Affective neuroscience en de vier grote psychotherapiestromingen
onderdeel B1 van de leergang Affective Neuroscience
RINO amsterdam | Leidseplein 5 | Amsterdam
Affective Neuroscience, en speciaal het werk van Jaak Panksepp en Mark Solms, wordt steeds meer gezien als wetenschappelijke ‘onderlegger’ voor psychodiagnostiek en psychotherapeutische behandelingen.
De workshops van Mark Solms in 2018 en 2019, voor docenten, PT-cursisten en ervaren hulpverleners hebben dit beeld bevestigd.
We zijn dan ook blij om, onder auspiciën van het vLOGO hoofdopleidersoverleg, een leergang aan te kunnen bieden aan ervaren docenten van de BIG-opleidingen tot psychotherapeut, klinisch psycholoog en klinisch neuropsycholoog. Geïnteresseerde opleiders van de opleiding tot GZ-psycholoog en psychiater zijn eveneens welkom.
De leergang is ontwikkeld door een werkgroep die bestond uit: prof. dr. Greet Vanaerschot, prof. dr. Agnes Scholing, dr. Nelleke Nicolai, drs. Marcel Schmeets, drs. Marie José van Mook, drs. Chantal Peters, drs. Daniel Helderman, drs. Rianne van de Weitgraven en drs. Jan Baars, allen als docenten verbonden aan verschillende BIG-opleidingen.
De leergang bestaat uit 3 cursussen:
A. Affective Neuroscience: introductiecursus
B1. Affective Neuroscience en de vier grote psychotherapiestromingen
B2. Affective Neuroscience: behandelpraktijk en lespraktijk
let op:
De onderdelen van de leergang kunnen als geheel gevolgd worden, maar deelnemers, die (bijvoorbeeld) de eerdere workshop(s) van Solms hebben bijgewoond kunnen als zij dat willen meteen met de verdiepingscursus B1 starten.
Na de introductiecursus volgen er twee verdiepende cursussen: B1 en B2. De verdiepende cursus B1 kan los gevolgd worden, maar is wel voorwaarde voor het deelnemen aan verdiepende cursus B2.
inhoud
- Affective Neuroscience en psychodynamische therapie, door dr. Nelleke Nicolai
- Thema’s zijn o.a.: overdracht en tegenoverdracht, de therapeutische relatie, intersubjectiviteit en emotieregulatie.
- Affective Neuroscience en cognitieve gedragstherapie, door drs. Walther van Lieshout
- Thema’s zijn o.a.: conditionering, deconditionering, declaratieve en non-declaratieve geheugen
- Affective Neuroscience en cliëntgerichte experientiële psychotherapie. door prof. dr. Greet Vanaerschot.
- Thema’s zijn o.a.: cognitief-affectief leren als basis van (in)adaptieve emotieschema’s/cognitief-affectieve schema’s; wijziging van emotieschema’s via:
- activeren van en betekenisverlening aan hier-en-nu ‘felt sense’,
- activeren van adaptieve primaire emoties,
- stimuleren van zelfreflectie,
- therapeutische relatie,
- de interpersoonlijke processen in de relatie.
- Thema’s zijn o.a.: cognitief-affectief leren als basis van (in)adaptieve emotieschema’s/cognitief-affectieve schema’s; wijziging van emotieschema’s via:
- Affective Neuroscience en gezins-systeemtherapie, door drs. Jan Baars
- Thema’s zijn o.a.: ‘joining’, vertraging, multi-partijdigheid, meerdere perspectieven, de interne dialoog van de psychotherapeut en ‘enactment’
doelgroep
Ervaren docenten van de BIG-opleidingen tot psychotherapeut, klinisch psycholoog en klinisch neuropsycholoog. Geïnteresseerde docenten van de opleiding tot GZ-psycholoog en psychiater zijn eveneens welkom.
let op: Deelname aan deze cursus is verplicht voor de docenten die de cursus Affective Neuroscience: behandelpraktijk en lespraktijk willen volgen.
vervolg op deze cursus:
Accreditaties
|
||||||
|
||||||
|
Docent
Nelleke Nicolai is psychiater, psychotherapeut en psychoanalyticus.
Lees verderWalther van Lieshout is klinisch psycholoog en gedragstherapeut VGCt.
Lees verderGreet Vanaerschot is klinisch psycholoog en hoogleraar psychotherapie aan de Universiteit van Antwerpen.
Lees verderJan Baars is klinisch psycholoog, psychotherapeut en systeemtherapeut.
Lees verder