Dyscalculie: van signalering naar diagnose

basiscursus

eendaagse cursus
588.18.02
€ 235,-
Inclusief (online) literatuur en lunch.
1 vrijdag van 09.30 - 16.30 uur.

RINO amsterdam | Leidseplein 5 | Amsterdam

Overige startdata
Wordt gepland 1e helft 2019, inschrijven is vrijblijvend.

Het begrip dyscalculie wint snel aan bekendheid. Bij psychologen en orthopedagogen groeit de behoefte aan theoretische kennis en praktische informatie over deze stoornis.

Wat is dyscalculie en hoe zit het diagnostisch onderzoek in elkaar?
Welke tests en screeners kun je gebruiken en welke informatie levert dat op?
Welke afwegingen maak je bij het stellen van de diagnose?
Wat is didactische resistentie en hoe stel ik dat vast?
Wat staat er zoal in een dyscalculie verklaring?
Hoe zit het met de vergoeding van dyscalculie?
Bij al deze vragen wordt in de cursus stilgestaan. U maakt kennis met twee dyscalculie screeners en de dyscalculie test 3DM. Ook leert u meer over de rekenontwikkeling en hoe u rekenonderzoek kunt doen. U leert rekenproblemen signaleren en wat u aan ouders, leerkracht en het kind moet vragen om zicht te krijgen op de problematiek. Steeds wordt recent wetenschappelijke onderzoek gekoppeld aan een praktische vertaling.

doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor psychologen en orthopedagogen, die in de eigen praktijk, de schoolpraktijk of jeugdhulpverlening te maken hebben met leerstoornissen en de vaak ingrijpende gevolgen daarvan voor een leerling en ouders.

nota bene

Er is ook een verdiepingscursus Dyscalculie: behandeling en een cursus Leesproblemen en dyslexie.

voorkennis

Verwacht wordt dat de deelnemers bekend zijn met psychologische en didactische diagnostiek, zowel praktisch als theoretisch.

doelstelling

Na afloop van de cursus zijn de deelnemers op de hoogte van de nieuwste wetenschappelijke ontwikkelingen rondom de diagnostiek van dyscalculie. Ze hebben de kennis over diagnostische instrumenten, rekenonderzoek, de ontwikkeling van getalbegrip, de DSM 5 en hoe je een diagnostisch dyscalculie onderzoek inricht. Ook zijn ze in staat om ouders en leerkrachten te adviseren wanneer je wel of geen onderzoek doet.

inhoud

In de cursus wordt de theoretische achtergrond geschetst van zowel de tests als de verschillende protocollen. Wat zijn de belangrijkste kenmerken van dyscalculie? Wat is er wetenschappelijk bekend over deze stoornis? Over welke middelen beschikken we om dyscalculie te diagnosticeren? Dit zijn vragen die in deze workshop aan de orde komen. Belangrijk daarin is een overzicht van de beschikbare tests. Deelnemers krijgen instructie in het gebruik daarvan, in het kader van signalering en diagnostiek van dyscalculie.

werkvormen

De cursus is opgebouwd uit blokken theorie door de docent, een casus, het bespreken van de opgegeven literatuur, het in groepjes oefenen met intake vragen, een kennismaking met diagnostische instrumenten en het oefenen met een screener. Na afloop van de cursusdag krijgen de deelnemers als toets de opdracht om een dyscalculie-screener af te nemen of een rekenonderzoek te doen met suggesties voor vervolg onderzoek. Hierop krijgen zij individueel schriftelijke feedback van de docent.

aanbovelen literatuur (niet verplicht)

Van Oostendorp, M, Aan de slag met rekenproblemen, Uitgeverij Boom, 2014, ISBN 9789089534224
Milikowski, M, Dyscalculie en rekenproblemen, 20 obstakels en hoe ze te nemen, Uitgeverij Boom, 2012, ISBN 9789461058324.

Accreditaties

Herkwalificatie Eerstelijnspsycholoog NIPin aanvraag? uren
diagnostiek ? uren
behandeling ? uren
K&J - NIPtoegekend6 uren
diagnostiek 4 uren
behandeling 2 uren
K&J - NIP herregistratietoegekend6 uren
NVO Orthopedagoog-Generalisttoegekend6 uren
diagnostiek 4 uren
behandeling 2 uren
NVO Orthopedagoog-Generalist herregistratietoegekend6 uren

Deel deze cursus:

Vragen

020 625 08 03

Ik heb een vraag

Docent

Mw. drs. M. van Oostendorp (Marije) - docenten - 471108126

Marije van Oostendorp is gespecialiseerd in dyscalculie bij kinderen. Ze doet onderzoek, adviseert scholen en begeleidt kinderen van 7 tot 17 met reken- en wiskundeproblemen. Daarnaast werkt ze als orthopedagoog op een basisschool in Amsterdam.

Lees verder

Deze opleiding incompany volgen meer weten

Contact