Op zoek naar BIG-opleidingen?
De RINO biedt BIG-opleidingen aan tot GZ-psycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut. Meer informatie
De tweejarige postacademische opleiding schoolpsycholoog leidt psychologen en (ortho)pedagogen op voor het werken op het snijvlak van zorg en onderwijs. Het werkterrein van de schoolpsycholoog strekt zich uit over de volle breedte van individuele (leer)problematiek tot en met het (mede) bepalen van bovenschools beleid. Voor schoolpsychologen die de opleiding al afgerond hebben heeft RINO amsterdam een brede keus aan nascholingen met accreditatie.
De RINO biedt BIG-opleidingen aan tot GZ-psycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut. Meer informatie
Via de invoering van de wet op de zorgplicht per 2014 probeert het Ministerie te bereiken dat kinderen en jongeren met beperkingen zoveel als mogelijk thuisnabij onderwijs krijgen in het reguliere onderwijs. Vanuit die visie is Passend Onderwijs dan ook geen bezuinigingsoperatie.
Wil je na een cursus in de oplossingsgerichte benadering feeling blijven houden met dit gedachtegoed en je ervaringen bespreken met collega’s die hier ook mee bezig zijn ? Dan kan via deze supervisiereeks.
Deze cursus is reeds gestart. Er zijn helaas nog geen andere data beschikbaar.
Mocht u vragen hebben neemt u dan contact op met rino.nl
In 2010 verscheen het stappenplan ‘Kortdurende psychologische interventies voor de eerste lijn’ bij kinderen en jongeren (Debruyne et al, 2010). Dit model is generalistisch en richt zich op psychische problemen bij kinderen en jongeren.
Deze cursus vormt een verdieping op de basiscursus ‘Omgaan met vermoedens van kindermishandeling en huiselijk geweld’. Hoe ouderschapskennis en inzicht in intergenerationele patronen van geweld en verwaarlozing kunnen helpen om de cirkel te doorbreken.
Gedragsverandering bewerkstelligen bij leerkrachten
Na afloop van de cursus Sociale vaardigheidstraining met groepen kinderen of groepen pubers wordt men in staat geacht om binnen de eigen werksituatie sociale vaardigheidstrainingen te geven aan groepen kinderen in de leeftijd van 6 tot 18 jaar.
Ook vluchtelingenkinderen hebben recht op onderwijs. Hoe pak je de psychosociale ondersteuning van deze kinderen het beste aan, vanuit je rol als leerkracht of schoolpsycholoog?
Na afloop van de cursus kunt u de theorie van de groepsdynamica in groepsbehandelingen herkennen en verwoorden. Bezit u de basisvaardigheid als groepsleider groepsdynamische processen slim te hanteren en te benutten. En bent u zich meer bewust van uw eigen houding en de invloed daarvan in de interactie.
Transculturele gevoeligheid: kennis over verschillende culturen en de ‘condition migrante’.
Hoogbegaafdheid is een begrip dat vaak nog onvoldoende wordt begrepen. Het is geen stoornis (diagnose) en ook geen probleem. Het is als mogelijk verklarende factor mee te nemen in de begeleiding van jonge mensen met ontwikkelingspotentie.