Kindertekeningen
diagnostiek en behandeling
RINO amsterdam | Leidseplein 5 | Amsterdam
Deze cursus is reeds gestart. Er zijn helaas nog geen andere data beschikbaar.
Mocht u vragen hebben neemt u dan contact op met rino.nl
Het gebruik van kindertekeningen als instrument in diagnostiek en behandeling is wijdverbreid. Ondanks het ontbreken van eenduidige criteria wordt verwacht dat de diagnosticus of behandelaar kennis heeft van het interpreteren van kindertekeningen.
Deze cursus biedt handvatten om kindertekeningen effectief te gebruiken bij het contact maken met kinderen en ter ondersteuning van diagnostiek en behandeling. De kenmerken van tekeningen in de verschillende ontwikkelingsfasen komen aan bod, evenals het interpreteren van tekeningen aan de hand van ontwikkelingspsychologische en psychodynamische inzichten.
doelgroep
Hulpverleners van kinderen en/of jeugdigen die gebruik wensen te maken van kindertekeningen in het diagnostische en/of behandelingsproces. Te denken valt aan: orthopedagogen, psychologen, artsen, speltherapeuten, medewerkers van (voorheen) RIAGG’s, schoolbegeleidingsdiensten, Raden voor Kinderbescherming etc.
doelstelling
Na afloop van de tweedaagse workshop hebben de deelnemers een beeld hoe zij in hun eigen werksituatie kindertekeningen effectief kunnen gebruiken als middel om in contact te komen met kinderen en ter ondersteuning van diagnostiek en behandeling.
inhoud
- kenmerken van tekeningen in de verschillende ontwikkelingsfasen;
- tekeningen als instrument om in gesprek te komen met het kind of de jeugdige;
- tekeningen als instrument van diagnostiek en behandeling;
- interpreteren van tekeningen aan de hand van ontwikkelingspsychologische inzichten;
- interpreteren van tekeningen aan de hand van psychodynamische overwegingen.
werkwijze
Inhoudelijke inleiding over tekeningen en interpreteren, praktisch oefenen met het interpreteren van tekeningen.
aanbevolen literatuur
Meykens, S. & G. Cluckers, Kindertekeningen in ontwikkelingspsychologisch en diagnostisch perspectief, (2000), Acco, Leuven/Leusden, ISBN 90 3344 515 8.
toetsing
De toetsing van deze cursus bestaat uit het presenteren van een casus met de daarbij behorende tekeningen.
Accreditaties
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
Docent
Max Güldner was werkzaam bij De Bascule. Max Güldner is op woensdag 9 december 2020 overleden. Lees hier het nieuwsbericht. Daarom zijn wij op zoek naar een vervanger.
Lees verder