Effectief rekenbeleid: leerlingen leren rekenen

vervolgcursus

tweedaagse cursus
Startdata
-
349.24.02
€ 525,00
Data en accreditaties
Data
Maandag 25 november 2024 van 09:30 tot 16:30
Maandag 02 december 2024 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
RINO amsterdam | Leidseplein 5 - | AMSTERDAM

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

Op elke school zitten leerlingen die veel moeite hebben met rekenen. Ook weten we dat de rekenvaardigheden bij een deel van de leerlingen na de corona epidemie op een lager niveau ligt dan daarvoor. De aard en de oorzaken van  rekenproblemen zijn divers. Sommige leerlingen tonen wel inzicht, maar kunnen niet snel rekenen. Andere leerlingen kunnen rekenkennis niet goed toepassen. Rekenproblemen kunnen ontstaan door te weinig of niet passende instructie, onvoldoende oefening, moeite met redeneren of een beperkte woordenschat.

Goede rekenvaardigheden zijn van belang aangezien je in allerlei situaties in en buiten school te maken hebt met getallen. In onze maatschappij worden sterke rekenaars gezien als intelligent, dus voelen leerlingen die moeite hebben met rekenen zich al snel ‘dom’. Maar als je een som gaat maken en denkt: ‘Oh, dat kan ik niet, ik ben dom’, dan lukt het sowieso niet. Het op tijd opsporen en begeleiden van leerlingen met rekenproblemen of rekenangst is daarom erg belangrijk.

In deze cursus krijg je de tools aangereikt om het rekenonderwijs van een school te evalueren en verbeteren. Je leert hoe je de rekenvaardigheden en -beleving van de leerlingen in kaart kunt brengen, en hoe je een plan van aanpak kunt maken voor individuele leerlingen, een klas of de school. Je leert wat effectieve elementen zijn van goed rekenonderwijs en hoe je rekenangst kunt voorkomen of verminderen. Ook worden de vier zorg- of ondersteuningsniveaus van het rekenen besproken. Je leert actiepunten prioriteren en hoe je het team van een school kunt meenemen in het plan van aanpak.

Doelgroep

Psychologen, orthopedagogen, intern begeleiders, zorgcoördinatoren, rekenspecialisten of - coördinatoren.

Inhoud

Voorafgaande aan dag 1 inventariseren de deelnemers bij hun team welke knelpunten en vragen er zijn. Op de eerste cursusdag worden deze inventarisaties besproken en ingegaan op nieuwe inzichten wat betreft effectief rekenonderwijs. Het gaat dan om instructie, oefenen, automatiseren en hoe je leerlingen kunt helpen om kennis toe te passen in verhaalsommen. Het verschil tussen rekenproblemen en dyscalculie en het effect van rekenangst op rekenresultaten komt eveneens aan bod. Erna wordt stilgestaan bij het in kaart brengen van de rekenvaardigheden van de leerling(en) en het huidige rekenbeleid van de school of opleiding.Tussen dag 1 en 2 nemen de deelnemers een rekenonderzoek af bij een groepje leerlingen en maken zij een sterkte-zwakte analyse van het rekenbeleid van hun school. Op dag 2 bespreken we de bevindingen en zetten we deze om in een plan van aanpak. Vervolgens wordt een rekenbeleidsplan en/of een protocol dyscalculie gedeeld die de deelnemers gaan aanvullen of herschrijven voor hun doelgroep. Naast het bespreken van nieuwe wetenschappelijke artikelen, boeken, materialen en methodes wordt aan de hand van casuïstiek besproken welke adviezen passend zijn en hoe je rekening kan houden met draagkracht en draaglast van alle betrokkenen.

Doelstelling

Na afloop van de cursus:

  • Weet je wat effectieve elementen zijn van rekendidactiek.
  • Weet je wat het verschil is tussen rekenproblemen en dyscalculie.
  • Kun je de rekenvaardigheden van leerlingen in kaart brengen en beoordelen.
  • Kun je een plan van aanpak maken voor een individuele leerling of groepje.
  • Weet je hoe je de vier ondersteuningsniveaus kunt vormgeven.
  • Kun je een rekenbeleidsplan maken.
  • Weet je hoe je leerlingen met rekenangst kunt opsporen en begeleiden.
  • Weet je welke materialen en methodes er zijn om rekenvaardigheden te verbeteren.

Werkwijze

College door de docent, intervisie rondom casussen, oefenen met vragenlijsten en testmateriaal, bespreken van de opgegeven literatuur, kennismaken met materialen, methodes en technieken, discussie over implementatie.

Literatuur

De deelnemers krijgen voorafgaand aan de cursus een aantal artikelen via de digitale omgeving van RINO.

Aan te schaffen literatuur:

  • Van Oostendorp, M. & Milikowski, M. (2022). Zorgplan dyscalculie en rekenproblemen. Amsterdam: Boom.

Docent

drs. Marije van Oostendorp (NVO orthopedagoog generalist) is gespecialiseerd in de problematiek en kansen rondom leren en de mismatch tussen de behoeften van kinderen en jongeren en het omgevingsaanbod. Ze doet veel diagnostiek voor scholen en particulieren, begeleidt scholen om het rekenaanbod te versterken en geeft rekenbegeleiding aan leerlingen. Daarnaast is ze auteur van onder meer het Zorgplan Dyscalculie en de remediërende methode Rekensprint Getalbegrip.