Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met vragenlijsten die bij de COTAN een goede beoordeling hebben. De MMPI-2-RF (nieuwste versie) neemt op de derde dag een centrale plaats in. Na afloop beheerst u het hele proces van aanvraag tot en met een teruggavegesprek.
Deze cursus is toepasbaar bij volwassenen, ouderen en jongeren (vanaf ca 15 jaar).
doelgroep
Psychiaters, psychotherapeuten, psychologen, bedrijfsartsen en GZ-psychologen en klinisch psychologen.
doelstelling
Na afloop van de cursus
- kunnen deelnemers hypothesegericht onderzoeksvragen rondom persoonlijkheid benaderen;
- zijn zij vertrouwd met het gehanteerde begrippenkader bij persoonlijkheidsonderzoek (PO);
- kunnen deelnemers onderzoeksrapportage zowel op inhoud (afname vragenlijsten) als op vorm (rapportage) kritisch beoordelen;
- zijn zij in staat om via stepped assessment een persoonlijkheidsonderzoek multi-methodisch én meerdimensioneel te benaderen en in te richten;
- hebben zij een goede basis gelegd voor afname, scoring, interpretatie, rapportage én teruggave van een psychologisch onderzoek met het accent op persoonlijkheid.
inhoud
- hoe ga ik om met een aanvraag voor een PO?
- hoe kan ik in een intakegesprek al hypotheses vormen over de persoonlijkheidsstructuur?
- hoe kan ik verschillende informatiebronnen benutten?
- hoe kan ik de MMPI-2-RF inzetten bij een PO?
- hoe schrijf ik een transparant en samenhangend verslag?
werkwijze
Literatuurstudie en sterk interactief werken op de dag zelf; oefenen met hypothesevorming, met rapportage én met teruggave van een psychologisch onderzoek.
Het is niet noodzakelijk dat alle tests aanwezig zijn op uw werkplek. Wel is het voor de 2e lesdag (MMPI-2-RF) sterk aanbevolen om over de bijbehorende handleiding te kunnen beschikken.
literatuur / boek volgt tzt
Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten